تغییر تاکتیک شهردای برای واردات اتوبوس های دست دوم جام جهانی

۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، در خرداد ماه سال جاری بود که نامه درخواست واردات اتوبوس های دست دوم و کار کرده خارجی که شهردار تهران،زاکانی برای رئیس جمهور نوشته بود،با انتقاد ها و اعتراض های شدید همراه شد. در آن مقطع تولید کنندگان اتوبوس برای تامین نیازهای شهرداری تهران اعلام آمادگی کردند.این بخش […]

به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری «خودروپلاس»، در خرداد ماه سال جاری بود که نامه درخواست واردات اتوبوس های دست دوم و کار کرده خارجی که شهردار تهران،زاکانی برای رئیس جمهور نوشته بود،با انتقاد ها و اعتراض های شدید همراه شد.

در آن مقطع تولید کنندگان اتوبوس برای تامین نیازهای شهرداری تهران اعلام آمادگی کردند.این بخش از تولید کنندگان می گویند که اتوبوس بر خلاف بسیاری دیگر از خودرو ها اول باید مشتری داشته باشد تا تولید شود.با این حال و با توجه به عدم سفارش گذاری از سوی شهرداری باز هم آنان از آمادگی خود برای تامین آنچه که شهرداری می خواهد خبرداده اند.

با این حال چندی پیش بود که مطرح شدن خبر خرید اتوبوس های دست دوم بازهم موجی از نگرانی را در میان تولید کنندگان که طی سال های تحریم سرمایه گذاری های زیادی برای تولید انجام داده اند ایجاد کرد.

در واقع آنگونه که مطرح شده است شهرداری قصد دارد که اتوبوس های مازاد بعد از جام جهانی را خریداری کند.اما با اعتراض های صورت گرفته در ظاهر شهرداری عقب نشینی کرده است.در این خصوص سخنگوی شهردار تهران گفته است که نمی داند بخش خصوصی می خواهد اتوبوس های جام جهانی را بخرد یا نه و شهرداری قصد خرید اتوبوس دست دوم را ندارد .

عبدالمطهر محمدخانی گفته است : شهرداری تهران اتوبوس دست دوم نمی‌خرد؛ بلکه از بخش خصوصی خرید خدمت می‌کند و ما نمی‌دانیم که بخش خصوصی می‌خواهد اتوبوس‌های جام جهانی را بخرد و یا اتوبوس‌های آلمانی را.

سخنگوی شورای شهر هم در این خصوص گفته است: این موضوع در یکی از جلسات هم‌اندیشی به عنوان یک گمانه زنی مطرح شد و قرار شد که شهردار تهران شرایط را بسنجند که اگر امکانش وجود دارد، اتفاق بیوفتد. در جریان جام‌جهانی ممکن است بین دو کشور ایران و قطر هماهنگی های صورت پذیرد و این هماهنگی ممکن است قابلیت این خرید را ایجاد کند. اینکه تا چه اندازه جلو رفتند و چقدر قابیلت این خرید وجود دارد را شهرداری باید گزارش دهد.
به گفته وی، خرید اتوبوسهای جام جهانی یکی از پیش بینی هایی است که در کنار خرید اتوبوس از جاهای مختلف برای تامین اتوبوس تهران بوده، است.

در این میان هر چند به نظر می رسد که شهردای از خرید اتوبوس های دست دوم و مازاد جام جهانی صرف نظر کرده است اما در عین حال کدهای لازم را ارسال کرده است.به بیان ساده به بخش خصوصی گفته است که آنها می توانند این اقدام را انجام بدهند و شهرداری با خرید خدمات به نوعی به آنها این تضمین را داده است.این در حالی است که طی سال های اخیر نه تنها در تولید اتوبوس های دیزلی بلکه در تولید اتوبوس های برقی،گام های بلندی برداشته شده است.به نحوی که هم اکنون مپنا با همکاری شرکت عقاب اتوبوس برقی دارد.ایران خودرو و سایپا نیز در این زمینه محوصل تولید کرده اند.با این حال شهرداری همچنان گویا قصد استفاده از محصولات تولید داخل را ندارد.البته مشخص نیست دلیل اصلی عدم استفاده از تولیدات داخل و ترجیح آنها به دست دوم های خارجی چیست؟ولی به نظر می رسد که شهردار با استفاده از بحث زمان و وعده ای که داده است می خواهد به هر شکلی که شده است از این اتوبوس ها در ناوگان حمل و نقل شهری تهران استفاده کند.حالا اینکه خودش نمی تواند وارد کند با یک صورت مساله عوض خواهد و آن ورود بخش خصوصی به این مساله است.

در واقع زاکانی می خواهد هر طور که شده به وعده خود مبنی بر فعال کردن 5 هزار وپانصد دستگاه اتوبوس تا پایان سال عمل کند.

این در حالی است که در حال حاضر آمار متناضی از تعداد اتوبوس های فعال درون شهری وجود دارد.برخی آمار تعداد ناوگان فعال را هزار وپانصد و برخی 3 هزاردستگاه عنوان می کنند.حتی اگر فرض را بر عدد بزرگتر استوارکنیم تا تحقق وعده شهردای دو هزار و پانصد دستگاه فاصله وجود دارد.در این مدت که سفارش گذاری خاصی هم صورت نگرفته است.پس بهترین راه و تنهاترین گزینه که زاکانی را به مقصد می رساند،واردات است.بنابراین فرقی هم نخواهد کرد که اتوبوس های دست دوم مازاد جام جهانی یا آلمانی باشد.مهم واردات و بر کرسی نشاندن حرف خود است.حال اینکه چه بر سر تولید داخل می آید گویا ارزشی برای مدیر ارزشی شهر تهران ندارد.

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟