اسلایدر بالاجاده ای

ضرورت احیای اوراق مشارکت مترو و اتوبوسرانی تهران

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،سید مناف هاشمی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جمع خبرنگاران درباره احیای اوراق مشارکت مترو و اتوبوسرانی تهران بیان کرد: اوراق سال ۱۳۹۸ باید تا تاریخ قانونی خود جذب می‌شد، اما به دلیل مشکلات کرونا در پایان سال گذشته هیچ کدام از کلانشهرها موفق نشدند اوراق سال ۱۳۹۸ را جذب کنند.

وی افزود: با اجازه ستاد ملی کرونا و همچنین دیوان محاسبات، شهرداری‌ها تا ۳۱ تیر فرصت دارند این اوراق را جذب کنند و در این میان شهرداری تهران هم متناسب با آن، عاملیت بانک رفاه را نهایی کرده و در حال ارائه ضمانت‌های لازم به بانک رفاه و همچنین تاییدیه بانک مرکزی است که باید بانک رفاه را تایید کند. مناف هاشمی گفت: بانک رفاه از لحاظ تامین سرمایه برای جذب یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اوراق، مشکلاتی داشت که آن را با افزایش سرمایه حل کرد و مشکلات وثیقه‌ای هم با معرفی املاکی که از سوی شهرداری به بانک معرفی شد، در حال حل شدن است.

امیدواریم در چند روز باقی مانده تلاش‌ها نتیجه دهد و با توافقی که با بانک مرکزی انجام شده است و با حمایت دولت، این اتفاق رخ دهد چرا که شهرداری تهران در شرایط سخت مالی قرار دارد، مشکلاتی از گذشته مانده و مشکلاتی هم به آن اضافه شده که با نرخ تورم، این وضعیت پچیده‌تر هم شده است در نتیجه امیدواریم با حمایت دولت یکهزار میلیارد به مترو و ۵۰۰ میلیارد به اتوبوسرانی تزریق شود تا برنامه‌های امسال محقق شود.

هاشمی بیان کرد: در سال ۱۳۹۷ هم اوراقی داشتیم که ۹۱۰ میلیارد تومان با عاملیت بانک آینده نهایی شده بود و در حوزه ضمانت‌ها و همچنین تامین املاک برای وثیقه مشکلاتی وجود داشت که در ماه‌های گذشته بخش زیادی از مشکل آن‌ها هم حل شد.

وی افزود: ۵۰ درصد پول که با ضمانت شهرداری تهران بوده است، وصول شده و اکنون در حساب‌های مترو است که مترو برای پیشرفت کار و افتتاح ایستگاه‌های جدید از آن استفاده می‌کند بویژه برای خط ۶ و هفت که به مردم تهران قول دادیم تا پایان سال ۱۲ ایستگاه آن افتتاح شود و نخستین افتتاح از شهریور ماه شروع می‌شود.

معاون شهردار تهران گفت: ۵۰ درصد از این اوراق ضمانت دولت بوده است که در دو مرحله به بانک مرکزی اعلام و بانک مرکزی هم به بانک آینده اعلام کرد.

بانک آینده اعتقاد دارد بانک مرکزی باید سریع‌تر به آن‌ها دستور دهد و مسئولیت ۵۰ درصد دولت را قبول کند که در حال تلاش و مذاکره برای احقاق آن هستیم تا این اتفاق رخ دهد و ۴۵۰ میلیارد از باقی مانده اوراق فروش رفته که متعلق به شهرداری تهران است در اختیار مترو قرار گیرد.

ظرفیت مترو سالانه، ۴ میلیون مسافر افزایش می‌یابد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد: با بهره‌برداری از دو رام قطار جدید، ظرفیت مترو سالانه نزدیک به چهار میلیون مسافر افزایش می‌یابد.

سید مناف هاشمی در مراسم بهره‌برداری از دو رام قطار گفت: برای آنکه کارخانه واگن سازی که حدود ۳۵۰ نفر نیرو دارد سر پا بماند باید گره آن که در بحث ۱۰۵ واگن با بانک شهر و در موضع پیش پرداخت و قیمت با طرف چینی وجود دارد، زودتر باز شود و محصولات آن از سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

وی افزود: نزدیک به یکهزار و ۴۵۰ واگن در شهر تهران تردد می‌کند، اما همین مقدار واگن و شاید هم بیشتر کسری وجود دارد در واقع عملا متروی تهران با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، با این حال این دو رام قطار که حدود ۱۴ واگن دارد، سالانه ظرفیت مترو را نزدیک به چهار میلیون مسافر افزایش می‌دهد، اما نیاز شهر تهران بیشتر است.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: تلاش‌ها برای تامین ۶۳۰ واگن که در قرارداد دولت وجود دارد، آغاز شده است و امیدواریم این دو رام قطار که به خط ۶ و هفت ملحق می‌شود در کنار سایر امکانات نیازهای شهروندان تهرانی را تامین کند.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا