خودروسازان، فعالین بازار خودرو،مسئولین و یا مردم کدام یک دلال واقعی بازار خودرو هستند

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۱

دلال بازار خودرو کیست ؟آیا در دولت جدید و با انتخاب وزیر جدید صمت خورزوخان خودنمایی خواهد کرد .

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، دلال ، متهمی که هیچ وقت پیدا نیست این متهم در اصل همان خورزوخان در سریال برره است شخصیتی که پنهان است و می توان تمام نا کارآمدی ها ورانت های ایجاد شده را به گردن آن انداخت .

مدتهاست بازار خودرو روز به روز آشفته تر می شود و هیچکس مسئولیت این بازار مکاره را برعهده نمی گیرد در دولت قبل که با تغییر وزرا کابینه دولت امید هر وزیری برای گرفتن رای اعتماد از مجلس اولین برنامه اش را ساماندهی بازار خودرو اعلام می کردو پس از اخذ رای اعتماد تنها کاری را که توان انجامش را نداشت همین مدیریت بازار خودرو والبته کلیه کالا های اساسی بود .

هرچند وزیری که نمی تواند قیمت هویج را در بازار کنترل کند قیمت خودرو را هم نمی تواندبا ثبات روبرو سازد و همانطور که دلال هویج و موز و انبه یافت نشد و دلیل واردات شفتالو پیدا نشد خبری از دلال خودرو هم نخواهد بود.

اما به واقع دلال بازار خودرو کیست ؟آیا خود خودروسازان هستند و یا این دلالی در بازار رخ می دهد و شاید برخی ها در بدنه سیاست  دولت ها در این بهم ریختگی نقش دارند ؟

قیمت خودرو بیش از سه سال است که با کوچکترین لرزش دلار در بازار و کارخانه بالا می رود  هر چند خودروسازان این موضوع را رد می کنند اما عملکرد آنها در تعیین قیمت این را نشان می دهد، ولی نکته جالب آنجاست که همین خودروسازان ودلالان بازار در صورت کاهش قیمت خودرو با هزار دلیل و برهان اثبات می کنند که نمی شود با پایین آمدن یک ماه و دوماهه ارز قیمت ها را کاهش داد ولی از سوی دیگر با افزایش یک هفته ای قیمت ارز سریعا با برگزاری یک پیش فروش قیمت خودروهای خودرا آرام آرام افزایش می دهند بطوری که مردم زیاد این فشار قیمت را حس نکنند هر چند قیمت خودروهای تولیدی در کشوربا جیب مردم کاری کرده که جیب ها بی حس شده اند .

بازار خودرو نیز جدا از خودروسازان نیست در بازار هم کسبه با افزایش هزار تومانی قیمت ارز چند میلیون برروی بر چسب خودروها اضافه می کنند و با کوچکترین عدم تحویل خودروسازان قیمت ها را چند برابر افزایش می دهند  و وقتی می بینند نظارتی هم برروی این بازاردر سالهای گذشته صورت نپذیرفته است و فقط وعده داده می شود اسب خودرا بیشتر می تازانند .

از سوی دیگر هم مردم کمترین تقصیر را دارند هر چند مسئولین در سالهای گذشته آنهاو تعجیل برای خرید خودرو از سوس مردم را اصلی ترین دلیل  برآشفتگی بازار خودرو دانسته اند ، در سالهای گذشته مسئولین برای تبرئه خود مردم را مقصر جلوه می دادند تا دیگر کسی به آنها خرده نگیرد ولی به واقع با توجه به شرایط حاکم بر معیشت مردم سود های بالای صد میلیون با سرمایه گذاری زیر 200 میلیون تومان برای هر کسی جذاب است و شاید خود مسئولین با دریافتی های نجومی نیز وسوسه شوند، هر چند بسیاری از آنها خود در این بازار سرمایه گذاری هایی هم داشته اند .

پس در نتیجه باز هم کلاف تشخیص دلال ها پیچیده تر شد به راستی کدام گروه دلال هستند :خودروسازان ،فعالین حوزه خودرو ، مسئولین ویا مردم کدام یک دلال اصلی صنعت خودرو است هر چند امید است در ماه های آینده این دلال معلوم شود ولی باید دیدآیا فاطمی امین بعنوان وزیر صنعت جدید رهروی وزرای پیشین است ویا نه قرار است دست دلال اصلی را برای همه رو کند .

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟