اخبار عمومی خودرواخبار ویژه

نگرانی دلال ها از اصلاح مسیر قیمت گذاری

به طورمشخص افزایش قیمت 8 محصول ایران خودرو باعث کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار شده است.اما در عین حال اصلاح مسیر قیمت گذاری نگرانی دلال ها را نیز در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس» ، قیمت گذاری دستوری را می توان یکی از ترسناک ترین و بی منطق ترین تصمیمات سال های اخیر در صنعت خودروسازی کشور به شمار آورد.

تصمیمی که باعث ایجاد شکاف ۲۵۰ هزارمیلیارد تومانی بازار و تحمیل زیان انباشته ۱۶۴ هزار میلیارد تومانی به خودروسازان شده است. مجموع این دو عدد وحشتناک نیز،به راحتی و در کمال آرامش به سیستم رانتی و دلالی رسیده است.

این مساله همچنین طی سال های اخیر به شدت با اعتراض،انتقاد و حتی پیشنهاد راه های جایگزین از سوی کارشناسان و خودروسازان همراه شده است . اما هیچ کدام به نتیجه نرسیده و در بر همان پاشنه قبلی چرخیده است.

از منظر نهاد قیمت گذار البته این موضوع بهترین راه حل برای بازار انحصاری بوده است.با این وجود به نظر می رسد که باید در تعریف این واژه و فراهم کردن زمینه های سوء استفاده از آن بازنگری صورت بگیرد.

گذشته از این مساله،باید در نظر داشت که طی سال های اخیر تمام نهاده ها و عوامل تولید و مولفه های تاثیر گذار در قیمت نهایی خودرواز جمله فولاد ، مس ، الومینیوم،پتروشیمی و حتی هزینه های جاری خودروسازان با افزایش های بیش از ۱۰ برابر همراه شده اند.

بنابراین پرسش اصلی این است که چرا قیمت ها متناسب با هم پیش نرفته است؟ چرا برای قیمت گذاری آنها از الگوی یکسان بهره نبرده اند؟ این پرسش های تا به امروز نیز بی پاسخ بوده است.

در همین شرایط طی یکی دو ماه اخیر نیز درخواست افزایش قیمت دو خوردوساز بزرگ نیز بدون جواب مانده است.به خصوص اینکه با دخالت ومعاون اول دولت،تعدیل قیمت ها به درستی صورت نگرفت.این دخالت تنها در ۳ ماه ابتدایی سال منجر به زیان ۱۵ هزار میلیاردتومانی شد که ۹ هزار میلیاردآن سهم آبی پوشان جاده مخصوص شده است.

در این شرایط سیستم رانتی و دلالی اعتراضی نداشتند.چرا که به راحتی از رانت بادآورده و سود بدون زحمت نهایت استفاده را می بردند.اما این سود بی حاصل باعث تحلیل سرمایه سهامداران می شود و درعین با کاهش سرمایه و بنیه خودروسازان مشکلات زیاد دیگری نیز ایجاد می شود. از جمله می توان به کاهش تولید،کاهش توان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه،سفارش گذاری های کمتر، افزایش قیمت بهای تمام شده ، زمان بر شدن زمان سفارش گذاری و بیشتر شدن وقفه تولید و عرضه اشاره کرد.

بنابراین پیش از هر چیز باید مشخص شود که چراهمچنان باید بعضی نسبت به افزایش قیمت ها موضع گیری منفی داشته باشند؟

البته دغدغه مردم نسبت به افزایش قیمت ها و گرانی های بازار و شرایط اقتصادی مساله ای جدی است .با این حال این مساله نباید مانند روش های پوپولیستی سال های گذشته باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شود.این زیان و ضرر در ظاهر به نام خودروسازان ثبت می شود.اما در اصل تمام و کمال از جیب مردم برداشته می شود.

در این شرایط یک نکته ای وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است و آن عدم واکنش هیجانی بازار به موضوع افزایش قیمت ۸ محصول ایران‌خودرو است.

در واقع با کاهش فاصله ونزدیک شدن قیمت کارخانه وبازار با قیمت نهایی محصول از یک سو انگیزه های دلالی و سوداگری کاسته شده است و از سوی دیگر و با اصلاح قیمت، مسیر افزایش تیراژ تولید و کیفیت محصولا هموارتر شده است.

همچنین برای درک چرایی نیاز به اصلاح مسیر قیمت گذاری باید به این مساله توجه کرد که علت اصلی زیان هنگفت ایران‌خودرو در سال‌های اخیر سرکوب قیمتی محصولات و اجبار در فروش خودرو با قیمتی کم تر از نرخ واقعی و بهای تمام شده تولید بوده است. زیان سنگینی که به تولیدکننده، مصرف کننده و سهامداران وارد کرده است.

در این میان بازار آزاد به خوبی نرخ واقعی خودروها را تشخیص داده وپس از اعلام قیمت ۸ محصول بازار شاهد افزایش هیجانی قیمت ها نشده است و ثبتا نسبی برقرار است .

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا