اصرار شهرداری برای واردات اتوبوس های دست دوم

۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
اصرار شهرداری برای واردات اتوبوس های دست دوم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»،در حالی که کشور همچنان در مضیقه ارزی قرار دارد و از سوی دیگر تولید کنندگان آمادگی تولید و تامین اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران را دارند،به نظر می رسد که شهردار تهران همچنان برای واردات خودروهای دست دوم کار کرده مصر است . در واقع می خواهد […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»،در حالی که کشور همچنان در مضیقه ارزی قرار دارد و از سوی دیگر تولید کنندگان آمادگی تولید و تامین اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران را دارند،به نظر می رسد که شهردار تهران همچنان برای واردات خودروهای دست دوم کار کرده مصر است . در واقع می خواهد به هر نحوی که شده ۱۰۰۰ دستگاه واردات انجام بدهد.پس از انتشار نامه شهردار تهران،علیرضا زاکانی به رئیس جمهور مبنی بر اخذ مجوز خاص واردات و موجی که علیه آن شکل گرفت ،به نظر می رسید که این موضوع راکد مانده است.اما گویا این خیال خام بوده و شهردار تهران همچنان بر خواسته خود پافشاری می کند.
البته این بار معاون شهردار با اسم رمز تامین اتوبوس نو و تولید داخل دراولویت است به میدان توجیه واردات آمده است.
سیدمجتبی شفیعی، درباره ماجرای اتوبوس های وارداتی می گوید: قطعا تامین اتوبوس نو و تولید داخل در اولویت است. وزارت کشور قرارداد خرید 2000 دستگاه اتوبوس را دنبال می‌ کند که در این میان سهم تهران 900 اتوبوس است و یک قرارداد دیگر نیز از طریق تهاتر نفت دنبال می‌شود که 1400 تا 1600 اتوبوس سهم ما خواهد بود و ما نیز در کنار دولت راه‌های دیگر تامین اتوبوس را دنبال می‌کنیم.

پیشنهادی زاکانی به رئیس جمهور

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که خرید اتوبوس‌ های دست دوم در چه مرحله‌ ای قرار دارد، اظهار می کند: مذاکرات مختلفی داشتیم و پیشنهادات مختلفی به ما ارائه شده که از نظر کیفیت و قیمت در حال بررسی هستیم؛ اما از آنجایی که نیاز به مصوبه دولت دارد، شهردار تهران پیشنهاد را به رئیس جمهور داده و رئیس جمهور نیز دستور دادند که در کمیسیون زیربنایی دولت این مسئله بررسی شود و بررسی اولیه انجام شده و توافق با وزارت کشور و صنعت نیز صورت گرفته است و ملاحظات سازمان محیط زیست نیز لحاظ شده و الان فقط منتظر تصویب در دولت هستیم و اگر این مهم تصویب شود در پشتوانه قانونی و مجوزها مشکلی نخواهیم داشت و بر روی بررسی پیشنهادات تمرکز می‌ کنیم.

ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت

وی با بیان این‌که اگر بتوانیم با قیمت کم اتوبوس‌ های با کیفیت وارد کنیم آسیب چندانی به تولید داخل نمی‌ خورد، می افزاید: دقت داشته باشید که تهران به 5000 دستگاه اتوبوس احتیاج دارد که تامین 4000 دستگاه اتوبوس سهم تولید داخل است و حداکثر تنها 1000 اتوبوس از این روش تامین می‌ شود و دقت داشته باشید که ورود اتوبوس‌های دست دوم یک راهکار موقت است و نمی‌ خواهیم به اتوبوس‌های کارکرده متکی شویم.

شاخص‌ های انتخاب اتوبوس وارداتی

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد شاخص‌های انتخاب اتوبوس بیان می کند: میزان کارکرد برای ما بسیار مهم است و حداکثر سن اتوبوس باید پنج سال باشد و استاندارد آلایندگی حداقل یورو 5 باشد و در کنار آن مسأله قیمت و خدمات پس از فروش نیز مورد توجه خواهد بود.”

این سخنان در حالی مطرح می شود که غیر ایران خودرو و شتاب تک،سایپا دیزل نیز به جرگه تولید کنندگان اتوبوس برقی پیوسته است.این تولید به این معنی است که تولید کنندگان نه تنها شهر تهران بلکه توان تامین نیاز سراسر کشور را دارند.
اما مشخص نیست که چرا باید واردات اتوبوس،آن هم دست دوم همچنان در اولویت باشد.چرا باید برای خروج ارز از کشور اصرار وجود داشته باشد؟ آیا دلیل خاص و پنهانی برای این کار وجود دارد؟ هر چند به گفته معاون شهردار به تولید کنندگان داخلی آسیب جدی وارد نمی شود،اما معلوم نیست که چرا به جای این پیش بینی، از دولت نمی خواهد که شرایطی فراهم کند تا قیمت تمام شده تولید داخل کاهش پیدا کند.در واقع وقتی که قرار است کالا و خدماتی که تولید داخل دارند دیگر سراغ واردات نرویم،چرایی این اصرار خود جای تعجب دارد.

بیشتر بخوانید:

مدیر عامل اسنا به نامه اخیر شهرداری تهران واکنش نشان داد

شهردار تهران حماسه نه به تولید داخل را آغاز کرد

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟