اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بزرگ

شهردار تهران حماسه نه به تولید داخل را آغاز کرد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» ،آلودگی هوا به یکی از پدیده های همیشگی کلان شهرهای ایران بدل شده است. هر سال نیز برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری شهرداران وقت از مسئولان درخواست کمک و همیاری دارند. در همین حال بسیاری از خودروسازان داخلی نهضت داخلی سازی را با جدیت پیگیری کرده و در این راه نیز با گذر از پیچ سنگین تحریم ها به نتایج مطلوبی نیز رسیده اند. به نحوی که نه تنها در اواخر سال گذشته برخی از این نوع محصولات رونمایی شدند بلکه اخبار حاکی از این است که طی ماه آینده نیز شاهد رونمایی و عرضه اتوبوس های جدید نیز خواهیم بود. به عنوان مثال اواخر سال گذشته ایران خودرو دیزل اتوبوس برقی خود را رونمایی کرد. شرکت مپنا نیز همین طور. در حال حاضر شرکت هایی نظیر ایران خودرو دیزل ، مپنا،عقاب افشان و گروه بهمن نیز به سرعت در حال انجام فعالیت و تولید اتوبوس هستند. حتی گروه بهمن با احیاء کارخانه تعطیل اسنا این واحد با سابقه در تولید اتوبوس را نیز به جمع تولید کنندگان داخلی اضافه کرده است.اما به نظر می رسد که شهردار ارزشی تهران،علیرضا زاکانی نگاهی به این توانایی ها نداشته و به جای بهره برداری مناسب از توان داخلی با چشم پوشی در خواست صدور مجوز با شرایط خاص را دارد. در نامه زاکانی آمده است:

 

 

حضرت حجه الاسلام و مسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

“همانگونه که مستحضرید کمبود شدید و فرسودگی جدی ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به دلیل عدم توجه به موضوع نوسازی باعث گردیده تا علاوه بر عدم امکانات خدمات رسانی مطلوب به شهروندان معضل ترافیک و آلودگی هوا تشدید یافته و در شرایط شیوع بیماری کرونا نیز عملاً امکان ایجاد فاصله اجتماعی در ناوگان حقوق حمل و نقل عمومی را امری نامقدور ساخته است آمارها نشان می‌دهد در حال حاضر سامانه اتوبوسرانی شهر تهران از فرسودگی و کمبود مفرط رنج می برند به نحوی که بیش از ۹۰ درصد ناوگان این سازمان فرسوده بوده و تزریق فوری ۵ هزار دستگاه اتوبوس جدید امری ضروری است افزایش قابل ملاحظه هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس به حدود ۵ میلیارد تومان دست یابی به این مهم را برای شهرداری تهران غیرممکن نموده و حمایت‌های بیش از پیش دولت محترم را طلب می نماید بر این اساس شهرداری تهران در نظر دارد حدود هزار دستگاه اتوبوس درون شهری تولید اروپا و مطابق با اتوبوس با استانداردهای روز بین المللی و بازسازی شده را با قیمتی حدود ۲۰ درصد قیمت روز داخلی از یکی از کشورهای همسایه به نحوی تامین نماید تا حداکثر ظرف یک ماه در اختیار خدمات حمل و نقل عمومی شهری قرار گیرد با آن نظر به مراتب مذکور خواهشمند است دستور فرمایید اقدامات لازم به منظور صدور مجوز خاص جهت واردات این تعداد دستگاه اتوبوس برای شهرداری تهران با احتساب صفر نمودن سود بازرگانی و محاسبه نرخ پایه حقوق ورودی و عوارضی گمرک معمول نمایند پیشاپیش از حسن نظر حضرتعالی کمال تشکر را دارم.

علیرضا زاکانی”

این نامه در حالی نگاشته شده است که علاوه بر آمادگی تولید کنندگان داخلی ،کشور از نظر ارزی در شرایط چندان مساعدی قرار ندارد.گذشته از آن مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه ای بر استفاده از تولید داخل و هم چنین خرجکرد درست ارز دارند. در این شرایط مشخص نیست که شهردار تهران بر چه اساس و محور این موضوعات و توانایی ها را نادیده گرفته و در خواست اخذ مجوز خاص برای واردات در شرایط تحریمی کشور را دارد.

به بیان دیگر در حال حاضر با توجه به مسدود بودن مسیر نقل وانتقال پول از مسیر عادی،پرداخت وجه باید با گذر از چند مبدا و مقصد صورت بگیرد که به طور عادی هزینه زا می شود.از سوی دیگر در این وضعیت تمام مبلغ خرید پیش از آن باید به صورت یک جا پرداخت شده و پس از آن سفارش گذاری رسمیت پیدا خواهد کرد.

البته در نامه وی ذکر شده است که این واردات به نحوی از کشورهای همسایه صورت خواهد گرفت.با یک بررسی کوتاه مشخص می شود تنها همسایه ای که می توانیم از آن اتوبوس خرید و وارد کنیم ترکیه است.ترکیه هم که خود واردکننده است .در این جا شرکت آکیا می ماند که به تازگی از اتوبوس برقی خود در ترکیه استانبول رونمایی کرده است.جالب این است که این خودروساز تا همین چند سال پیش در آذربایجان خودمان سرمایه گذاری کرده و مشغول به تولید شده بود.اما بی توجهی هایی از همین دست باعث شد که این تولید کننده داخلی مهاجرت کند و تولید را در ترکیه ادامه بدهد. در واقع حضور آکیا در ترکیه زنگ خطری پر صدا و بزرگ  برای صنعت کشور است.اگر گوش شنوایی وجود داشته باشد.به بیان دیگر طی ماه آینده و ماه های آتی محصولات جدیدی قرار است معرفی شوند که قابلیت بالایی برای استفاده در ناوگان حمل و نقل شهری دارند. این در حالی است که روش پرداخت به تولید کنندگان داخلی کاملا با واردات متفاوت است.یعنی خریدار داخلی که عمدتا ارگان ها و سازمان ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی هستند. پس از تحویل اتوبوس ۲۰ تا ۳۰ درصد از مبلغ را پرداخت کرده و مابقی به تراکم یا همان اخذ مجوزهای لازم برای ورود به خیابان های شهر موکول می شود.

در این شرایط علاوه بر وجود تبعیض  آشکار میان تولید کنندگان داخلی و خارجی شاهد یک فرصت سوزی بزرگ و یک نه محکم به تولید داخل خواهیم بود.تولید کنندگانی که نشان داده اند در شرایط نامساعد کشور چگونه جنگیده اند و هم اکنون نیاز است که مسئولان کشور نشان بدهند که آنها نیز قادر به دیدن هستند و قرار نسیت در آسیاب دشمن آب بریزند.

شهردار تهران حماسه نه به تولید داخل را آغاز کرد

عباس مغاری

انتهای پیام

 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا