اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگیاداشت روز

نمایشگاه بی حاصل و هزینه زای تحول صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبر «خودرو پلاس»، در حالی که خودروسازان خود را برای اعلام آیین نامه واردات و اخبار خوش برجام  آماده می کردند،یک نمایشگاه با دستوری پنهان، تمام برنامه های آنان را به هم ریخت.نمایشگاهی که بسیاری از منتقدان و افراد مسئول در سازمان ها ونهادهای حاکمیتی،نه تنها آن را صنعتی نمی دانستند بلکه از آن به عنوان یک ابزار برای اهداف و مقاصد سیاسی فاطمی امین یاد کرده و می کنند.نمایشگاهی که نامش تحول صنعت خودرو کشور بود.اما کدام تحول،کدام و پیشرفت در این نمایشگاه به معرض دید درآمد.به جز یک پلتفرم قدیمی مشترک میان ۴ خودروساز و امضای تفاهم نامه تولید خودروی اقتصادی هیچ چیز دیگری تازگی نداشت.

اما از سوی دیگر به نظر می رسد که برای خودروسازان که خواسته و ناخواسته در این رویداد حضور داشتند،یک مساله تازگی داشت؛آن هم هزینه برای امری که نه فایده ای داشت و نه دستاوردی قرار است داشته باشد.در این نمایشگاه نه بازدیدگنندگان و نه فعالان و نه منتقدان، نه محصول تازه ای دیده و نه اتفاق جدیدی را مشاهده کردند.با این حال وزارت صمت به شدت اصرار داشت که این نمایشگاه باید برگزار شود.نمایشگاهی که به گفته مدیرکل ارتباطات وزارت صمت قرار بود رئیس جمهور،معاون اول ،۱۰ سفیر و نمایندگان مجلس حضور داشته باشند.

حتی قرار بود دو خودروی اطلس وسهند سایپا نیز رونمایی شوند.تمام این سر و صداها  برای این بود که وزیر صمت به منتقدان و نمایندگانی که می خواهند برای او تصمیم بگیرند نشان بدهد که چه میزان تواناست.چه قدر برای صنعت مهم خودرو تلاش کرده است.تا آنها در تصمیم برای استیضاح تحت تاثیر قرار بگیرند. در کنار این همه تلاش اما یک نکته قابل تامل است.اینکه چرا باید هزینه این مانور قدرت،مدیریت و توانمندی را خودرسازان بدهند.هر چند طی روزهای گذشته اخباری غیر رسمی از ۲۵ میلیارد حکایت می کنند اما اخبار دقیق تر دیگر این رقم را ۳۲ میلیارد تومان اعلام می کنند.

 

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

پرسش این است که چه ۲۵ و چه ۳۲ میلیارد بی دلیل به خودروسازان تحمیل شد تا از یک سو دستاوردها به نام وی ثبت شود و از سوی دیگر درآمدی هم برای سازمان توسعه تجارت باشد.اما نکته دیگر اینکه این نمایشگاه نیز مانند رونمایی بی موقع و بی دلیل از ری را،باعث شد که خودروسازان کانسپت های خود را برای دید به این مکان بیاورند.این درحالی است که برای تولید کانسپت حداقل ۴ تا ۵ میلیارد هزینه می شود.این نقل وانتقال عملا باعث شده است که آنها نیز خراب شده  و هم اکنون در همان سایت سئول به حال خود رها شوند.

در این میان شاید وزیر صمت دلخوش بود که با حضوررئیس جمهور و سفرای و نمایندگان پر شمار و با رونمایی از دو محصول جدید،خودی نشان بدهد و استیضاح کنندگان را منصرف و رئیس جمهور را مجاب به حمایت بیشتر کند.اما کار با حضور ۳ وزیر و نمایندگانی کمتر از تعداد انگشتان یک دست و مشاور اقتصادی رئیس جمهور برای وی تمام شد.حتی صحبت از این بود که نمایشگاه یک روز دیگر یعنی تا ۷ شهریور ادامه پیدا کند بلکه رئیس جمهور بیاید.ولی نه یک روز دیگر تمدید و نه حضور رئیس جمهور تائید شد.

در این میان دستان فاطمی امین از آنچه می خواست برداشت کند خالی ماند و از سوی دیگر خستگی و هزینه ها برای خودروسازان. مردم نیز محصول تازه ای ندیدند و حتی به پلتفرم مشترک ۴ خودروساز و تولید خودروی اقتصادی نیز با دیده تعجب نگاه می کردند. با این حال مشخص نیست که چرا فاطمی امین که تا کنون نتوانسته است به هیچ کدام از وعده هایش عمل کند،چرا همچنان اصرار دارد که صنعت خودروسازی کشور را اداره کند و از آن مهمتر بر مسند ریاست بماند. چرا باید در حالی که با سامانه یکپارچه فروش،بخش عمده ای از برنامه های مالی خودروسازان را به هم زده است،باز هم با اصرار و تاکید بر حضور در رویدادی ناخواسته هزینه های کلان به آنان تحمیل کند.مشخص نیست که واقع فاطمی امین دلسوز صنعت است یا این صنعت بازیچه معاونت صنایع حمل و نقل وی شده است.به نحوی که نه بازار خودرو سر و سامان گرفته است و نه دردی مشکلی از خودروسازان برطرف شده است.به نظر می رسد تنها کار مثبتی که وزی صمت توانسته است انجام بدهد این است که با اهرم وزارت جاده مخصوص را به سکوت بکشاند.اما روزگار می گذرد.

 

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

 

عباس مغاری

انتهای پیام /

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا