خودروسازی خارجی

کاهش مالیات خودروهای برقی؛ تنها راه ترغیب مشتریان!

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس، بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الکتریکی و برقی را به تولید انبوه برسانند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاک، موجب شده است شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یک از برنامه‌های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی کنند.

بر اساس گزارش رویترز، وزارت اقتصاد و دارایی هند به تازگی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که قصد دارد مالیات بر خودروهای برقی، پاک و دوستدار محیط زیست که شامل وسائل نقلیه تمام الکتریکی، هیبریدی و پلاگین هیبریدی می‌شود، را کاهش دهد و نرخ آن را از ۱۲ و ۱۸ درصد سابق آن را به پنج درصد برساند.

نیرمالا سیترامان، وزیر امور اقتصاد و دارایی هند در این بیانیه خاطرنشان کرده است: در جلسات قبلی برگزار شده در هیئت دولت هند به این نتیجه رسیدیم به منظور توسعه زیرساخت‌های لازم برای استفاده از خودروهای برقی و پاک و همچنین ترغیب مشتریان و شهروندان به خریداری این وسائل نقلیه که از آلایندگی بسیار کم یا صفر برخوردارند، باید نرخ مالیات بر خودروهای الکتریکی را به میازن قابل توجهی کاهش دهیم.

چندی پیش بود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو برآورد و اعلام کرده بودند که رشد بازار فروش خودروهای برقی تنها در صورتی که دولت‌های مختلف در سراسر جهان مالیات آن را حذف کرده و یا کاهش دهند، اتفاق خواهد افتاد. 

دولت‌های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند از جمله پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدوداً دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام کنند.

در سال‌های اخیر خودروهای برقی و الکتریکی تحت‌تأثیر نگرانی‌های زیست محیطی درخصوص افزایش گرمایش زمین، گازهای گلخانه‌ای و سمی و همچنین آلودگی هوا در کلانشهرها و مشکلات متعددی که برای محیط زیست، اکوسیستم زمین و سلامتی انسان و حیوان ایجاد می‌کند، از توجه خاصی برخوردار شده‌اند و دولت‌های متعددی در جهان نیز تصمیم گرفته‌اند که با ارائه طرح‌های تشویقی به شرکت‌های تولیدکننده این محصولات و همچنین شهروندان خود، تولید و خرید و فروش وسایل نقلیه پاک و دوستدار محیط زیست را به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

بدین ترتیب شرکت‌های خودروسازی بزرگی تصمیم گرفته‌اند که تغییر رویکرد داده و به سمت و سوی ساخت و طراحی خودروهای برقی و الکتریکی و هیبریدی بپردازند تا در سال‌های آینده، مشتریان خودرو بیشتر به خرید این محصولات روی بیاورند.

انتهای پیام

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا