با واردات خودروهای دست دوم کم کارکرد می توان انحصار را شکست

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۳
با واردات خودروهای دست دوم کم کارکرد می توان انحصار را شکست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، روز گدشته در حاشیه چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این نمایشگاه صورت داد و به سوالات خبرنگار ما در خصوص واردات خودرو و انحصار در آن پاسخ گفت :   آيا واردات به خودروهاي دست […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، روز گدشته در حاشیه چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در شهر آفتاب جلال رشیدی کوچی نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی بازدیدی از این نمایشگاه صورت داد و به سوالات خبرنگار ما در خصوص واردات خودرو و انحصار در آن پاسخ گفت :

 

آيا واردات به خودروهاي دست دوم خارجي هم كشيده مي‌شود كه مردم شاهد خودروهاي بهتري باشند؟

مجلس تلاش كرد كه اين ممنوعيت واردات را بشكاند و با مصوبه‌اي كه گذراند و اكثريت مجلس 200 نماينده رأي دادند به آزادسازي واردات و مقاومتي كه شد در برابر تمام سختگيري‌هايي كه مي‌شد و تمام افرادي كه تلاش داشتند اين انحصار حفظ شود، بالاخره گام اول برداشته شد و واردات آزاد شد، اما گام دوم كه مهمتر از گام اول است، بحث آيين‌نامه واردات بود كه ما اين‌جا هم سعي كرديم نظارت خودمان را حفظ كنيم و تا آن جايي كه در توانمان بود، تلاش كرديم اگر قرار است وارداتي انجام شود، آيين‌نامه‌اش طوري تنظيم شود كه حداقل يك تلنگر به اين انحصار خورده شود، يعني شكاندن اين انحصار در مرحله اول واقعا سخت است، اما بالاخره الحمدلله اين اتفاق افتاد. آن چيزي كه من تا ديروز از وزارتخانه داشتم پيگيري مي‌كردم و خروجي آيين‌نامه است، اين است كه سقف دلاري را 20 هزار دلار در نظر گرفتند كه از نظر من مطلوب نيست، چون اكثر كلاس‌هاي خودرويي كه خوب هستند و كيفيت خوبي دارند، بين 25 تا 30 هزار دلار است، يعني ما مي‌توانستيم با سقف 30 هزار دلار يك سبد بسيار بزرگ‌تري را در اختيار داشته باشيم كه خوشبختانه از هفت هزار رسيد به 20 هزار كه اين نكته خيلي مهمي است. اما نكته مهمترش اين است كه وقتي واردكننده مي‌خواهد خودرو وارد كند، دانه‌اي نمي‌آورد و انبوه مي‌آورد و اين مي‌تواند تا حدودي آن موضوع را پوشش دهد ان‌شاءالله. و نكته بعد بحث حجم موتور است. طبق روالي كه در قبل وجود داشت، سقف را 2500 سي‌سي در نظر گرفتند كه باز خدا را شكر مي‌كنيم كه از هزار سي‌سي رسيد به 2500 سي‌سي چون آن يك جوك بود. 2500 سي‌سي تقريبا مي‌توانيم بگوييم حجم قابل قبولي است، با توجه به خودروهايي كه الان دارد در بازار توليد مي‌شود و غالبا 1500 سی سی هستند، يعني دو تا موتور را با هم استفاده مي‌كنند. به نظر مي‌رسد كه اين اتفاق دارد مي‌افتد. بحث بعدي ما روي تعرفه‌ها است، يعني تعرفه‌ها بايد طوري باشد كه مصرف‌كننده عمده خودرو در كشور ما بتواند يك خودروي اقتصادي را واقعا اقتصادي خريداري كند. البته متاسفانه روي اين تعرفه، سقف را 75 درصد گرفتند كه غالبا مي‌خورد به خودروهاي 20 هزار دلار و حجم موتور 2500 سي‌سي كه اين يك خودروي 20 هزار دلاري را تبديل كند حداقل به يك خودروي 40 هزار دلاري، يعني ما داريم پول يك ماشين 40 هزار دلاري مي‌دهيم، ولي يك ماشين 20 هزار دلاري سوار مي‌شويم، به نظر من اين بايد حتما اصلاح شود، چرا كه نگاه ما اين است كه اين انحصار شكسته شود، يعني اين دو تا خودروساز بزرگي كه ما داريم، قاعدتا با اين تعرفه‌گذاري كه انجام گرفته، خيلي خللي به كار آن‌ها وارد نمي‌شود، فقط ما مي‌توانيم بگوييم شايد تا حدودي كمبود بازار را جبران مي‌كند. ما هدفمان اين است كه اين انحصار شكسته شود.

– مجلس كمي دير متوجه اين انحصار شد و قيمت خودروهاي داخلي‌مان اينقدر افزايش پيدا كرد. آيا اين اتفاق به خود خودروسازان ضرري نمي‌زند به‌عنوان توليدكننده از لحاظ عرضه و تقاضا؟

ما كمبود توليد داريم در كشورمان. مي‌گويند 500 هزار خودرو در سال.

– خودروسازان معتقدند اين كمبود به خاطر شرايط تحريم هم هست.

اين‌ها كه هميشه معتقد بودند و ما كاري به اعتقاد آن‌ها نداريم. اين‌ها در خوشبينانه‌ترين حالتش مي‌توانند 800 تا يك ميليون توليد كنند، ولي نياز بازار ما يك و نيم ميليون است. من يك خبري شنيدم كه نه تاييد و نه رد مي‌كنم؛ شنيدم كه براي خودروسازان داخلي يك انحصار خاصي را قائل شدند كه تا سقف دو هزار دلار يا 10 هزار دلار خودرويي كه وارد مي‌شود، با تعرفه 10 درصد در اختيار خودروساز باشد. البته آقاي وزير اين را رد كرد.

– يك خودروي 150 اسبي براي فيات از برزيل مي‌خواهند بياورند؟

بله، در هند و برزيل دارد توليد مي‌شود كه زير هزار سي‌سي است یاهزار سي‌سي است. خط توليدش را در ايران و در قزوين راه انداخته‌اند در دو سال پيش. اين موضوع را ما بايد به جد پيگير باشيم. اگر ما مي‌خواهيم انحصار واقعا شكسته شود و قيمت براي منِ مصرف‌كننده ايراني قيمت عادلانه‌اي باشد، بايد برويم به سمت واردات خودروهاي دست دوم كم‌كاركرد، يعني ما الان داريم مي‌بينيم به‌طور مثال يك نيسان جوك در كشورهاي پيراموني ما مدل 2018 يا 2017 آن به پول ما 240-230 ميليون است، ولي در ايران يك و نيم ميليارد است، يعني شش، هفت برابر قيمت. اگر اين انحصار شكسته شود و اين خودروها بيايند، مطمئن باشيد اين خودروسازاني كه الان يك طوري مظلوم‌نمايي مي‌كنند كه انگار ما 50 سال داريم به اين‌ها ظلم مي‌كنيم و حقشان را خورديم و خيلي آدم‌هاي مظلومي بودند، آن وقت اين انحصار شكسته مي‌شود و بعد به نفع خود خودروساز هم هست، چون رقابت ايجاد مي‌شود. الان خيلي خودروسازان كوچك مثل خودروسازاني كه الان اين‌جا هستند، اين‌ها مجبورند براي اين‌كه از گزند ايران خودرو و سايپا در امان باشند، قيمت خودروهايشان را بالاتر بزنند، در صورتي كه خودرويي كه الان اين‌جا دارد توليد مي‌شود، قيمتش در بازار جهاني خودروي چيني 15 هزار دلار است، يعني با دلار 30 تومان هم حساب كنيم، حدود 500 ميليون مي‌شود، ولي اين‌ها اجازه ندارند 500 ميليون بدهند. مي‌خواهند به نظر من 500 ميليون بدهند، اما اجازه ندارند، چون قدرت رقابت در پشت پرده با مافياي خودرو را ندارند و مجبورند يك قيمتي بگذارند كه از قيمت خودروهاي داخلي خيلي بيشتر باشد.

– شما در اين نمايشگاه مي‌بينيد كه قدرت شركت‌هايي كه توليدكننده خودروهاي ديزلي هستند، خودروهاي كار و تجاري؛ يك دغدغه‌اي كه همه آن‌ها دارند، مي‌گويند ما تلاش كرديم و خط توليد راه انداختيم و آميديم، الان پنج هزار دستگاه از 20 هزار دستگاه نياز كشور را توانستيم در چند سال جبران كنيم، ولي اگر واردات خودروهاي ديزلي باز شود، همه ما بايد ببنديم.

فكر نمي‌كنم واردات خودروهاي ديزلي آزاد باشد. خودروهاي هيبريدي است، دوگانه، چون بعضي‌ها فرق برقي و هيبريدي را نمي‌دانند، بعد مي‌آيند راجع به صنعت خودروسازي هم مصاحبه مي‌كنند. و خودروهاي بنزيني. هنوز براي ديزلي تصميمي گرفته نشده است.

– در نمايشگاه خودرو نماينده‌هاي مجلس مثل شما كه هميشه دغدغه خودرو داريد، نشان داده كه دلتان مي‌سوزد براي اين صنعت و حضور داشتيد، ولي متاسفانه از وزارت صنعت هيچ كسي نيامده و حتي آقاي وزير دو دقيقه هم نيامد.

من ظهر يك توييتي مي‌زنم، بعدازظهر فردا مي‌آيد

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟