اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگ

بوی کباب بنز بر مشام ایران خودرو

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری« خودرو پلاس»، ادیبهشت ماه سال ۹۷ چهار سال پیش دولت وقت به بهانه جلوگیری از خروج ارز یکباره اعلام کرد که واردات خودرو ممنوع است.حال بماند که در همان زمان یک و نیم میلیارد دلار صرف واردات قطعه شده بود.
این موضوع باعث شد که طی این سال ها،نه تنها کسب و کار بسیاری از فعالان واردات به مخاطره افتاد و از بین رفت،بلکه علاوه بر بیکاری ،قیمت خودروهای وارداتی سر به فلک کشید.
این مسئله باعث شد که بسیاری از فعالان این عرصه طی سال‌هایی که از ممنوعیت واردات خودرو گذشته است به شدت به دنبال ایجاد راهی باشند تا بتوانند مجدد فعالیت و کسب و کار خود را از سر بگیرد اما به هیچ نتیجه‌ای نرسید در کنار آن مجلس شورای اسلامی نیز اقدام به نوشتن طرحی کرد تا بتوان از طریق آن واردات از سر گرفته شود ‌و علاوه بر پر شدن خلا بازار ،از التهاب کاسته شده و قیمت ها تعدیل شوند. طرحی که مجلس در نظر گرفته بود با جرح و تعدیل هایی که ایجاد شد از اصل اولیه خارج شد ولی این امیدواری را ایجاد کرد که با آن بتوان مسیر واردات را باز نمود با این حال این طرح نیز با مخالفت مجمع تشخیص مصلحت به محاق رفت.
در همین حال دولت مصمم بود که واردات انجام شود. طرح واردات خودرو با رفت و آمد های که به بین مجلس و شورای نگهبان داشت سرانجام تبدیل به واردات در ازا صادرات انجام شد..طرحی که به نظر تنها برای خودروسازان بزرگ گویا خوشایند است. به عنوان مثال هم اکنون ایران خودرو که پیشتر در قالب شرکت ستاره ایران،اقدام به مونتاژ برخی محصولات بنز در ایران کرده بود،خود را مهیای واردات بنز کرده است.این شرکت با نمایش دو دستگاه بنز از همین حالا به نظر قصد دارد که خود را به عنوان نماینده بنز معرفی کند.
این مساله از یک سو باعث خواهد شد که سایر فعالان خرد و کلان با توحه به زیرساخت ها و پتانسیل‌های ابی پوشان قید واردات بنز را بزنند و از سوی دیگر با نمایش محصولات بنز در نمایشگاه مصرف کنندگان نیز با توجه به نام و نشان این خودرو ساز ،خواسته یا ناخواسته ابی پوشان را نماینده بنز می پندارند.
به بیان دیگر در حالیکه بسیاری از فعالان این عرصه طی سال های اخیر با مشکلات فراوان همره شده و کسب وکار خود را از دست داده اند.ایران خودرو از آب گل الود قانون واردات در ازای صادرات می خواهد ماهی درشت بنز را شکار کند.
البته مشخص نیست کدام محصول به کدام بازار و در چه حجمی صادر خواهد شد و قرار است بنز با چه تعداد چه قیمتی وارد بازار شود.
در واقع قانون جدید واردات این فرصت را به ایران خودرو خواهد داد که به صورت انحصاری برند مانند بنز را از ان خود کند. به بیان ساده تر اینکه قرار بود که همه بتوانند در زمینه واردات فعال باشند اما در عمل کسی جز غول های حاده مخصوص توان این کار را ندارد.با این حال این پرسش وجود دارد که ایا ایران خودرو محصول در خور صادرات دارد؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا