سامانه یکپارچه فروش اشتباهی است که نتیجه آن بزودی معلوم خواهد شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۳
سامانه یکپارچه فروش اشتباهی است که نتیجه آن بزودی معلوم خواهد شد

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، در حاشیه چهارمین نمایشگاه خودروی تهران پای صحبت یکی از فعالین حوزه خودرو نشسته ایم علی خسروانی با مجموعه نمایندگی های خسروانی و برند اتو شناس یکی از معتبرترین برند های حوزه فروش و بازرگانی خودرواست خبرنگار ما سری به غرفه اتوشناس در نمایشگاه خودرو زد و با این […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، در حاشیه چهارمین نمایشگاه خودروی تهران پای صحبت یکی از فعالین حوزه خودرو نشسته ایم علی خسروانی با مجموعه نمایندگی های خسروانی و برند اتو شناس یکی از معتبرترین برند های حوزه فروش و بازرگانی خودرواست خبرنگار ما سری به غرفه اتوشناس در نمایشگاه خودرو زد و با این فعال حوزه خودرو به گفتگو نشست:

– نظر شما در مورد سامانه يكپارچه فروش خودردو چيست؟ در مورد واردات هم بگوييد.

سامانه يكپارچه فروش يك اشتباهي است كه در راستاي مابقي اشتباهات ديگري است كه تا الان انجام شده است. اولا اسم سامانه مي‌آيد، هميشه به معناي سلامت نيست، يعني ما فكر نكنيم حالا چون فروش را سپرديم به يك سامانه، اين حتما سالم كار مي‌كند. سلامت اين سامانه را چه كسي دارد تعيين مي‌كند؟ ما يك بار چند سال پيش تجربه حك‌شدن سامانه ثبت سفارش را داشتيم. همين باتلاقي كه الان در آن هستيم، همين مصیبتي كه الان در آن هستيم، از يك سامانه‌اي بود به اسم سامانه ثبت سفارش كه معلوم نشد چي شد. يك بار گفتند حك شد، يك بار گفتند ساعت دو نصف شب يك عده آمدند و باز كردند. ما مي‌آييم و نوع تخلف را عوض مي‌كنيم. كافي‌نت‌ها مي‌آيند اين‌جا فعال مي‌شوند براي فروش خودرو، ربات مي‌اندازند براي ثبت‌نام كه مي‌دانيد خيلي از اين‌ها فعال هستند. بنابراين اين‌كه ما فروش را به دست سامانه بسپاريم، پاك‌كردن صورت‌مساله است. خود فروش يك بخشي از كار است. يك شركتي يك محصولي را توليد مي‌كند، بخش‌هاي زيادي در بازاريابي و فروش اين کار شاغل هستند و اگر قرار باشد اين‌ها را فقط بدهد به يك سامانه و آن سامانه بفروشد، آن‌ها بايد چيكار كنند؟ نماينده‌ها بايد چيكار كنند؟ بنابراين اين اشتباه است. اصلا هم به معناي كاهش تخلف نيست و اتفاقا باعث افزايش قيمت مي‌شود و خواهد شد و تا الان هم شده و در اين چند روز هم شده است. مساله بعدي درخصوص واردات است. متاسفانه اين رويه اطلاع‌رساني قطره‌چكاني و شايعه‌سازي ادامه دارد. الان چند روز است كه گفته‌اند صادرات قطعي و باز شده است. آيين‌نام‌اش كجاست؟ براي تصويب آيين‌نامه از چه كسي مشورت گرفته‌اند؟ از اتحاديه‌هاي ما مشورت گرفته‌اند؟ از انجمن واردكنندگان مشورت گرفته‌اند؟ از فعالان بازار مشورت گرفته‌اند؟ از رسانه‌ها مشورت گرفته‌اند؟ من با هر كسي صحبت مي‌كنم، كسي واقعا اطلاع ندارد و مي‌گويند نه، در يك محيط خيلي ايزوله و خيلي بسته دارند فروش مي‌كنند. چه كساني مي‌خواهند تصميم بگيرند؟ كساني كه دارند تصميم مي‌گيرند، ممكن است صدمات زيادي به مردم وارد شود و بعدا جبران اين خيلي ممكن است سخت‌تر باشد. بنابراين ما منتظريم كه آيين‌نامه بيايد، ببينيم كه در اين آيين‌نامه سازوكار چيه. البته پيشنهاد مشخصمان را داديم، اينور و اونور نوشتيم، گفتيم، ولي چقدر استفاده كنند، معلوم نيست. من فكر مي‌كنم موضوع واردات اگر درست اجرايي نشود، مي‌تواند مخرب‌تر از ممنوعيت باشد، يعني اين‌كه ما هم واردات را باز مي‌كنيم، هم دوباره مي‌آييم و باعث كاهش قيمت نمي‌شود.

– درستش چيست؟

درستش اين است كه واردات براي عموم باز باشد. تجربه‌اش را داشته‌ايم؛ ما از سال 2005 كه واردات توسط آقاي احمدي‌نژاد باز شد تا سال 2013 و 2015 كه گري ماركت حذف شد، واردات براي همه آزاد بود، يعني هر كسي يك كارت بازرگاني داشت، مي‌توانست برود و ماشين بخرد و بياورد و هر كسي هم كارت بازرگاني نداشت، مي‌توانست برود و يك ماشين بخرد و در اختيار شركت‌هاي بازرگان كه اين‌ها قانوني كار مي‌كردند؛ عوارض مي‌دادند، تعرفه مي‌دادند، اظهار مي‌كردند. اين بايد براي همه باز باشد. اگر ما واردات را منوط و مشروط به صادرات مثلا خودرو كنيم، منوط و مشروط به صادرات قطعات خودرو كنيم، اين خودش رانت است. اصلا ما اگر ماشيني داريم كه مي‌توانيم صادر كنيم كه ديگر غمي نداشتيم و مي‌رفتيم به سمت واردات. موضوع اين است كه ما نداريم ماشيني كه صادر شود. من يكي از راه‌هايي كه پيشنهاد دادم، اين بود كه به واردات خودرو ارز دولتي تخصيص داده نشود، چون ارز دولتي يعني رانت. شما اصلا بگو ارز نيمايي بدهند؛ بالاخره پنج هزار تومان كه فرق مي‌كند با ارز آزاد. همين پنج هزار تومان در يك ميليارد دلار چقدر اختلافش است؟ بنابراين دوباره منشأ رانت مي‌شود و يك عده براي كسب آن رانت از قدرت نفوذ استفاده مي‌كنند. دولت ارز خودش را وسط نياورد، اجازه دهد بخش خصوصي و اين كساني كه بيرون ارز دارند، وارد ميدان كنند، آن ارزي كه مي‌خواهد تخصيص دهد، به‌عنوان ذخيره نگه دارد و اگر ديد اين ارز دارد به بازار فشار مي‌آورد، تزريق كند و اين را كنترل كند. يعني مي‌خواهند دو ميليارد دلار تخصيص دهند به واردات خودرو و بگويد من ارز نمي‌دهم، مردم ارز آزاد استفاده كنند. مردم بيرون از ايران ارز دارد. اگر ديد نه، از آن ارزها استفاده شد.

– آن كسي كه مي‌خواهد منشأ ارز او بيرون باشد، ‌اين نگراني را دارد كه بعد از فروش خودرو شايد دلش بخواهد دوباره اين ارز را خارج كند، يعني اين اطمينان براي او وجود ندارد كه بتواند اين ارز را هم خارج كند. اين چالش وجود دارد.

براي خارج‌كردن ارز مشكلي نداريم. ما الان اين مساله را داريم. الان اين همه افرادي كه مثلا مي‌روند در تركيه و ملك مي‌خرند، چطوري اين ارز را مي‌برند؟ مگر دولت ارز مي‌دهد؟ 15 ميليارد دلار در سه سال گذشته فقط در تركيه، ارمنستان، گرجستان و دوبي ملك خريداري شده است. كانادا و اسپانيا هيچي. اين 15 ميليارد دلار چگونه رفته است؟ از چه طريقي رفته است؟ همين ارزهاي دست مردم است كه ما مي‌گوييم. نمي‌شود جلوي اين‌ها را گرفت. بيايند و اين ارزها را وارد بازار كنند. بنابراين ارز هست. الان همه براي ارزهايي كه دست مردم است، ‌نقشه كشيده‌اند. همه دانشگاه‌هاي دنيا فعال شده‌اند و دارند دانشجوهاي ايراني را پولي مي‌گيرند. قبلا دانشگاه‌هاي معتبر فقط دانشجوهاي نابغه ما مي‌گرفتندوبورسيه می کردند، ولي الان نه، مي‌گويد ماهي 20 هزار دلار بده و بيا اين‌جا درس بخوان. او براي اين پول نقشه كشيده است. بنابراين به نظر من اگر واردات خودروي كاركرده باز شود، چون خودروي كاركرده باز شود، شما با 10 هزار دلار مي‌تواني يك ماشين عالي بياوري. ما اگر بياييم 100 هزار دستگاه وارد كنيم در اولين فاز؛ 100 هزار دستگاه با ميانگين 15 هزار دلار مي‌شود يك ميليارد و نيم. ارزي نيست. سال گذشته چهار ميليارد دلار گوشي موبايل ارز گرفته از دولت. بنابراين مي‌خواهم بگويم يك ميليارد و نيم دلار واقعا ارزي نيست كه اين مملكت را تكان دهد. بياييم از اين ارز استفاده كنيم، ارز آزاد بگذاريم. اين 100 هزار تا بيايد، مردم ماشين زياد دارند و نمي‌فروشند، عرضه ماشين هم زياد مي‌شود. الان خيلي‌ها ماشين بلااستفاده دارند، ولي حاضر نيستند بفروشند، چون خود خودرو تبديل به كالاي سرمايه‌اي شده است. اين باعث مي‌شود اين‌ها هم كه ماشين پنهان يا دپو كرده‌اند يا تقصيري هم ندارند، ديده يك پولي دارد،يك 206 خريده و كنار گذاشته است؛ اين را هم مي‌فروشد و اين عرضه زياد مي‌شود.

– الان با وجود اين سامانه، سرمايه شما و شركت‌هايي كه شما نماينده‌شان هستيد و بعضي از آن‌ها اقساطي خودرو مي‌فرشند، چه بلايي مي‌خواهد سرشان بيايد؟

شكوفايي و پيشرفت در فضاي رقابتي مهيا مي‌شود. اگر ما هر چهار نفر بتوانيم ماشين بفروشيم، مي‌گوييم هر كسي بيشتر مي‌خواهد بفروشد. من مي‌آيم و مي‌گويم اگر از من ماشين بخري، يك شيريني هم به تو اضافه مي‌دهم. شما مي‌گويي اگر از من بخري، دو تا شيريني مي‌دهم. اين مي‌شود رقابت به نفع مصرف‌كننده. در فضاي انحصاري كه مي‌آيد و مي‌گويد شما فقط دو تا سهميه داريد، شما هم دو تا سهميه، من هم دو تا سهميه. ديگر چه دليلي دارد من بيايم و يك تخفیف بيشتري به مشتري دهم؟ چه دليلي دارد كه بگويم اگر از من بخري، مثلا من فلان سرويس را هم به تو مي‌دهم؟ بنابراين ما در فضاي رقابتي مي‌توانيم يك به يك شويم، مي‌توانيم سرويس خوب به مشتري دهيم، مي‌توانيم رقابت كنيم براي اين‌كه مشتري را بكشيم سمت خودمان. اين سامانه و سهميه‌بندي آسيبش به مشتري مي‌رسد، چون ديگر نمايندگي رغبتي ندارد كه خدمات ويژه‌اي به مشتري ارائه دهد. وزير چند تا قول داد؛ يكي گفت توليد خودرو را مي‌رسانم به يك ميليون و 300 هزار دستگاه كه اين را نتوانست. دوم گفت قيمت بازار را كنترل مي‌كنم كه اين را هم نتوانست. بعد گفت من قرعه‌كشي را حذف مي‌كنم؛ قول داد و هست. اين را هم نتوانسته است. تازه نه‌تنها حذف نكرد، بدترش هم كرده است. وقتي يك وزيري كه مي‌آيد و سه، چهار تا وعده داده و به واسطه اين وعده‌ها رأي آورده و اين وعده‌ها عملي نمي‌شود، يا بايد خودش استعفا دهد يا بايد استيضاح شود. آقا شما گفتي من اين كارها را مي‌كنم و ما هم به شما رأي داديم و الان نتوانستي. حالا يا خودت برو كنار و يا شما را مي‌بريم كنار. بنابراين اين اشتباه محضي است كه متاسفانه دارد انجام مي‌شود.

– اتوشناس چند سالي است كه راه افتاده و خوب هم فعاليت مي‌كند. از برنامه‌هاي آتي اتوشناس و سال 1401 هم برايمان بگوييد.

ما هدفمان امسال در اتوشناس، گسترش خدماتمان به سطح كشور است، از طريق مشاركت و فرانچايزكردن، يعني ما مي‌خواهيم يواش يواش در سطح كشور اتوشناس را گسترش دهيم، به خاطر اين‌كه احساس مي‌كنيم كه اين خدمات احترام‌آميزي كه داريم انجام مي‌دهيم، بايد همه مردم ايران داشته باشند. اتوشناس دارد فرصت‌هاي شغلي ايجاد مي‌كند. ما اين هفته 120 فرصت شغلي جديد گذاشتيم و مي‌خواهيم اين فرصت‌هاي شغلي در سطح كشور گسترش پيدا كند.

– در چه زمينه‌هايي؟

ما از خدمات فني، سرويس، كارشناسي خودرو، فروش بازاريابي، برنامه‌نويسي، آي‌تي، كارشناساني كه الان دارند مي‌آيند، بحث‌هاي ماركتينگ مثل توليد محتوا، سئو، تمام عناوين شغلي و تعداد، مثلا الان ما يك بخش محوررساني سيار راه انداختيم كه فكر مي‌كنم 20 نفر آن‌جا نياز داريم كه بيايند و مشغول شوند و تضمين‌شده، يعني استخدام مي‌كنيم و مي‌گوييم اين وانت، ‌تجهيز شده، شما فقط اين سرويس‌هايي كه مي‌خواهيم را انجام مي‌دهي، هم حقوق دارد و هم درصدي از اين خدمتي كه دارد انجام مي‌دهد.

– بحث خريد خودروي دست دوم دغدغه است. چه كارهايي مي‌كنيد كه مشتريان بتوانند اطمينان كنند براي خريد خودروهاي دست دوم؟

تفاوت كارشناسي به اعتبار بعدش است؛ مثل اين‌كه هر كسي مي‌تواند چند تا ميز و صندلي و لپ‌تاپ بچيند، ولي نمي‌تواند بانك بزند. ما چيكار مي‌كنيم؟ ما كساني كه مي‌آيند از ما ماشين مي‌خرند، يك برگه فرم كارشناسي بدنه ماشين است كه عكس ماشين، ‌مشخصات جاهايي كه رنگ شده و… توضيحات كامل و يك برگه كارشناسي فني به او مي‌دهيم. دو تا گارانتي مي‌دهيم، يك گارانتي يك هفته‌اي مرجوع؛ مي‌گوييم ماشيني كه به شما فروختيم، با اين برگه، اين مشخصاتش است. اگر تا يك هفته مغايرت داشت، هم برمي‌گرداند و هم ضرر و زيان به او مي‌دهيم؛ در قرارداد معمولا 5 تا 10 درصد.

– اين ماشين‌ها براي خودتان است يا براي مشتري است و شما فقط كارشناسي كرديد؟

نه، ماشيني كه مي‌فروشيم، يعني شما ماشين را از ما مي‌خريد، حالا ماشين براي ايشان است، ولي ما ماشين ايشان را به اظهار ايشان اكتفا نمي‌كنيم؛ يا خريديم و يا اماني است، ‌فرقي نمي‌كند، ما به شما گارانتي مي‌دهيم و مي‌گوييم از ما ماشين مي‌خري، اين برگه، اين وضعيت، برو و 10 جاي ديگر هم نشان بده، ببر نمايندگي. روي آن يك گارانتي ديگري مي‌دهيم كه گارانتي يك ساله موتور و گيربكس است. الان همه ماشين‌هايي كه از خسرواني و اتوشناس مي‌خريد، يك سال گارانتي موتور و گيربكس دارد كه اصلا شما نيازي نيست ناراحت باشي كه اين موتور سالم است يا نه، من بايد ناراحت باشد، چون اگر ايراد موتوري پيدا كند، موظفم مجاني درست كنم، چون اين برگه را با مهر و امضاء تحويل شما مي‌دهيم و شما تا يك سال خيالت راحت است كه اين ماشين تا يك سال ايراد موتور موتور و گيربكس نخواهد داشت. اين گارانتي‌اي است كه ما به شما مي‌دهيم.

– كيلومترش را هم تاييد مي‌كنيد؟

بله، ما كيلومتري را هم اين‌جا مي‌زنيم كه كيلومتري كه پشت آمپر ماشين است، با وضعيت واقعي‌اش تطابق دارد يا ندارد. نكته؛ اين كار يكسري ابزارهايي مي‌خواهد. مثلا ما يك دستگاه تست چهار گاز داريم كه مثل دستگاه نوار قلب عمل مي‌كند؛ خروجي گاز ماشين را مي‌گيرد، آناليز مي‌كند و وضعيت سلامت موتور را مي‌گويد از گازهاي خروجي كه اين موتور احتراقش درست است يا نه. چهار تا گاز را بررسي مي‌كند. يا مثلا ما دستگاه تست لاين داريم. ماشين مي‌رود روي آن، كمك فنرها و جلوبندي. حالا تفاوت كارشناسي‌ها چيه؟ تفاوتش به كرديت خسارت‌دهي‌اش است. حالا هر كسي كه چند تا لامپ زده، اگر اشتباه كند، مي‌تواند اين جبران خسارت را بكند؟ خيلي‌هايشان اصلا مي‌گويند از اين در بروي بيرون، اصلا قبول نيست. شما اگر كاپوت يك خودروي دو ميلياردي را اشتباه تشخيص دهي، 50 ميليون به خريدار ضرر خورده است؟ آيا اصلا داري كه بدهي؟ حتي بعضي‌ها مثلا مي‌آيند و مي‌گويند ما ديديم از اين پلتفرم‌ها؛ تا 10 برابر هزينه كارشناسي خسارت مي‌دهيم. 10 برابر آن 700 تومان منظورش است،‌ نه 10 برابر خسارتي كه زده است. بنابراين من فكر مي‌كنم براي كارشناسي ضمن اين‌كه جاي معتبر مي‌بريم، كسي باشد كه از آبرويش بترسد، اعتبارش برندش را نخواهد. منظورم شخص خودمان نيست، ولي هر جايي باشد كه اگر اين خرابكاري كرد يا اشتباه تشخيص داد، حداقل يك توانايي مالي، دوم اعتباري داشته باشد كه بخواهد جبران خسارت كند.

– به‌عنوان فعال حوزه بازار خودرو، بحث سند قطعي را الان مردم چيكار كنند؛ بزنند يا نه؟

نه، اصلا نيازي نيست. خيلي وقت است كه اين بحث ملغي شده بود و فقط به دو دليل ادامه داشت. اول اين‌كه چون خرج سند را فروشنده مي‌داد، خريدار الزام مي‌كرد كه سند بزنيم، چون از جيبش كه نمي‌خواست خرج كند؛ مي‌گفت براي احتياط. حالا كه او مي‌خواست بدهد، احتياط مي‌كرد. الان كه ما مي‌گوييم عيبي ندارد و براي احتياط از جيبت بدهد، مي‌گويد نه، ولش كن. چون خرج را فروشنده مي‌داد، اين ؟؟؟ تمام نمي‌شد. دوم اين‌كه وقتي دولت، مجلس و همه اعلام كردند طبيعتا. نكته؛ در اين چند سال اخير هم شما اگر ماشيني را شكايتي را عليه‌اش مطرح مي‌كردي، حالا به هر دليل، دادگاه از نيروي انتظامي استعلام مالكيت مي‌گرفت، يعني نامه مي‌گرفت و مي‌رفتيم خيابان زنجان و جواب مي‌گرفتيم كه اين ماشين براي كيه. بنابراين اصلا نيازي نيست شبهه در اين مساله ايجاد شود. الان كساني كه خيلي محتاط هستند و خيلي ترسو هستند؛ اصلا اتفاقي نمي‌افتد.

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟