اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگمعرفی خودرو

تجربه آفرود با آمیکو آسنا پیکاپ خاص بازار ایران+تصاویر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری 《خودروپلاس》، آمیکو آسنا ،پیکاپی که این روزها به یکی از جدی ترین رقبای پیکاپ های وارداتی در چند سال گذشته بدل شده است خودرویی که جای آن سالها در صنعت خودروی کشور خالی بود و حالا شرکت آمیکو با همکاری یکیاز زیر مجموعه خود یعنی ارس‎ خودرو‎ دیزل اقدام به تولید آن نموده است . در این مطلب به بررسی فنی آمیکو آسنا می پردازیم.


وانت ‏های دو‏کابین یا پیکاپ ها ی دو‏دیفرانسیل در کشورمان، بسیار در سالهای گذشته مورد ‏توجه جوانان قرار گرفته اند. این سبک از خودروها با قابلیت بسیاری چون باربری مناسب، حمل سرنشین و توانایی عبور از مسیرهای صعب‏ العبور، چند ‏منظوره بوده و این ویژگی موجب شده تا برخی خودروسازان بخصوص خودروسازان بخش خصوصی برای عطش بوجود آمده در بازار این نوع از خودروها به سراغ تولید آن با همکاری شرکای خارجی بروند در سالهای گذشته و پس از تحریم های ظالمانه دولت امریکا آمیکو تنها شرکای بود که با جسارت بالا دست به تولید این خودرو ها زد .آمیکو تولید پیکاپ های خودررا در دو مدل تک کابین ودو کابین و با نشان آسنا و آراز به بازار عرضه کرد ،آسنا پیکاپ دو کابین و آراز نمونه تک ‏کابین محسوب شده که در مدل ‏های محور‏ جلو و دو ‏دیفرانسیل به ‏فروش می رسید، همچنین آسنا به‏ صورت دو‏کابین دو‏ دیفرانسیل تولید می ‏شود.

روز گذشته شرکت آمیکو شرایطی را برای خبرنگاران حوزه خودرو فراهم نمود تا در شرایط آفرود بتوانند خودروی آسنا و آراز را زیر ذربین خود ببرند .آسنا در نمای جانبی کشیدگی و فاصله محوری زیاد و رینگ ‏های مشکی ۶ پره دوبل و لاستیک ‏ها هماهنگی مناسبی داشته و به خوبی فضای داخل گلگیرها را پر‏کرده ‏. نمای عقب تحت تأثیر سپری بزرگ و حجیم قرار گرفته وچراغ ‏های عقب بزرگ و گرافیک ساده‏ای دارند و استفاده از نوار نئونی در شب زیبا جلو می ‏کند. حجم و ابعاد قسمت بار با توجه به نبود کپسول ‏های گاز در این قسمت بسیار بزرگ و کاربردی شده که نکته مثبت آن پوشش رنگ الکترواستاتیک بوده که در مقابل سایش و خراشیدگی بسیار مقاوم است.
اسنا در فضای داخلی هم زیبایی های خودرا دارد و میتوان گفت از خودروهای وارداتی گران قیمت سالهای گذشته چیزی کم ندارد مجموعه داشبورد و تزئینات داخلی تقریباً مشابه تویوتا هایلوکس هستند و آستانه بلند درها و رکاب ‏های بزرگ باعث سهولت ورود و خروج به اتاق می ‏شود. محل ‏های مختلف قرار دادن لوازم همراه و بطری آب در قسمت جلو و عقب و محفظه زیر آرنجی بزرگ از نقاط قوت اتاق است.
فضای صندلی ‏های عقب مناسب بوده و به علت بزرگی اتاق فضای سر و شانه ‏ها مناسب است. برخی امکانات آسِنا شامل دو عدد ایربگ، فرمان چرم، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم صوتی با ۴ بلندگو، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین دید عقب، صندلی چرمی، گارد ایمنی اتاق، رکاب، فرمان هیدرولیک، سامانه ناوبری، دکمه ‏های چند کاره روی فرمان، تهویه مطبوع اتوماتیک و سایر آپشن ‏های متداول در این کلاس است.

در زمینه امکانات ایمنی هم پیکاپ آمیکو آسنا به دو کیسه هوا و سیستم ‌های ترمز ABS به همراه EBD و DRP مجهز شده است که شاید چندان چشمگیر نباشند اما مزیت آمیکو آسنا می تواند ترمزهای ۴ پیستونه و شاسی ضربه گیر ۴ مرحله ‌ای باشد که سطح ایمنی اتومبیل را افزایش داده است.
آمیکو آسنا مجهز به یک پیشرانه ۴ سلیندر ۱۶ سوپاپ با حجم ۲۴۰۰‏سی‏ سی توانایی دستیابی به حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب‏بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن ‏متر را دارد. جعبه دنده ۱+۵‏ سرعته دستی با دنده کمک ‏های سبک و سنگین به ‏صورت لیور برقی مجموعه انتقال قدرت این وانت بزرگ‏ جثه را تشکل می ‏دهند.
با روشن کردن خودرو به دلیل استفاده از فن برقی و حذف کلاچ پروانه مکانیکی، صدا و لرزشی احساس نمی‎ شود و اگر دمای آب بالاتر رود تقریباً صدایی به گوش نمی‏ رسد. البته بلند بودن اگزوز به دلیل طول زیاد کابین و انباره بزرگ آن در کم صدا بودن وسیله بی ‏تأثیر نیست. سیستم تعلیق جلو جناغی دوبل با کمک فنر و در عقب اکسل سلب یک تکه با فنر شمش و کمک روغنی است.

نرمی تعلیق مناسب بوده و لاستیک‏های پهن هندلینگ مناسبی را فراهم کرده که ترمزهای قوی با دو پیستون در جلو باعث اطمینان بیشتر برای توقف این وانت سنگین وزن خواهند بود. اما اگر سیستم ۴ کاناله در این بخش وجود داشت، توان ترمزگیری بهتری را در چرخ‏ های عقب شاهد بودیم. آمیکو آسنا به دلیل باز شدن زیاد سیستم تعلیق نسبت به تمام رقیب ها و از سویی وجود قفل دیفرانسیل هوشمند در محور عقب، در کم تر شرایطی چالش را پیش روی خود تجربه می کند. هنگامی که با آسنا از شیب های عادی و چاله های مختلف می گذرید، مانند دیگر رقیب ها سختی خاصی را احساس نمی کنید. دنده‏ های کمکی تست شد و روی کمک سنگین قدرت چندین برابر می ‏شد که در دنده‏های ۱، ۲ و ۳ کشش به خوبی حفظ می ‏شد. همچنین وقتی حالت چهار چرخ ثابت سبک را انتخاب می نمایید، می توانید با اطمینان بیش تری از شیب ها و محوطه های گلی عبور کنید. دید به اطراف مناسب بوده و وجود دوربین دید عقب، پارک کردن را آسان کرده است. عایق بندی خوب درها و کابین باعث شده صدای مزاحم کم تری از پیشرانه و محیط به درون خودرو نفوذ کند. در شرایط استاندارد استفاده، آمیکو آسنا با وزن تقریبا ۲ تن می تواند مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتری به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتری خود داشته باشد
در کل میتوان در بازار خودروی امروز آسنا را یکی از بهترین گزینه های خرید یک هایلوکس دانست و هم لذت رانندگی در شهر و هم لذت رانندگی در شرایط ناهموار را با آن تجربه کرد .

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا