ستاره های کیفی مبحوس در دستان فاطمی امین

۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۷

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»،انتشار گزارش های کیفی خودروسازان که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تهیه می شود یکی از ابزارهایی بود که مردم بر اساس و استناد به آن می توانستند به مقایسه خودروها و همچنین پیشرفت خودروسازان بپردازند. این گزارش ها هر ماه از سوی شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران […]

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس»،انتشار گزارش های کیفی خودروسازان که از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد تهیه می شود یکی از ابزارهایی بود که مردم بر اساس و استناد به آن می توانستند به مقایسه خودروها و همچنین پیشرفت خودروسازان بپردازند. این گزارش ها هر ماه از سوی شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران منتشر می شد.

یعنی در اختیار رسانه ها قرار می گرفت و آنها نیز با بررسی و آنالیز این گزارش اقدام به انتشار گزارش ها کرده و در کنار آن به تحلیل کیفیت خودروهای تولید داخل می پرداختند.این موضوع همچنین دستمایه تهیه اخبار و گفت وگوهایی می شد که طی آن مشخص می شد که چرا یک خودرو ستاره های کیفی بیشتری گرفته است و دیگری درجا زده و یا یک محصول افت کیفی داشته است.در واقع این گزارش ها به مثابه یک راهنمای بازار عمل می کرد.همچنین ابزاری بود که بر اساس آن رقابت میان خودروسازان بیشتر و بیشتر می شد.چرا که تاثیر مستقیمی در افزایش و کاهش سهم و ضریب نفوذ یک محصول در بازار داشت.

در همین حال این گزارش ها به طور عمومی منتشر می شد و تمام آحاد جامعه از مسئول و غیر مسئول به آن دسترسی داشته و می توانستند به فراخور موقعیت و جایگاه به چند وچوی و چرایی آنها بپردازند.در این میان خودروسازان نیز با تکیه بر ستاره هایی که محصولاتشان اخذ می کرد،علاوه بر انتشار گزارش های مستقل کیفی محصولات خود،پر ستاره ها را بیشتر برجسته می کردند.در عین حال سعی می کردند که محصولات رده پائین کیفی را یا از خط تولید خارج و یا مقدمات ارتقاء سطح کیفی آنها را فراهم کنند.

در واقع افزایش یک ستاره می توانست آسمان یک خودرو را آبی ترکند. با این حال مشخص نیست که به چه دلیل پس از حادثه بهبان در دی ماه سال گذشته یکباره انتشار این گزارش ها متوقف شد.ابتدا تصور می شد که شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران این کار را به تعویق انداخته است.اما معلوم شد که این شرکت مانند همیشه به وظیفه خود عمل کرد و گزارش های پایش ماهانه خودروهای تولید داخل را تهیه می کند ولی گویا اجازه انتشار عمومی را دیگر ندارد.به بیان ساده هم اکنون هر ماه این گزارش ها تهیه می شود ولی به جای اینکه در اختیار عموم قرار بگیرد،به ساختمان وزارت صمت که کارفرمای شرکت بازرسی محسوب می شود ارسال می شود.در این میان با توجه به گزارش هایی که خودروسازان منتشر می کنند،معلوم می شود که وزارت صمت خود شخصا اقدام به ارسال گزارش ها به تولید کنندگان می کند.

در این احوال مشخص نیست که چرا باز هم مردم برای فاطمی امین نامحرم شده اند.این در حالی است که به نظر می رسید پس از بروز سانحه تصادف زنجیره ای محور بهبهان-رامهرمز برای آرامش و اطمینان بیشتر مردم،این گزارش ها با دقت و کیفت بهتر و بالاتری در اختیار عموم قرار بگیرد. ولی آنچه که رفتار وزیر نشان می دهد،مردم،نامحرمترین هستند.در غیر این صورت چرا باید گزارش محصولات تولید داخل که مصرف کننده نهایی آنها افراد جامعه هستند از سطح کیفی و ستاره های دریافتی بی خبر باشند؟چرا نباید بعد از این حادثه گزارش های کیفی شرکت بازرسی کیفیت واستاندارد ایران از مردم دریغ شود؟آیا وزیر علاقه خاصی به پنهان کاری دارد؟آیا ادعای پلیس راهور در خصوص عدم افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل صحت دارد؟اگر غیر از این است چرا گزارش ها باید تنها در اختیار وزارتخانه قرار بگیرد؟این اتفاق باعث شده است که مردم در موضوع افزایش کیفیت خودروها و یا حتی گزارش هایی که خودروسازان در این زمینه منشتر می کنند با دیده شک و تردید نگاه کنند.یعنی وزیر صمت با این تصمیم،کاری کرده است که تمام تلاش و کوشش های خودروسازان نه تنها به چشم نیاید بلکه به باور بسیاری دروغین باشد.این در حالی است که طی ماه های اخیر خودروسازان برنامه های زیادی برای افزایش سطح کیفی خودروهای تولید داخل تدوین کرده اند.از سوی دیگر مردم نیز در این قضیه سختگیر تر شده اند.اما عدم صدور مجوز انتشار عمومی گزارش ها کیفی باعث شده است که هیچ کدام از آنها به چشم نیاید.در این شرایط به نظر می رسد وزیر صمت به جای اینکه تلاش کند تا اعتماد مردم به تولیدات داخل بیش از گذشته شود،کاری می کند که کوشش های آنان نیز بی فایده و حتی دروغ جلوه کند.در هر صورت این مساله هم یک نقطه مبهم دیگر در کارنامه وزیر صمت است.وزیری که تا انتهای تابستان فرصت دارد و معلوم نیست بعد از آیا بازهم گزارش های کیفی را خواهد دید و به حبس آنان ادامه خواهد داد؟

 

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

 

عباس مغاری

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟