سایپا را می توان بعد از سالها کمی متفاوت دید ،بدون شک سایپای 99 بسیار مهندسی تر از سالهای پیش بوده وهست و عملکردی بهتر را تجربه نموده
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری »خودروپلاس»، سایپا را بدون شک همه با خودرویی بانام پراید میشناسند خودرویی که در سالهای تولید خود فراز و نشیبهای زیادی داشت و البته منتقدانی که برخی دلسوزانه و برخی با غرضورزی به آن تاختند و شاید کمتر کسی فکر میکرد روزی این خودرو از خط تولید سایپا خداحافظی کند
پراید و سایپا سالها طعنههای مختلفی را از دوست و دشمن در خصوص تولید این محصول شنیدند اما همین منتقدان نمیدانستند پراید بیش از 50 درصد تولید این کارخانه خودروسازی است و گاهی تولید آن 80 درصد از سهم تولیدات سایپا را به خود اختصاص میدهد ونان آور هزاران کارگر و کارمند این گروه خودروسازی هست و در خارج از مجموعه سایپا نانآور میلیونها نفر است.
اما در دهه نود انتقادات به تولید پراید افزایش یافت کار بهجایی کشید که هر شخصیتی برای مطرح کردن خود در رسانهها مربوط یا غیر مربوط طعنهای به پراید میزد تا بتواند در رسانهها خود را یک کارشناس خودرو بدل نماید و یا بتواند برای نشستن بر صندلی قدرت در رسانهها مطرح گردد
سایپا در سالهایی که کشور دچار تحریمهای آمریکایی و دیگر دوستانش شد در داخل خود نیز تحریم شد، انتخاب مدیران غلط توسط تیم وزارتی وقت سایپا را دچار مشکل کرد آنهم درست درزمانی که سایپا نیاز مبرم به یکپوست اندازی بعد از دو دهه رخوت داشت اما وزیر جوان اسبق صنعت این بار راه وزرای قبل از خود را نرفت و بجای آنکه از نامها استفاده کند مدیری را برای سایپا برگزید که زیاد برای رسانهها و مردم آشنا نبود اما پروندهای جهادی و درخشان را زیر بغل داشت
میر جواد سلیمانی، فردی تقریباً جوان اما باسابقهای درخشان درزمینه تولید، او کمتر سخن میگوید بیشتر کار میکند اینیکی از خصوصیات عجیب سلیمانی بود و هست مدیرعامل فعلی سایپا فردی فنی است او برنامهریزی تولید را بهخوبی بلد است و از ویژگیهای مهم آن پافشاری بر کلامی است که میگوید شاید بتوان میر جواد سلیمانی را جزو محدود مدیرانی در کشور دانست که یا حرف نمیزند و یا اگر کلامی بگوید باید به آن جامع عمل بپوشاند، او در ابتدای ورودش در سایپا اعلام کرد پراید را از خط تولید خارج میکند و با کمک همه همکارانش سایپایی جدید را خواهد ساخت سخنی که به ضم بسیاری یک شعار بود اما مدیر جوان کمتر از چند ماه پوستاندازی سایپا را شروع کرد او کمترین میزان جابجایی مدیران را نسبت به مدیران قبل از خود داشت و سعی کرد با همان تیم قبلی باکمی تغییر به کار خود ادامه دهد در ابتدا سعی کرد تا پلتفرمهای در آبنمک مانده را بهصورت عملی آمادهسازی و روانه بازار نماید و جای خالی تولید پراید را پر کند زیرا قولی داده بود که عمل به آن کمی غیرممکن بود سلیمانی باید برنامهای تدوین مینمود تا بتواند 50 تا 80 درصد ظرفیت تولیدش را با محصولات جدید پر کند محصولاتی که تا آن زمان فقط یک نام و یک تصویر از آنها موجود بود وبصورت عملیاتی تولید نشده بودند او برای برنامه پیش روی خود ابتدا کوییک را وارد بازار کرد سپس آن را برای تحرک موتور تولید پارسخودرو به پارسخودرو فرستاد زیرا میدانست با توقف تولید پراید امکان تعطیلی خطوط قدیمیترین کارخانه خودروسازی کشور فراهم میشود پس کوییک را روانه پارسخودرو نمود و با تغییرات مدیریتی در آن مجموعه نگرشی همسو با خود را ایجاد کرد کوییک در پارسخودرو جان گرفت و تاکنون سه تیپ مختلف از این خودرو در این شرکت در حال تولید است باجان گرفتن تولید کوییک در پارسخودرو و استقبال بسیار مردم از این خودرو سلیمانی دستور حذف اولین مدل پراید را داد اما کار به همینجا بسنده نشد سلیمانی یک تئوریسین ماهر است او برای جایگزینی پراید برنامه داست وسعی کرد تا دو خودروی دیگر از خانواده سایپا را جانی دوباره ببخشد او تصمیم گرفت ساینا را دچار تغییرات کند و این محصول پرطرفدار را از رخوت و یکشکلی خارج نماید و تیپی جدید از این محصول را به بازار ارائه کرد اما حالا دیگر زمان تغییرات بزرگ بود تغییری که بسیاری را شوکه کرد پراید برای همیشه خداحافظی کرد.
بهیکباره و با پایان معوقات تولید پراید و تحویل به مشتریان پراید برای همیشه از خطوط تولید سایپا خارج شد اما سلیمانی برای نشان دادن سایپایی جدید نیاز به یک برگ برنده داشت او شاهین را که تا قبل از آن در حد یک نام بود و آن را رهام میخواندند به تولید رساند و نمونههای مختلفی از آن را تولید کرد او حتی در کمتر از یک ماه کراس اوور شاهینکه امروزه آریا نام گرفته است را به بازار معرفی نمود تا حیرت همگان را برانگیزد و دو محصول متفاوت را در گروه خانواده سایپا به سبد محصولات اضافه کرد
شاهین هرچند سایپا را از یک خودروساز ساکن به یک خودروساز محرک بدل نمود اما جای خالی پراید اقتصاد سایپا راکمی دچار خطر کرد پراید 50 تا 80 درصد تولید سایپا بود و حالا با رفتنش میتوانست سایپا را دچار مشکل نقدینگی نماید اما گویی تیم مدیریتی سایپا برای آنهم تفکرات خاصی دارند هرچند توقع میرود در این برهه از زمان و درست در زمان پوستاندازی این خودروساز بزرگ کشور حمایتهای همهجانبهای از سوی دولت و رسانهها از این خودروساز بزرگ کشور صورت گیرد.
سلیمانی و گروه خودروسازی سایپا از کارگران تا مهندسین و کارکنان نشان دادهاند با تفکرات یک مدیریت درست از خودروساز تکبعدی به یک خودروساز بهروز بدل شدهاند هرچند از گوشه و کنارها خبر میرسد تا پایان سال اتفاقات عجیبتری در گروه خودروسازی سایپا در حال رخ دادن است که میتوان آنها را نیز به دستاوردهای مرد همیشه ساکت سایپا و کارگران این شرکت اضافه کرد.
نظر شما چیست؟