تشخیص تابش؛پیشگیری از تیگو بهتر از درمان آذویکو

۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۶
تشخیص تابش؛پیشگیری از تیگو بهتر از درمان آذویکو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز گذشت و خبری از تعیین تکلیف حواله داران آذویکو نشد.اما سازمان حمایت به صورت خوجوش و حالتی شبیه به قرعه کشی به دفاع از مشتریان نیامده مدیران خودرو با برند فونیکس و تیگو۸ پرو برخاست. محکومیت قطعی آذویکو این در حالی است که اواخر شهریورماه […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»،دی ماه سال ۱۴۰۰ نیز گذشت و خبری از تعیین تکلیف حواله داران آذویکو نشد.اما سازمان حمایت به صورت خوجوش و حالتی شبیه به قرعه کشی به دفاع از مشتریان نیامده مدیران خودرو با برند فونیکس و تیگو۸ پرو برخاست.

محکومیت قطعی آذویکو

این در حالی است که اواخر شهریورماه سال 99 ، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی از قطعی شدن رای صادره برای شرکت آذویکو و تعیین جزئیات پرداخت خسارت و نرخ تورم مربوط به تاخیر در تحویل خودروها خبر داد.
سید یاسر رایگانی در مورد رای قطعی پرونده شرکت آذویکو گفته بود: شعبه پنجم تجدیدنظر تعزیرات حکومتی با توجه به اینکه شرکت آذویکو در رای بدوی متهم شده و همچنین با بررسی تجدیدنظر خواهی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، اتهام وارده از سوی شعبه بدوی مبنی بر اخفا و امتناع از عرضه کالا فروخته شده را مردود اعلام و اتهام عدم ایفای تعهدات را برای شرکت آذویکو وارد دانست که مدیرعامل این شرکت نیز در جلسه رسیدگی اتهام مذکور را پذیرفت.
وی تصریح کرده بود: نهایتا شعبه تجدیدنظر حکم به تحویل خودرو جایگزین لوکسژن suv u6 از پایان تیرماه سال (۱۴۰۰) و خودرو s50 از اواخر مهرماه سال ۱۴۰۰ برحسب انتخاب مشتری را صادر کرد و نهایتا تعهدات باید تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود.
سخنگوی سازمان تعزیرات همچنین در خصوص پرداخت خسارت تحویل خودرو که پیشتر ۱۲ درصد از زمان سررسید قرارداد تا زمان تحویل خودرو تعیین شده بود اظهار کرده بود: شعبه حکم به پرداخت خسارت بر مبنای قرارداد در مواردی که خسارت بیشتری در قرارداد ذکر شده را نیز صادر کرد. همچنین شعبه
پنجم تجدید نظر در مورد پرداخت ما به التفاوت نرخ تورم بانک مرکزی از زمان سررسید تحویل قرارداد تا زمان تحویل خودرو که در حال حاضر ۷.۲۵ درصد است نیز استعلام از بانک مرکزی در زمان اجرا و مبنا قرار دادن معادل روز تورم را ملاک پرداخت قرار داد.
رایگانی گفته بود: حکم صادره قطعی بوده ولازم الاجرا است.

سال تلخ انتظار

این سخنان مربوط به شهریور سال گذشته است و به رغم لازم الاجرا بودن حکم،نه تنها آذویکو هیچ حرکتی برای ایفای تعهدات خود انجام نداده است، بلکه گویا سازمان حمایت و سایر نهادهای مرتبط این بخش را فراموش کرده اند یا ترجیح داده اند صدایشان را نشوند .اما در مقابل همانطور که اشاره شد،به نظر می رسد که آنها ترجیح داده اند پیشگیری کنند و حواسشان به مشتری های نیامده مدیران خودرو و اولین محصول برند فونیکس این شرکت باشد.

بال فونیکس نیامده بسته شد

سازمان حمایت زمانی مانع از فروش تیگو پرو ۸ شد که تقریبا ۳ روز از اعلام قیمت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی آن گذشته بود. به بیان دیگر احساس می شود که سازمان حمایت برای این کاردو سناریو در نظر گرفته و منتظر نشسته بود تا بر اساس واکنش ها عکس العمل نشان دهد.یعنی اگر اعتراض‌ها نسبت به قیمت گذاری تیگو زیاد شد با انتخاب سناریوی اول خودی نشان دهد و با ممانعت از فروش ژست های مردم پسند بگیرد و خود را در رسانه ها مطرح کند.اگر هم اعتراضی در کار نبود که سناریوی دوم و معمول و مرسوم خود را در پیش بگیرد؛ سکوت و بی صدایی مطلق.

متوقف می کنم ،پس هستم

به نظر می رسد این سازمان در پی سکوت و ناکارآمدی چند سال اخیر بیشتر قصد داشته و دارد که به نوعی دوباره خود را احیا کرده و یک سازمان کارآمد نشان دهد.این در حالی است که طی سال های اخیر به خصوص پس از تحریم ها حداقل در دو مساله ای که به آن مرتبط می شد،عملا کاری انجام نداده است؛ گرانی بیش از اندازه و سرگردانی و بلاتکلیفی حواله داران خودرو سازان بخش خصوصی مانند آذویکو.بنابراین در فقره توقف فروش تیگو۸ این سازمان میخواهد اعلام کند که همچنان هست و حضورش نیاز است.اما چرا برای حواله داران معوق کاری نمی کند.در حال حاضر نزدیک به ۴ سال است که تکلیف مردم با کارمانیا، ریگان خودرو،شهرخودرو و آذیکو مشخص نشده است.

بی توجهی به حواله داران آذویکو

این در حالی است که تا به حال چندین بار قرار شده است که آذویکو تعهدات خود را ایفا کند یک روز با لوکسژن ،یک بار با s50 ، حتی اواخر سال گذشته نیز پیشنهاد شده بود که حواله داران ام جی ۳۶۰، با پرداخت مابه‌التفاوت دنا پلاس بگیرند که بازهم اتفاق خاصی نیفتاد.
این در حالی است که تقریبا ۲۲۰۰ نفر از مشتریان آذویکو بلاتکلیف وسرگردان حمایتی از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان دریافت نمی کنند.
این در حالی است که حواله داران با وجه ثبت نامی آن موقع حتی ارزان ترین خودروی فعلی بازار را نمی توانند بخرند.اما گویا این موضوع همانند پرونده ای راکد از جریان پیگیری سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان خارج شده است.

تیگو ۸،جدید و پر سر و صدا

اما در مقابل این سازمان یک پرونده جدید برای خود باز کرده است.پرونده ای که اگر کاری به آن داشت بازار می توانست پاسخ مناسب را بدهد.در واقع مدیران خودرو با نزدیک به دو دهه فعالیت به طور طبیعی میداند که چگونه محصولات خود را قیمت گذاری کند.به بیان دیگر این شرکت نیز میداند که بر اساس چه عوامل و متغییرهایی باید به بازار ورود کند . به خصوص اینکه قرار باشد یک محصول لوکس از برند تازه متولد شده اش را روانه بازار کند. یعنی فونیکس دانسته و بر مبنای شرایط اقتصادی و سیاسی امروز کشور بال هایش را برای پرواز در آسمان خودروهای لوکس گشوده است .بنابراین اگر جای مناسبی برای فرود و آشیان ساختن نداشته باشد،مدیران شرکت میدانند در این بازار رقابتی چگونه عمل کنند.اما با ورود سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان به این موضوع نه تنها دخالت اشکار در بازار صورت گرفته است بلکه ابزار رقابت و همچنین واکنش های بازار را از بین برده است.در این شرایط مدیران خودرو نیز نمی تواند بازخورد مناسبی از جایگاه برند لوکس خود داشته باشد.

نکته اصلی،جالب و تلخ ماجرا نیز همین جاست.یعنی به جای اینکه این سازمان برای احقاق حق حواله داران معوق تلاش کند،به پرونده ای ورود کرده است که نه شاکی دارد و نه متهم.در مقابل اما بیش از ۲هزار نفر نزدیک به ۴ سال است که بلاتکلیف هستند و صدایشان به گوش کسی نمی رسد.عدد قرار دادشان نیز حساسیت زا نیست.اما تیگو ۸ این شرایط را داشته و باعث حساسیت سازمان حمایت و رئیس آن عباس تابش شده است.

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟