اخبار ویژهقطعه سازی

روغن موتور با کمبود شدید ناشی از عدم توزیع مواجه شده است

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود گفت: طی دو ماه گذشته شرکت های ایرانول، سپاهان و بهران به عنوان لیدرهای بازار عرضه روغن موتورهای پر مصرف را قطره چکانی کردند.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»  روغن موتور با کمبود شدید ناشی از عدم توزیع مواجه شده است؛ وضعیتی که اگر تداوم داشته باشد باید منتظر بحران جدی در صنعت حمل و نقل بود. ظاهرا وزارت صمت به عنوان متولی صنایع روانساز علاقه ای به حل مشکلات و قیمت گذاری دستوری این حوزه ندارد.

یک فعال بازار روغن موتور که نخواست نامش فاش شود، در خصوص کمبود روغن موتور  گفت: طی دو ماه گذشته شرکت های ایرانول، سپاهان و بهران به عنوان لیدرهای بازار عرضه روغن موتور را قطره چکانی کردند. محصولات مصرفی این سه برند به شدت در بازار کم یاب شده و این موضوع می تواند به زودی بحران افزایش روغن موتور تقلبی را ایجاد کند. گفتنی است که محصولات کم مصرف برندهای مذکور جزو عرضه بسیار زیاد آن ها در بازار است.

این کارشناس بازار روغن موتور در خصوص کمبود روانکارهای یک لیتری توضیح داد: روغن موتورهای یک لیتری جزو روانکارهای مهم بازار محسوب می شود، چرا که راکبان موتورسیکلت درخواست خرید بسیار زیادی از این محصول دارند. شرکت «نفت سپاهان» به عنوان بازیگر اصلی این محصول نسبت به عرضه آن به صورت قطره چکانی عمل می کند.قیمت روغن موتور یک لیتری اسپیدی محصول شرکت سپاهان از ۴۰ هزار تومان به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: زمانی که جهت ثبت سفارش با شرکت های روانسازی که سامانه توزیع راه اندازی کردند تماس می گیریم، می گویند باید ضدیخ یا سایر محصولاتشان در انبار را نیز خریداری کنیم که به این شیوه اصطلاحا «کنار باری» می گویند، در غیر اینصورت اقدام به فروش محصول نمی کنند. این موضوع در شرکت های نفت سپاهان و ایرانول بیشتر دیده می شود، از مدیران این شرکت ها باید سوال کرد محصولاتی که عاملین شان توان فروش ندارند، شبکه مویرگی بازار چگونه آن را باید بفروشد؟

این فعال بازار روغن موتور با هشدار در خصوص تداوم این شیوه با نزدیک شدن به بازار پایان سال گفت: اگر متولیان صنعت و بازار روغن موتور اقدامی در خصوص اصلاح عرضه محصولات روانساز انجام ندهند، بازار ماه پایانی سال چالش اصلی وزارت صمت و شرکت های مذکور تولید روغن موتور خواهد بود. اگر شبکه توزیع یا افراد سودجو به دنبال افزایش قیمت روانسازها در بازار هستند، این شیوه فقط بحران عرضه محصول ایجاد می کند.

رسانه «بازار» آماده دریافت نظرات مدیران ارشد شرکت های نفت سپاهان، ایرانول و بهران در خصوص چگونگی عرضه محصولاتشان به شبکه مویرگی است./بازار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا