فاطمی امین مبادی ورود قطعه به کارخانه ها را چک کند

۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
فاطمی امین مبادی ورود قطعه به کارخانه ها را چک کند

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، وزیر صمت روز پنجم بهمن ماه جاری در صحن علنی مجلس حضور یافت .وی درپاسخ به پرسش نمایندگان در خصوص بی کیفیتی خودرو‌های داخلی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو‌ها پایین است و این موضوع به عواملی مانند قطعه‌سازی و مونتاژ مربوط می‌شود،گفت : ” حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، وزیر صمت روز پنجم بهمن ماه جاری در صحن علنی مجلس حضور یافت .وی درپاسخ به پرسش نمایندگان در خصوص بی کیفیتی خودرو‌های داخلی با اشاره به اینکه کیفیت خودرو‌ها پایین است و این موضوع به عواملی مانند قطعه‌سازی و مونتاژ مربوط می‌شود،گفت : ” حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به کیفیت قطعه می‌شود و ۳۰ درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی. اینکه کیفیت قطعه پایین باشد به روابط بین خودروسازان و قطعه سازان برمی گردد چرا که این روابط به خوبی تنظیم نشده است و پول قطعه‌ساز در زمان مناسب داده نمی‌شود و با تأخیر داده می‌شود و گاهی مبالغ و قیمت‌ها به درستی تعیین نمی‌شود و قطعه‌ساز کیفیت را پایین می‌آورد. خودروساز که در موضوع نقدینگی دچار مشکل است و در واردات هم مشکل دارد از قطعه مطلوب را تا حدی می‌پذیرد و از آن در خودروسازی استفاده می‌کند.این وضعیتی است که خودروسازی در آن قرار گرفته است که باعث شده هم نارضایتی در بین مردم ایجاد شود و هم ما به عنوان وزارت صمت که متولی این بخش هستیم دچار چالش‌هایی باشیم و باید قطعا در این زمینه کار‌هایی انجام دهیم. اینکه کیفیت خودرو‌ها پایین است مورد تأیید ما هم است.”

یک گزاره اشتباه ؟

شاید حرف و تاکید وزیر در این خصوص صحیح باشد اما تکیه بر این موضوع تکیه بر یک گزاره اشتباه است.چرا که بخش مهمی از این ماجرا نادیده گرفته شده است.به بیان دیگر شاید قطعه سازان بخش یا گروهی از مقصران بی کیفیتی خودرو باشند اما نمی توانند تمام دلیل آن باشند.چرا هر دو خودرو ساز بزرگ یک زیر مجموعه معظم و عریض و طویل به نام های ساپکو وسازه گستر دارند.در واقع این دو شرکت مسئول ارتباط مستقیم با قطعه سازان و تهیه و تامین قطعه مورد نیاز هستند.هر محصول نیز یک مدیر تامین دارد.

برداشت نادرست از زیرساختی درست؟

در واقع این دو شرکت برای سرعت بخشیدن به کار ،بررسی تخصصی تر قطعات مورد نیاز و در کل تسهیل امور تولید و ارتباط مستقیم با قطعه سازان تاسیس شده اند.حال اینکه تا چه اندازه توانسته اند اهداف اولیه را محقق کند،امریست که کارنامه آنها را نشان میدهد. در واقع به نظر می رسد وزیر صمت برای پیدا کردن مشکل مسیر اشتباهی را انتخاب کرده است و شاید در این میان از ساپکو و سازه گستر برداشت نادرستی دارد.چرا که تمام قطعات باید از زیر نظر و نگاه آنها گذر کرده و به خط تولبد برسد.
در این اینکه فاطمی امین،در برابر نمایندگان مردم به صراحت قطعه سازان،روابط نادرست شکل گرفته و مشکلات مالی را بهانه خودرو های بی کیفیت اعلام می کند،ایرادهای زیادی میتوان وارد کرد.اما به نظر می رسد وزیر محترم صمت برای پیدا کردن مقصر و مسبب اصلی باید از جای دیگر، درست زیر گوش خود کار را آغاز کند.به بیان ساده ابتدا او باید بداند که قطعات بی کیفیت چرا و چگونه تبدیل به خودروهای بی کیفیت شده اند؟

تحریم های خارجی،بی تفاوتی داخلی

این مساله از زوایای گوناگون قابل بررسی است.اینکه چه عواملی باعث تولید قطعات بی کیفیت می شود در جای خود قابل بررسی است .نکته اصلی حضور این قطعات در خطوط تولید است. اين قطعات نه پا دارند و نه بال پرواز.در این میان اگر بحث رانت و لابی و حاشیه هایی از این دست مطرح نباشد،در دوران تحریم های خارجی با بی تفاوتی داخلی مواجه هستیم که به شدت خطرناک تر از دشمنی دشمنان است.
یعنی افرادی که به هر دلیلی باعث ورود این قطعات به کارخانه و تبدیل ان به خودرو شده اند،در تمام اتفاقات بعدی اعم از تلفات جانی و مالی سهیم هستند.

نفاق صنعتی

این مساله را می توان حتی نفاق صنعتی دانست،چرا که رنگ و بو و روش دشمن برای ضربه زدن قابل مشاهده است اما نفاق داخلی آن هم از نوع صنعتی نشان آنی ندارد و صدایش بعدها بلند می شود.این نفاق صنعتی و بانیان آن همانگونه که در برابر مصرف کنندگان باید پاسخگو باشند،در برابر قطعه سازانی که اینگونه متهم می شوند نیز باید جوابگو باشند. هر چند نقدها و انتقادهایی نسبت به عملکرد و نحوه تولید بهذقطعه سازان وارد است،اما مسئولیت دو شرکتی که مسئول تامین قطعه برای دو خودروساز بزرگ کشور را دارند بیشتر است.
بنابراین بهتر است وزیر صمت،پیش از هر نکته ای لازم است سری به این دو شرکت و مبادی ورودی قطعه به کارخانه ها را بزند. شاید اینبار حرف های متفاوتی برای بیان در صحن علنی مجلس داشته باشد.

فاطمی امین مبادی ورود قطعه به کارخانه ها را چک کند

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟