در نخریدن اتوبوس از ایران خودرو دیزل،حق با شهردار است

۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس، هفته گذشته انتشار نامه شهردار تهران،علیرضا زاکانی باعث شد که تولید کنندگان داخلی اتوبوس به شدت دلگیر شده و در مقام پاسخ به تشریح ظرفیت های تولید خود بپردازند. به نحوی که بسیاری از این تولید کنندگان که بیشتر آنها متعلق به بخش خصوصی هستند با صراحت تمام اعلام کردند […]

به گزارش پایگاه خبری خودروپلاس، هفته گذشته انتشار نامه شهردار تهران،علیرضا زاکانی باعث شد که تولید کنندگان داخلی اتوبوس به شدت دلگیر شده و در مقام پاسخ به تشریح ظرفیت های تولید خود بپردازند. به نحوی که بسیاری از این تولید کنندگان که بیشتر آنها متعلق به بخش خصوصی هستند با صراحت تمام اعلام کردند که در صورت حمایت و عقد قرارداد حاضر به تامین اتوبوس های مورد نیاز شهرداری تهران هستند این در حالی است که یک اتوبوس ساز خصوصی مانند عقاب افشان حداقل سالانه ظرفیت تولید ۴۵۰۰ تا ۵ هزار دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس را دارد.سایر تولید کنندگان مانند اسنا نیز این آمادگی را دارند.چرا که پیشتر عدم حمایت از این تولید کنندگان باعث شده است که حداقل ۳ تولید کننده اتوبوس خطوط تولید خود را تعطیل کنند.
در همین رابطه تولید کنندگان بخش خصوصی معتقد هستند که در صورت حمایت توان تامین و برآوردن نیاز داخل را دارند.
در همین رابطه به نظر می رسید که یکی از تولیدکنندگانی که می تواند در نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوسرانی نقش بسزایی ایفا کند،ایران خودرو دیزل باشد، چرا که با توجه پتانسیل و هم چنین سبقه بالای ایران خودرو دیزل این به نظر می رسید که این خودروساز خودش به شدت پیگیر ماجرا باشد. البته بر خلاف خودروسازان خصوصی این موضوع چندان از سوی این خودروساز  جدی گرفته نشد چرا که بر خلاف خصوصی ها،به چاه ویل حمایت متصل هستند.با این حال پیگیری وضعیت توانمندی تولید ایران خودرو دیزل منجر به تعیین زمان مصاحبه با مدیرعامل ایران خودرو دیزل شد. اما پس از یک ساعت معطلی پشت در اتاق توسلی مهر هیچ خبری از حضور وی نشد.در واقع این مساله از یک سو منش شخصی او را نشان میدهد و از سوی دیگر،نشانه ای از مدیریت دولتی بر صنعت خودروساز ی است. در واقع به نظر می رسد که مدیرعامل این شرکت شبه دولتی از یک سو اهمیتی برای شان و شخصیت خبرنگاران به عنوان پل ارتباطی با مردم قائل نیست و از سوی دیگر تمایلی به رفع نگرانی سهامداران این خودروساز ندارد.این در حالی است که این شرایط یعنی واردات اتوبوس باعث از بین رفتن ظرفیت های تولید داخل خواهد شد و تبعات دیگری از جمله کاهش اشتغال و خروج ارز در سال حمایت از اشتغال و تولید را نیز در پی دارد.
با این حال به نظر می رسد که این موضوع برای مدیرعامل ایران خودرو دیزل اهمیتی ندارد. در واقع این یکی از مصائب خودروسازی دولتی است که به جای پاسخ گویی به مردم و سهامداران ،مدیران بالادستی را ترجیح میدهند.در این میان با توجه به نحوه رفتار وی،مشخص است که چرا زاکانی سراغ این تولید کننده داخلی برای خرید اتوبوس نرفته است.

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟