اخبار عمومی خودرواخبار ویژه

چگونه از طریق VIN استعلام خلافی خودرو بگیریم؟

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»،  بنابر اعلام فرمون دات کام، کد VIN را می توانید از روی کارت خودرو بخوانید همچنین روی برگه سبز خودرو یا سند خودرو موجود است.

این کد ۱۷ کاراکتری در واقع ترکیبی از اعداد و حروف است که حاوی اطلاعات خودرو از محل ساخت خودرو گرفته تا نوع پیشرانه‌ی استفاده شده را شامل می شود.

برای استعلام خلافی با کد VIN می توانید از پیامک استفاده کنید. کافیست کد VIN را به ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ پیامک کنید، در صورت اضافه کردن ستاره به انتهای آن شناسه قبض و شناسه پرداخت نیز برای شما ارسال می شود.

پس از آن پیامکی از سوی راهور دریافت می کنید که از شما برای تایید کدی را می خواهد. با ارسال آن کد، تعداد تخلف و مبلغ کل جریمه هایتان را دریافت می کنید.

هزینه استعلام خلافی از طریق پیامک ۳۵۰ تومان است.

از این روش می توانید برای استعلام خلافی خودرو و موتور و سایر وسایل نقلیه استفاده کنید. البته در این روش برای پرداخت خلافی خودرو باید از اپلیکیشن استفاده کنید و یا با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت و مراجعه به عابربانک خلافی خود را پرداخت کنید.

راه دیگری که برای استعلام خلافی با کد VIN وجود دارد استفاده از کد دستوری یا کد USSD است. برای این منظور باید کد #۱۱۰* را شماره گیری کنید. پس از طی چند مرحله و ارسال کد VIN، خلافی برای شما ارسال می شود. در واقع این روش مشابه روش پیامکی است. هزینه هر پیامک ۳۵۰ تومان بوده و برای پرداخت باید از راه های دیگر استفاده کنید.

سایر روش های استعلام خلافی خودرو

به غیر از کد VIN می توانید با استفاده از بارکد پستی نیز خلافی بگیرید. این بارکد روی کارت خودرو یا کارت موتور نوشته شده است و کدی ۸ یا ۹ رقمی است.

در ابتدای بارکدپستی موتورسیکلت حرف M است. در صورت استعلام خلافی موتور دقت کنید که حرف M را نیز وارد نمایید.

برای استعلام خلافی با بارکد چند روش وجود دارد که در ادامه توضیح داده می شود.

استعلام خلافی خودرو با اپلیکیشن فرمون

فرمون یک برنامه استعلام خلافی هوشمند است که در دو نسخه اندروید و آی او اس  منتشر شده است. با استفاده از بارکدپستی می توانید در فرمون خلافی خودرو یا موتور را استعلام و پرداخت کنید.

فرمون ریز خلافی ها را برای شما لیست می کند و می توانید از بین خلافی ها با توجه به بودجه خود یک یا چند مورد را انتخاب و پرداخت کنید و یا به صورت یکجا کل خلافی را تسویه کنید.

امکان انتخاب از بین خلافی ها به شما کمک می کند تا بتوانید به نوعی خلافی خود را اقساطی بپردازید. جرایم رانندگی مهلت پرداخت ۶۰ روزه دارند بنابراین می توانید بخشی از آن را پرداخت و مابقی را در زمانی دیگر و پیش از اتمام مهلت پرداخت تسویه کنید.

ضمن اینکه سوابق خلافی و همچنین اطلاعات خودرو مانند پلاک و بارکدپستی در فرمون حفظ می شود و در مراجعات بعدی می توانید بدون وارد کردن بارکدپستی به اطلاعات جرایم دسترسی داشته باشید و یا خلافی بگیرید.

از امکانات دیگر فرمون استعلام قیمت خودرو، آزمون آنلاین آیین نامه، استعلام قیمت و خرید بیمه شخص ثالث، هشدار دوربین های کنترل سرعت و طرح ترافیک و … است.

برای دانلود فرمون از گوگل پلی اینجا کلیک کنید.

برای دانلود نسخه IOS می توانید به سیبچه یا آی اپس مراجعه کنید.

استعلام خلافی خودرو در سایت راهور

از روشهای دیگر استعلام خلافی خودرو با بارکدپستی، مراجعه به سایت راهور است. پس از ورود به سایت راهور بر روی استعلام تخلفات رانندگی بزنید. در صفحه جدید با وارد کردن بارکدپستی و کد کپچا می توانید خلافی را استعلام کنید.

در سایت راهور نیز امکان پرداخت خلافی وجود دارد اما سوابق خلافی در آن ذخیره نمی شود. بنابراین اگر قصد پرداخت خلافی را دارید برای اطمینان سوابق خلافی و سوابق پرداخت را در جایی حفظ کنید.

همچنین در نظر داشته باشید که سامانه راهور به دلیل مسائل امنیتی با تاخیر به روزرسانی می شود و به همین علت ممکن است حذف جریمه پرداختی از سامانه راهور با ۷۲ ساعت تا یک هفته تاخیر انجام شود.

استعلام خلافی خودرو در دفاتر پلیس+۱۰

اگر از روشهای بالا موفق به استعلام خلافی نشدید راه دیگر استعلام خلافی مراجعه حضوری به دفاتر پلیس+۱۰ است. پس از استعلام می توانید از طریق دستگاه پوز موجود در دفتر پلیس+۱۰ ، خلافی را پرداخت کنید.

هزینه هر برگ خلافی ۸۱۵۰ تومان (و به ازای هر برگ اضافه پرینت مبلغ ۵۰۰ تومان) در سال ۹۹ است. برای استعلام خلافی از این روش باید کارت خودرو یا سند خودرو یا بیمه نامه خودرو را همراه ببرید.

همچنین اگر نسبت به جرایم خود اعتراض داشتید می توانید از طریق پلیس+۱۰ پیگیری و اعتراض کنید.

در آخر توصیه می کنیم خلافی خود را در مهلت ۶۰ روزه پرداخت کنید تا از دو برابر شدن جریمه و یا سایر عواقب آن در امان بمانید./ایسنا

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا