اخبار عمومی خودروخودروسازی خارجی

کارشناس صنعت خودرو: نباید خودروهای برقی چینی به کشور وارد شوند

مشیری موحد کارشناس صنعت خودرو گفت: در صورت واردات خودروهای برقی، استانداردسازی این محصولات در کشور تعریف نشده و زیرساخت های کالیبراسیون آن با شرایط جوی کشور وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری«خودروپلاس» روز گذشته وزیر صمت از اولویت واردات خودرو و تاکسی برقی به کشور خبر داد. موضوعی که در گام نخست منجربه توسعه خودروسازی می شود و در وهله دوم دردسرهای فراوانی برای مشتریان ایجاد می کند. چرا که بیشتر زیرساخت های لازم برای استفاده از این محصولات در کشور هنوز وجود ندارد. به نظر می رسد دولت تعجیل نامناسبی برای واردات خودروهای برقی به کشور دارد. دولت تاکنون مشخص نکرده که وضعیت قیمت گذاری خودروهای برقی در کشور چگونه خواهد بود.

مشیری موحد: در صورت واردات خودروهای برقی، استانداردسازی این محصولات در کشور تعریف نشده است. به بیانی بهتر اگر خودرو برقی وارد شود، زیرساخت های کالیبراسیون آن با شرایط جوی کشور وجود ندارد

خودروهای برقی نیازمند استانداردسازی

علی مشیری موحد کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع واردات خودرو و تاکسی ها برقی  گفت: مسئولانی که واردات خودروهای برقی را تایید می کنند، باید به قیمت گذاری، احداث ایستگاه های شارژ، زنجیره خدمات پس از فروش و تامین قطعات توجه داشته باشند. در اینجا باید ذکر کرد که رویکرد برقی سازی باید در تولید و واردات خودرو به طور همزمان وجود داشته باشد.

این کارشناس صنعت خودرو در خصوص نقاط ضعف برقی سازی حمل و نقل در کشور  توضیح داد: در صورت واردات خودروهای برقی، استانداردسازی این محصولات در کشور تعریف نشده است. به بیانی بهتر اگر خودرو برقی وارد شود، زیرساخت های کالیبراسیون آن با شرایط جوی کشور وجود ندارد. از سوی مشکل آلودگی هوا فقط منوط به خودرو و منابع متحرک نیست، زیرا هنوز نیروگاه ها با سوخت فسیلی برق مورد نیاز کشور را تامین می کنند. همچنین فرهنگ استفاده از خودروهای برقی در کشور هنوز ترویج نیافته است.

مشیری موحد با اشاره به اینکه قطب های خودروسازی در اروپا چندان به سمت محصولات برقی حرکت نکردند، بیان کرد: کشورهای که دارای مزیت تامین برق از انرژی های تجدید پذیر هستند بیشتر به سمت خودروهای برقی حرکت کردند. به همین دلیل کشورهای اسکاندیناوی، چین و کالیفرنیا قطب های مصرف خودروهای الکتریکی هستند. اما مزیت انرژی برای حمل و نقل در کشور ما سوخت سی ان جی است، لذا پیش از توجه به خودروهای برقی باید بیشتر روی محصولات دو گانه سوز سرمایه گذاری کرد.

وی افزود: واردات خودروهای برقی باید مشروط به عرضه محصول از برندهای معتبر جهانی به بازار باشد، نباید خودروهای برقی چینی که اغلب چالش خدمات پس از فروش تامین قطعات دارند به کشور وارد شوند. واردات منجربه انتقال تکنولوژی، افزایش رضایتمندی مشتریان و رشد صنعت خودرو می شود. البته دولت باید توجه داشته باشد که رانتخواران سهمی از واردات خودرو نداشته باشند.

عرضه تاکسی برقی در تهران جنبه تبلیغاتی دارد

شهرام آزادی کارشناس صنعت خودرو در خصوص ضرورت واردات خودروهای برقی  گفت: استفاده از خودروهای برقی به سه دلیل افزایش آلودگی هوا، افزایش مصرف بنزین و آلودگی صوتی در کلانشهرها ضروری است. لازم به ذکر است که میزان مصرف سوخت در کشور دو برابر کشورهای پیشرفته است.

این کارشناس صنعت خودرو با اشاره به موضوع حمایت دولت از توسعه خودروهای برقی، بیان کرد: خودروهای برقی نسبت به خودروهای بنزینی گران تر هستند، زیرا این محصولات مجهز به باتری با قیمت های بالا هستند، از این رو نیاز است که دولت مشوق های برای مصرف کننده و تولید کننده در نظر بگیرد. در صورت عدم حمایت های لازم دولت، تولید خودروهای برقی برای خودروسازان صرفه اقتصادی ندارد.

آزادی با بیان اینکه چالش اصلی خودروهای برقی در کشور سرمایه گذاری از سمت دولت است، به «بازار» توضیح داد: باتوجه به اینکه دولت اولویت های دیگر در سرمایه گذاری دارد، حاضر به تامین بودجه جهت کاهش قیمت میان خودروهای برقی و بنزینی نیست. تاکسی و اتوبوس های درون شهری در گام نخست باید برقی شوند که متاسفانه اقدامی عملی از سوی دولت در این خصوص انجام نشده است.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال  مبنی براینکه عرضه ۵ هزار دستگاه تاکسی برقی اثر گذاری در کاهش آلودگی هوا دارد، گفت: عرضه ۵ هزار دستگاه تاکسی برقی در تهران مشکلی از آلودگی هوا حل نمی کند، بلکه باید برنامه بلند مدت جهت عرضه حداقل ۵۰ هزار دستگاه خودرو برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی تهران وجود داشته باشد. اعلام عرضه ۵ هزار تاکسی برقی در تهران بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

وی افزود: از نظر تکنولوژی در کشور پتانسیل حرکت به سمت خودروهای برقی وجود دارد. همچنین وزارت نیرو باید ابتدا در مسیر حرکت ناوگان حمل و نقل عمومی سپس برای خودروهای شخصی، ایستگاه های شارژ مورد نیاز را تامین و تعبیه کند./بازار

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا