اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاخباربرگزیده

نهضت ساخت داخل را باور کنیم یا ۱۰هزار دلار وابستگی ارزی برای برخی خودروها را

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودرو پلاس،معاون طرح و برنامه‌ریزی وزارت صمت در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره گرانی عجیب و بی‌ثباتی قیمت خودرو گفت: بالاخره حوزه خودرو مثل هر کالای دیگری قیمت تمام شده‌ای دارد و برای محاسبه آن باید اجزای مختلف را بررسی کنیم. در بررسی مشخص می‌شود در عمده محصولاتی که منجر به تشکیل خودرو می‌شود افزایش قیمت رخ داده است هر چند این همه ماجرا نیست. خیلی از قطعات خودرو متاثر از قیمت جهانی است.

سعید زرندی درباره اینکه چرا می‌گوییم خودرو تولید داخل است اما قیمت آن متاثر از قیمت ارز است، افزود: خودرویی که فرضا ۶ الی ۱۰ هزار دلار وابستگی ارزی دارد و خودروهای پر تیراژ بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار وابستگی دارند می‌شود این را تا ۲۲۰۰ دلار وابستگی هم رساند اما صرفه اقتصادی مهم است. الان در ۶ ماهه نخست سال ۱۹ درصد نسبت مدت مشابه سال گدشته تولید خودرو رشد داشته است. البته غیر از این خودروهایی که در پارگینگ هستند و واردات قطعاتشان با مشکل مواجه شده است. هر چند باید بدانیم که به نفع کارخانه است زودتر خودرو کامل شود و بتواند پولش را بگیرد

این ها صحبتهایی بود که معاون وزیر صمت در خصوص خودروسازی بیان داشتند اما همین صحبتها سوالات بسیاری را در ذهن ایجاد می کند و مردم را بر سر دوراهی باور کردن یا نکردن قرار می دهد و به قول نیاکان دم خروس را باور کنیم یا قسم را ؟

معاون وزیر صمت در بیانات خود فرمودند عمده محصولاتی که منجرب به تشکیل خودرو می شود  افزایش قیمت داشته است تا اینجای بیایات ایشان بسیار صحیح است و سوال همیشگی خبرنگاران ومردم در همین نقطه است سوالی که بارها نمایندگان مجلس وزرای قبل را بخاطر آن روانه مجلس کردند و از آنها خواسته اند تا جوابگویی خام فروشی دولت به خودروسازان باشند .

اما معاون وزیر توضیح ندادند بیشترین اجزاء خودرو را فولاد و پتروشیمی تشکیل می دهند دو منبعی که در دست دولت است و خودروسازان و قطعه سازان باید آن را از بورس تهیه کنند آن هم با مشکلات فراوان ،حال سوال ما اینجاست جناب معاون  مگر ما در صنعت فولاد و پتروشیمی به کارگران خود حقوق دلاری میدهیم یا سوخت مورد نیاز فولاد وارداتی است که قیمت آن برای خودروسازی بر اساس قیمتهای جهانی محاسبه می کنید ؟

جواب این سوال ساده است خام فروشی 

اما ایشان در بخشی دیگر از صحبت های امروز صبح خودر ابراز داشتند برخی خودروها ۶تا ۱۰هزار دلار وابستگی ارزی دارد و سوال اینجاست نام این خودرو چیست ؟

به واقع در سال گذشته بارها  میز های ساخت داخل برگزار شد و هر بار شعار هایی از خودکفایی در بخش های مختلف خودروسازان مطرح شد اگر این میز ها نتیجه بخش بوده و خودروهای داخلی به بالای ۵۰ درصد داخلی سازی رسیده اند پس با حساب دلار آزاد خودروی مد نظر یک خودروی ۲۰ هزار دلاری است که اگر قرار است خودرویی برای مصرف کننده ۲۰هزار دلار آب بخورد همان بهتر خودروسازی را تعطیل وبه سراغ واردات خودرو با منبع ارز خارجی برویم اینگونه میتوانیم دخیره ارزی دولت را نیز در شرایط حاد کنونی تقویت نماییم .

براستی کدام خودرو در دو خودروساز بزرگ کشور وایستگی ارزی ۶تا ۱۰ هزار دلار دارد ؟

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا