فراموشی نیسان آبی و درک نیاز بازار و مشتریان

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، نیسان آبی طی سالیانی که بازار آمده،به یکی از پرفروش ترین محصولات کار و تجاری سبک بدل شده است.خودرویی که در تمام کشور نفوذ کرد و توانست نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و همچنین در حمل و نقل های خرد ایفا کند.این خودرو به طور گسترده در همه جا […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، نیسان آبی طی سالیانی که بازار آمده،به یکی از پرفروش ترین محصولات کار و تجاری سبک بدل شده است.خودرویی که در تمام کشور نفوذ کرد و توانست نقش مهمی در اقتصاد خانوارها و همچنین در حمل و نقل های خرد ایفا کند.این خودرو به طور گسترده در همه جا حضور داشت.حتی توانسته است دایره نفوذ خود را به لطیفه ها نیز باز کند.با این حال به نظر می رسد همین فروش بالا و استقبالی که همواره از آن وجود داشته است،به عنوان یک سد در برابر توسعه محصول عمل کرده و نگاه دقیق و اصولی به بازار را بگیرد.شاید اگر توان پاس کردن استانداردهای 85 گانه را داشت،همچنان روی خط تولید قرار داشت.چرا که این خودرو همیشه تقاضا داشت و به اصطلاح نقد بود.در واقع نیسان آبی به رغم رنگ روشن و قدرتی که داشت،آینده زامیاد را تیره کرده بود.البته این تیرگی در تفکر مدیران ارشد این شرکت قرار داشت.

از یک سو عدم نیاز به توسعه و از سوی دیگر عدم ثبات در مدیریت باعث شد بود که اکثر افرادی که در راس هرم مدیریت این شرکت قرار می گرفتند،بیشتر کارنامه محور باشند.به بیان دیگر بازار مصرف نیز همین پیام را ارسال می کرد و نیاز خود را در حد نیسان آبی محدود کرده و در همان سطح نگه داشته بود.زامیاد هم که تنها به دنبال پوشش تقاضا بود و در عمل نیازی به توسعه احساس نمی کرد.در این شرایط اما افزایش هزینه های تولید در تمام سطوح رفته رفته این شرکت را به یکی از زیر مجموعه های زیان ده سایپا تبدیل کرد.با این حال افزایش نرخ ارز و چند برابر شدن ظاهری دارایی ها،اجازه نداد این موضوع دردساز شود. اما نکته ای که در این میان به شدت مانع از توسعه و پیشرفت زامیاد می شد،غرق شدن در نیسان آبی بود.چرا که طی سال هایی که از تولید این خودرو می گذشت،تمام توان روی این محصول متمرکز شده بود و اجازه و در واقع نیاز به حرکت های جدید را سلب کرده بود.در این شرایط تحریم ها از یک و عدم شماره گذاری از سوی دیگرموجب شد که رویای شیرین  نیسان آبی به کابوسی تلخ برای زامیاد بدل شود.

این موضوع نه تنها برای خود زامیاد قابل قبول نبود،بلکه برای مدیران ارشد شرکت مادر نیز پذیرفته نمی شد.به همین دلیل سعی کردن که ابتدا با تغییر مدیریت،تغییر تفکر در این شرکت را آغاز کنند.در این تغییر وتحول ها دیگر برای تفکرات مبتنی بر تک محصول بودن وتکیه بر پر فروش بودن جایی وجود نداشت.در این تغییر و تحول، از دست دادن جایگاه و تغییر ذائقه مشتریان و نیاز بازار کاملا درک شده بود.زامیاد متوجه شده بود که در خواب نیسان آبی ماندن آنها را از مسیر دور کرده است.زامیاد فهمید جایگاه خود در بازار را از دست داده است.یعنی شرکتی که زمانی سود آور بود به یک شرکت زیان ده بدل شده است.

در این شرایط اولین گام، با حضور یک مدیر آشنا و با تجربه در بخش خودروهای کار وتجاری برداشته شد. این مساله باعث شد که زامیاد به سرعت به تحیلی وضعیت روز خود و بازار و رقبا و همچنین توانایی ها و در کنار آن نیاز بازار بپردازد.حاصل این تفکر دور شدن از تکیه بر تک محصول بودن بود.هرچند زامیاد طی سال های فعالیت محصولاتی مانند پادر،آذر،آراد،ریچ و انواع وانت را تولید کرده بود.

با این حال روند حرکتی بازار و کارنامه شرکت نشان داده بود که برای حضور مجدد در بالای جدول و تاثیر گذار بودن باید مسیر دیگری را آغاز کرد.این مسیر جدید این روزها در محصولات جدید خود را نشان داده است.حضور زامیاد با محصولات جدید در نمایشگاه های مختلف و آغاز فروش محصولات جدید،نشان از حرف های جدید و تازه این شرکت دارد.نشان می دهد که زامیاد دوباره اعتماد به نفس خود را به دست آورده است و دیگر خودرو در محصولات قدیمی خلاصه نمی بیند.این حضور با تزریق تفکرات جدید و اعتماد و اطمینان مدیریت ارشد شرکت مادر ایجاد شده است.حالا این روزها علاقمندان به خودروهای کار و تجاری سبک و سنگین شاهد محصولات جدید با کاربری های مختلف و متفاوت هستند.به بیان ساده تر و واضح تر،دور جدید مدیریت در زامیاد باعث شده است که این شرکت،دوباره دیده شود و رفته رفته به سمتی حرکت می کند که از نظر مالی نه تنها بی نیاز از شرکت مادر شود،بلکه افزایش نرخ ارز تنها دلیل افزایش سرمایه و پنهان کردن زیان آن نباشد.

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟