اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

ابهام در مجوز برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب

ابهام در مجوز برگزاری نمایشگاه خودرو شهر آفتاب هنوز بدون پاسخ مانده است و مدیران این سایت تنها با تکیه بر کسب مجوز از صمت استان تهران در حال آماده سازی هستند.اما سازمان توسعه تجارت را دورزده و اهمیتی به آن نداده اند.

به گزارش پایگاه خبری«خودروپلاس»،  پنچمین نمایشگاه خودروی شهر آفتاب پس از چند با تعویق و حاشیه های فراوانی که پیرامون آن وجود دارد،در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

این رویداد بزرگ خودرویی در شرایطی برگزارخواهد شد که ابتدا بر اساس تقویم نمایشگاهی قرار بود در دومین ماه سال جاری برگزار شود. کمی بعد بنا به دلایلی نامعلوم به اواخر خردادماه موکول شد.

این اتفاق اما به همین سادگی نبود،چون شهر آفتاب در یک اقدامی غیر معقول و حتی غیر قانونی در نظر داشت که اجرای این رویداد را به صورت کنسرسیوم برگزار کند.

اما پیش از آن اطلاع رسانی نکرده بود تا متقاضیان بتوانند در یک شرایط عادلانه پیشنهادهای خود را ارائه کنند. با این وجود شهرآفتاب که در پی کسب سود از خودروسازان بود،به طرز اعجاب آوری به دنبال برگزاری این رویداد با تیمی بود که خودش چیده بود. نکته جالب این است که بخش عمده ای از مدیریت و سهم و سود به شرکتی واگذار شده بود که در کارنامه اش نزدیک ترین نمایشگاه به خودرو،برگزاری نمایشگاه صنعت حمل و نقل در آبان ماه سال گذشته بود.

به بیان ساده شرکت مد نظر و حمایت شهرآفتاب از یک جهت تجربه ای در برگزاری رویدادی به این عظمت را در کارنامه نداشت و از جهت دیگر مکانیزمی که مدیریت کنسرسیوم و سهم ۷۰ درصدی را به آن داده بود،روشن و شفاف نبود.

دراین شرایط و با عدم تمایل خودروسازان برای تعامل و همکاری با شیوه اجرای کنسرسیومی این نمایشگاه به تعویق افتاد.
خودروسازان معتقد بودند که مجری برگزار کننده نمایشگاه های قبلی با توجه به تجارب بلند مدت و همچنین شناخت از نیاز و خواسته های مدعوین و بازدیدکنندگان در شرایطی قرار دارد که می تواند نظر طرفین را جلب کند.

این مجری که طی سال های اخیر نمایشگاه های مختلفی را در شهرهای متفاوت برگزار کرده است، با تکیه بر تحربه،شناخت و آگاهی محیطی از زمان و مکان برگزاری توانسته بود،نظر مساعد خودروسازان را جلب کند.
در هر حال سایت نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب،ترجیح داد که امسال به راه و روش خودش بزرگترین رویداد خودرویی کشور را برگزار کند.
اما در اولین گام با شکست و عدم همراهی بسیاری از شرکت ها همراه شد.بنابراین ترجیح داد در سکوت و بدور از هیاهو پروژه اش را پیش ببرد. به همین دلیل از ماه گذشته نام شرکتی به میان آمد که از قضا بازهم هیچ تجربه ای در برگزاری نمایشگاه های خودرو ندارد.

هر چند این شرکت نام بلند و بالایی دارد.ولی در هر حال تبلیغ کالاهای مختلف یا مواد غذایی با برگزاری نمایشگاه خودرو فاصله بسیار زیادی با هم دارند.

با این وجود شهر آفتاب برای اینکه بتواند از مخالفت ها جلوگیری کند،با استناد به اینکه شهرآفتاب بودن و مجوز برگزاری نمایشگاه داشتن ، این شرکت را به عنوان مجری برگزاری انتخاب کرد.اما این مجوز را از صمت استان تهران اخذ کرده است.

صمت استان تهران تنها می تواند در حیطه ای مجوز صادر کند که مربوط به استان تهران باشد. این در حالی است که از یک سو این نمایشگاه بین المللی است و از سوی دیگر خودروسازان کشور تنها در تهران حضور ندارند و در این استان خلاصه نمی شوند.

بنابراین به نظر می رسد که باید مجوز برگزاری از متولی اصلی آن،سازمان توسعه تجارت اخذ شود. اما شهرآفتاب بدون توجه به این مساله و استناد به مجوز صمت استان تهران، اقدامات و تبلیغات وسیع خود برای برگزاری این نمایشگاه را آغاز کرده است.

به نظر می رسد که این سایت نمایشگاهی احساس کرده است که چون در تهران قرار دارد نیازی به طی پروسه و مراحل قانونی برای اخذ مجوز ندارد.

با توجه به دغدغه ها و فعالیت های سنگین سازمان توسعه تجارت آیا این اقدام دور زدن قانون و بی اهمیتی به دولت تلقی نمی شود؟ به خصوص اینکه این سازمان زیرمجموعه وزارت صمت هست و رئیس آن معاون وزیر صمت به شمار می آید. آیا شهر آفتاب با این اقدام در عمل وزیر و وزارت صمت را نادیده نگرفته است؟ آیا خودروسازان باید برای حضور در این نمایشگاه به سکاندار اصلی صمت کشور پشت کنند؟

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا