اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگهوایی

انحصار در پرواز؛ مانع اصلی تجارت ایران و ازبکستان می شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»،طی روزهای ۱۹ تا ۲۱ اردیبهشت اوز ازبکستان میزبان یک هیات ۱۰۰ نفر از تولید کنندگان و صنعت گران ایرانی بود که در قالب ۳۰ شرکت در اوزاکسپو شرکت کرده بودند.البته ۳ روز قبل از برگزاری این نمایشگاه شرکت کنندگان زودتر به تاشکند رفته بودند تا بتوانند علاوه بر مذاکرات رو در رو فضای اقتصادی – تجاری میان طرفین را بررسی و خود را بر بازرگانی آماده کنند.
در این میان سفیر ایران نیز با حضور در این نمایشگاه و دیدار و گفت و گو با شرکت کنندگان ایرانی خیال آنان را از بابت همکاری سفارت ایران راحت کرد. به نحوی که علاوه بر برقراری ارتباط میان فعالین اقتصادی ایرانی حاضر در ازبکستان و فراهم کردن برگزاری نمایشگاه توانمندی های ایران در شهرهایی مانند سمرقند و بخارا،مشخص شد که یک تیم مترجم و حقوقی در حال آماده کردن شرایطی هستند تا افرادی که تمایل به حضور در بازار ازبکستان دارند با ریز و بم قوانین تجاری آن کشور آشنا شوند.
از سوی دیگر حاضران در این نمایشگاه نیز از استقبال خوب ازبکی ها خبر می دهند و شرایط را برای حضور در بازار این کشور به شرط بازاریابی دقیق مهیا می بینند.ضمن اینکه حضور در بازارازبکستان می تواند زمینه حضور کالاهای ایرانی به قلب آسیای میانه از جمله قرقیزستان،ترکمنستان،تاجیکستان و سایر کشورها را فراهم کند. در همین حال قرابت ها و پیشینه فرهنگی در کنار مسافت کوتاه پروازی می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی و اقتصادی جذابیت های زیادی برای تبادلات تجاری و اقتصادی ایجاد کند. در واقع حضور و نفوذ کالاهای ایرانی به سایر کشورهای همجوار ازبکستان علاوه بر افزایش صادرات و ارزآوری می تواند بیش از پیش تحریم ها را نیز بی اثرکند.
با این حال به نظر می رسد که اصلی ترین مشکل در این میان چالشی است که فعالان اقتصادی برای رفت و آمد به این کشور با آن مواجه شده و خواهند شد.
اولین موضوع حمل و نقل هوایی است که بر اساس مشاهدات خبرنگار خودرو پلاس،شرکت هواپیمایی زاگرس با توجه به انحصاری که در این زمینه دارد، قیمت های یکسانی ارایه نمی کند و افرادی که در نمایشگاه اوز اکسپو حاضر شده بودند مجبور به مبلغ ۷۰۰ دلار برای تهیه بلیط شده اند. این رقم با توجه به وضعیت اقتصادی کشور از یک سو و از سوی دیگر مسافت کوتاه حتی نسبت به ترکیه با قیمتی بسیار بالاتر همراه شده است. یعنی اگر مبلغ ۷۰۰ دلار بلیط تهران تاشکند را با دلار ۲۵هزار تومان محاسبه کنیم هر سفر به این کشور ۱۷میلیون و ۵۰۰ هزار تومان هزینه در بر خواهد داشت.مشکل دیگر این است که با توجه به انحصار و عدم رقابتی که وجود دارد،زاگرس تاشکند تراول فقط برای روزهای جمعه پرواز برقرار می کند.این در حالی است که روزهای شنبه و یکشنبه در این کشور تعطیل بوده و فعالان اقتصادی که زمان برای آنها از اهمیت بسیاری برخوردار است،اگر بخواهند که به این کشور سفر داشته باشند فقط می توانند روز جمعه پرواز کنند و دو روز باید برای شروع هفته کاری در این کشور معطل بمانند و مجبور به پرداخت بی دلیل هزینه های اقامتی صرفا به دلیل تک پرواز بودن بپردازند.
این در حالی است که مناسبات فراهنگی میان طرفیت ،مسافت کوتاه پروازی( ۲ ساعت ۲۰ دقیقه ،یک ساعت کمتر از ترکیه) به انضمام فرهنگ بالای توریست پذیری و همچنین استقبال از کالاهای ایرانی می تواند زمینه ساز فعالیت اقتصادی بیشتر ایران در آن کشور بشود.
در واقع در حال حاضر یکی از اصلی ترین موانع پیش رو میان گسترش تبادلات و مناسبات تجاری اقصادی با محوریت بخش خصوصی ،مساله حمل و نقل است.جایی که حتی مسافران از دریافت وسایل خود نمی توانند مطمئن باشند. به عنوان مثال یکی از مسافران پس از تحویل وسایل همراه و تحویل ۵ تگ تنها دو ساک از وسایل خود را تحویل گرفته است و مسئولان با بیان اینکه متاسفانه جا مانده اند،کار را با یک عذر خواهی به پایان رسانده اند.
در واقع اگر قرار است میان دو کشور شاهد گسترش فضای اقتصادی – تجاری باشیم لازم است که اصلی ترین مساله،یعنی حمل و نقل برطرف شود.این در حالی است که بسیاری از شرکت های ایرانی آمادگی خود را برای ارائه خدمات پروازی ارائه نموده اند.اما تا کنون این درخواست بدون نتیجه مانده است.مشخص نیست که بنا به چه دلایلی همچنان هواپیمایی زاگرس این خط پروازی به انحصاری در اختیار دارد و از یک سو هم شرکت ها پروازی و هم مسافران و فعالان اقتصادی که قصد سفر به ازبکستان را دارند باید با مشکلات عدیده ای همراه شوند.
در این میان به رغم تمام امکاناتی که می تواند گسترش ارتباطات تجاری برای دو کشور به همراه داشته باشد، به نظر می رسد قرار است یک شرکت پروازی بال های تجار را برای رفت و آمد بچیند،آن هم تنها به این دلیل که بی رقیب است و در این خط پادشاهی می کند.

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا