آیا کاهش قیمت با تعرفه آزاد ممکن است؟

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۱
آیا کاهش قیمت با تعرفه آزاد ممکن است؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، وزیر صمت دولت سیزدهم در حالی سودای افزایش تولید،کاهش قیمت و تنظیم بازار را جز اهداف اصلی اش قرار داده است که به نظر می رسد این موضوع با افزایش نرخ تعرفه گمرک راه به جایی نخواهد یافت. این موضوع به خصوص زمانی مهم تر و حیاتی تر جلوه […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، وزیر صمت دولت سیزدهم در حالی سودای افزایش تولید،کاهش قیمت و تنظیم بازار را جز اهداف اصلی اش قرار داده است که به نظر می رسد این موضوع با افزایش نرخ تعرفه گمرک راه به جایی نخواهد یافت.
این موضوع به خصوص زمانی مهم تر و حیاتی تر جلوه می کند که سال گذشته در پی افزایش قیمت خودرو توسط دولت،برخی نمایندگان در اعتراض به این موضوع پروژه استیضاح از وزیر صمت را کلید زده اند.

البته فاطمی امین در شرایطی که خودروسازان در آن قرار گرفته بودند،چاره ای جز این کار نداشت.چرا که فاصله قیمت کارخانه و بازار از یک سو به شدت باعث تعمیق بدهی و زیان خودروسازان شده بود و از سوی دیگر با توجه به رانت حاصله از این فاصله باعث هجوم تقاضاهای غیر مصرفی و دلال مآبانه در بازار شده بود.

با این حال این مساله از نظر برخی نمایندگان بازی در زمین دلالان و مافیا به شمار آمد و از همان زمان بانگ اعتراضات بلند شد.
با این حال صنعت خودروی کشور کج دار و مریز به راه خود ادامه داد.هر چند حجم تولید آن اندازه ای نشد که وزیر صمت وعده داده بود.اما به نظر می رسد که وزیر صمت تحقق اهداف خود را برای سال ۱۴۰۱ پایه گذاری کرده بود.سالی که قرار است دو خودروساز بزرگ یک میلیون و پانصد هزار دستگاه خودر‌و تولید کنند.البته این میزان تولید باید با کیفیت نیز همراه باشد.

به بیان دیگر افزایش تولید و کیفیت به همراه کاهش قیمت و تنظیم بازار علاوه بر اینکه در دستور کار وزارت صمت قرار دارد،هم اکنون به یک مطالبه عمومی بسیار جدی در سطح کلان و عادی جامعه تبدیل شده است.
اما به نظر می رسد تعاریف درآمدی دولت از محل تعرفه ترخیص از گمرکات که در لایحه بودجه گنجانده شده است،نمی توان نسبت به دستیابی به این اهداف امیدوار بود.

در واقع تا پیش از مصوبه نرخ ترخیص از گمرک بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می شد،اما قرار است از این پس با نرخ ارز شناور نزدیک به نرخ بازار شاهد ترخیص قطعات باشیم.
در واقع از یک سو وزارت صمت می خواهد قیمت خودروکاهش بیابد و از سوی دیگر قصد افزایش درآمد تعرفه ای را دارد.
به بیان ساده مشخص نیست که کدام هدف اصلی است .آیا قرار است شاهد افزایش تولید و کاهش قیمت باشیم یا قصد افزایش درآمد است.

آیا امکان دارد که در کنار افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت تمام شده،شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم؟
آیا ممکن است این تناقض منتج به نتیجه دلخواه دولت و مردم شود؟ اگر ممکن است از چه راهی قرار است این نتیجه مطلوب به دست بیاید؟ یعنی هم قرار است درآمدهای گمرکی کشور افزایش پیدا کند،هم به طور همزمان میزان تولید بالا برود و قیمت کاهش پیدا کند و هم اینکه خودروساز زیان نکند؟
مشخص نیست که کدام حالت قرار است رخ بدهد،اما هر چه هست تناقض موجود در برنامه های خودرویی وزیر صمت،نمیتواند نوید بخش روزهای خوبی برای صنعت خودروسازی کشور باشد.

آیا کاهش قیمت با تعرفه آزاد ممکن است؟

عباس مغاری 

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟