آیا واردات خودرو می تواند بازار را کنترل کند؟

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۰

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری « خودرو پلاس»، در حالی که این روزها بخش خصوصی در گیر و دار دستور جدید وزیر صمت مبنی الزام فروش در سامانه یکپارچه فروش مانده اند، وزیر صمت، به تشریح چگونگی واردات خودرو پرداخت. به گفته فاطمی امین “خودروهای تولیدی کشور که در محدوده خودروهای اقتصادی هستند، عمدتا از […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری « خودرو پلاس»، در حالی که این روزها بخش خصوصی در گیر و دار دستور جدید وزیر صمت مبنی الزام فروش در سامانه یکپارچه فروش مانده اند، وزیر صمت، به تشریح چگونگی واردات خودرو پرداخت. به گفته فاطمی امین “خودروهای تولیدی کشور که در محدوده خودروهای اقتصادی هستند، عمدتا از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و باید تولید آن‌ها متوقف شود؛ چراکه علاوه بر اینکه بر مبنای پلتفرم‌های قدیمی هستند و کیفیتی مناسبی ندارند، مردم نیز از این وضعیت ناراضی هستند”
وی افزود: بنابراین، این‌که تمرکز ما بر تولید و واردات خودروهای اقتصادی است و در اولویت قرار گرفته است، هم به این جهت مهم است که عامه مردم یعنی اقشار متوسط بهره‌مند شوند و هم به این خاطر که مشکل کیفیت در صنعت خودرو برطرف شود.
وزیر صمت همچنین اعلام کرد:«محدودیتی در واردات نخواهیم داشت و همزمان با واردات و همچنین افزایش عرضه خودروسازان داخلی، بخش عمده‌ای از تقاضا بازار پاسخ داده خواهد شد. هماهنگی‌های لازم انجام شده تا این واردات در اسرع وقت انجام شود، اما دولت، واردکننده نخواهد بود بلکه شرایط را تسهیل خواهیم کرد.»
فاطمی امین تاکید کرد:خبر خوب این است که همزمان با موضوع واردات خودرو که بررسی آن از سال گذشته آغاز شد و مورد پیگیری است، عرضه خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی خواهد داشت. این افزایش عرضه آغاز شده و از ابتدای امسال تا هجدهم ماه جاری، میزان عرضه ۱۸ درصد افزایش داشته است؛ ضمن اینکه خودروهای کف ۵۰ درصد کاهش یافته و تعهدات معوق نیز از ۶۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.
فاطمی‌امین ادامه داد: واردات خودرو به‌ویژه خودروهای اقتصادی و ارزان قیمت از یک سو می‌تواند بخش عمده‌ای از تقاضا را پوشش دهد و از سوی دیگر، افزایش عرضه، تناسب میان عرضه و تقاضا ایجاد خواهد کرد. امید است این دو جریان بتواند بخش قابل توجهی از تقاضاها را پوشش دهد.”
این سخنان در حالی مطرح می شود که عمده خودروهای وارداتی اقتصادی در محدوده تولیدات دو خودروساز بزرگ کشور قرار می گیرند.هر چند بارها و بارها این دو خودروساز اعلام کرده اند که با واردات موافق بوده و آماده رقابت هستند.اما مساله این است که باید دید تعریف خودروهای اقتصادی از نظر دولت چیست؟
در این شرایط به نظر می رسد پروژه واردات خودرو که وزیر صمت تاکید ویژه ای بر از سر گیری آن دارد وارد فاز جدی و جدیدی شده است. به نحوی که دولت لایحه ای را تنظیم کرده است که می خواهد بر اساس آن خودروهای اقتصادی وارد کند. اما تاکید بر لفظ واردات خودروهای اقتصادی نکته ای است که نمی توان به آسانی از کنار آن گذاشت. هر چند هنوز به طور رسمی اعلام نشده است که چه خودروهایی و با چه مشخصاتی قرار است وارد شوند اما برخی اخبار تائید نشده از تاکید بر خودروهای 7هزار دلاری با حجم موتور 1000 سی سی حکایت می کنند.
گذشته از اینکه این نوع خودروها می توانند رقابت ایجاد کنند یا خیر نکته اصلی در خصوص قیمت این خودروهاست. این خودروها قرار است چگونه اقتصادی باشند.
به بیان دیگر با احتساب تعرفه و انواع و اقسام عوارضی که بر خودروهای وارداتی تحمیل می شود ،باید دید این خودروهای چگونه اقتصادی خواهند شد. در واقع یک خودروی 7 هزار دلاری پشت دروازه های گمرک این قیمت است و برای ورود با یک تعرفه 90 درصدی همراه می شود. از سوی دیگر با توجه به سایر عوارض و مالیتی که باید برای واردات پرداخته شود،یک خودروی 140 درصد به قیمت یک خودروی 7 هزار دلاری افزوده می شود. یعنی یک قیمت خام یک خودروی 7 هزار دلاری با احتساب دلار 25 هزار تومانی 175 میلیون تومان می شود.با احتساب 140درصد( تجمیع تعرفه و عوارض ها و مالیات های مختلف) که می شود 245 میلیون،بهای تمام شده یک خودرو 7 هزار دلاری برای وارد کننده 420 میلیون تومان تمام می شود.در بهترین حالت وارد کننده کمتر از 10 درصد و تنها 30 میلیون تومان به قیمت نهایی اضافه کند.در این شرایط یک خودروی اقتصادی با 450 میلیون تومان به دست مصرف کننده نهایی خواهد رسید.
در واقع پرسش اصلی این است؟آیا از نظر وزیر صمت آیا این مبلغ اقتصادی بوده و برای اقشار کم درآمد قابل پرداخت است؟ قرار است این خودرو در کدام بخش بازار حضور پیدا کند؟ ایا غیر کلاسی که عمده محصولات دو خودروساز یزرگ کشور حضور دارند،جای دیگری می تواند داشته باشد؟
هر چند شرط واردات عدم تداخل در تولید داخل است،آیا این واردات تداخل محسوب نمی شود؟
به نظر می رسد که وزیر صمت در این فقره هم به بهانه تنظیم بازار بیشتر به فکر افزایش درآمد دولت از محل واردات است.چرا که اگر می خواست خودروی اقتصادی وارد شود باید تعرفه های به سمت نزولی شدن میل پیدا می کردند.تا اینجای کار که خبری از حذف و کاهش تعرفه ها نیست.یعنی همچنان دیوار تعرفه ها بلند و جیب دولت خالی تر از آن است که بتواند از این درآمد بگذرد.
از سوی دیگر وی اعلام کرده است که هیچ محدودیتی در واردات نخواهد بود.آیا این میزان به قدری خواهد بود که تمام خلاء بازار ناشی از فاصله عرضه و تقاضا را پر کند؟ در این صورت در شرایط بحرانی فعلی که ارز برای اقلام ضروری زندگی مردم بسیار مورد نیاز است قرار چه میزان ارز از کشور خارج شود؟
هر چند که در حال حاضر بازار خودرو عطش زیادی دارد اما گاهی اوقات بر طرف کردن آن با آبی مسموم و ناگوار می تواند بیماری های باعث بروز بیماری های دیگری شود.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟