تصمیمات یک شبِ عامل اصلی گرانی خودرو در بازار است

۱۷ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

بیش از دوسال است که بازار خودرو هیچ ثباتی را تجربه نکرده البته در عمل، اما اگر بخواهیم مصاحبه ها و سخنان مسیولین را ملاک قرار دهیم هر روزه بر این بازار نظارت میشود که در عمل چیزی دیده نمی شود

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروپلاس، بیش از دوسال است که بازار خودرو هیچ ثباتی را تجربه نکرده البته در عمل، اما اگر بخواهیم مصاحبه ها و سخنان مسیولین را ملاک قرار دهیم هر روزه بر این بازار نظارت میشود که در عمل چیزی دیده نمی شود

ناکارآمدی وزارت بدون وزیر صمت در ماه ای گذشته خود بیشتر به این موضوع دامن زده است واین روزها در بازار خودرو بیش از پیش شاهد عدم نظارت بر این بازار سرمایه ای بوده ایم .

خودرو که در تمام کشور های جهان یک کالای مصرفی است مدتهاست به یک کالای سرمایه ای در کشو رما بدل شده است و ریشه آن را از خواب یک شبه وزیری میتوان دید که به یکباره تصمیم گرفت واردات خودرا محدود وسپس قطع شود.

با بی رقیب شدن خودروسازان در بازار خودرو وروی آرودن دلالان به فروش خودروهای داخلی بازار خودرو ناگهان دچار چالشی بزرگ شد چالشی که وزارت صمت ودستگاه های نطارتی نتوانستند آن را در عمل کنترل نماید و از سوی دیگر خام فروشی دولت به خودروسازان و فشار قطعه سازان برروی خودروسازان همه و همه باعث شد تا خودرو داخلی به یکباره قیمت های نجومی را بر خود ببیند .

حالا این روزها شاهد هستیم که خودروهای همچون دنا با تلیسمان در سال 2017 هم قیمت شده است و دنا پلاس توربو  در بازار قیمیتی برابر با  ب ام و سری 5 درسال 2017 را بر خود می بیند تمام این آشفتگی ها وبی ثباتی ها برای مسیولین و در جهت قانع نمودن مردم یک پاسخ بسیار راحت دارد و آن تحریم است .

هرچند تحریمها بر صنعت ایران تاثیر گذار بوده اما شاید نه تا این حد که امروزه خودروهای داخلی در بازار تا این حد گران و با قیمت های غیر منطقی برچسب بخوردند .

خام فروشی فولاد و مواد پتروشیمی توسط دولت و ماهیگیری از آب گل آلود برخی قطعه سازان در فضای موجود ایجاد تعهد در خودروسازی با وجود نبود قطعات هایتک و اشتباه در تصمیم گیری سه وزیر صنعت ودو سرپرست تا امروز باعث شده تا بازار خودرو تا جایی بر هم بخورد که خودرویی همچون پراید که تا ماه های گذشته با انتقاد های تند روبرو بود از 28 میلون تومان امروز 100 میلیون تومانی شود قیمتی که شاید اگز دو سال پیش به هر اقتصاددانی گفته می شد برایش غیر قابل باور بود اما امروز باور بسیاری از اقتصاددانها بر هم خورده است و دیگر سعی میکنند تا در حوزه خودرو کمتر صاحب نظر باشند زیرا بر بازاری که برروی آن ثباتی نیست نمی توان نطرات اقتصادی داد .

این روزها بسیاری از حرفها فراموش شده است کجا هستند منتقدان پراید مگر قرار نبود پراید خودروی ارزان باشد چه شد؟ حالا یک کارگر با حقوق حداقل وزارت کار باید بیش از 25 سال کار کند تا بتواند با هزینه معیشتی که برای آن در نظر گرفنه شده است صاحب پراید شود ،چه شد آن جایگزین پراید 25 میلیونی. چه شد ثبات اقتصادی مگر قرار نبود با طرح ها و تصمیمات یک شبه وبا قانون قرعه کشی خودرو از بازار سرمایه ای دوباره به کالای مصرفی بازگردد.

این طرح های یک شبه وکارشناسی های غیر منطقی نتیجه ای جز پراید 100 میلیونی در بازار ندارد و باز هم بجای خودروسازان این دلالان بازار هستند که سود به جیب می برند وباز هم طرح های یک شبه نبود پلاک رایج در خانواده و هزاران طرح دیگر بی شک از بر هم ریختگی بازار خودرو تا امروز نتیجه همین تفکرات شبانه برخی مسیولین است .

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟