اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

روابط عمومی سایپا در خواب زمستانی!

بازار خودرو با آغاز خودروهای وارداتی سایپا و آغاز فروش آنها در حالی در شرف ورود به تجربه جدیدی است که به نظر می رسد روابط عمومی سایپا یا در خواب زمستانی است و یا اینکه با توجه به وضعیت این صنعت،نیازی به تحرک نمی بیند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، وضعیت بازار خودروی کشور با توجه به انبوهی از نیازها و نگاه ها در صدر اخبار قرار دارد.این بازار از جهات مختلف و طیف های گوناگون اهمیت دارد.برخی هر روز قیمت ها را چک می کنند تا ببیند چه بر سر دارایی و سرمایه شان آمده است.برخی به منظور اینکه چه قدر از آرزوی خودرو دار شدن دور شده اند،آن را دنبال می کنند.برخی در پی محصولات جدید،قیمت های جدید،تاثیر نرخ ارز،قوانین و تصمیمات جدید و ده ها دلایل دیگر،هر روز اخبار بازار خودروی کشور را رصد می کنند.به نظر می رسد همین موضوع که در هر صورت ریشه در نیازها و خواسته ها دارد،در عمل روابط عمومی سایپا بی نیاز از فعالیت و اطلاع رسانی کرده است.در واقع اگر جذابیت های خبری و پیگری رسانه های خودرویی نبود.شاید هیچ یک از محصولات جدید سایپا،آنگونه که این روزها علاقمندان به این حوزه آنها را می شناند،با آن آشنا نبودند.در این شرایط به نظر می رسد که این بخش بسیار مهم و حیاتی از نارنجی پوشان به شدت خود را بی نیاز از رسانه های تخصصی می بیند.چرا که بر خلاف رویه های مرسوم و معمول برنامه های خبری خود را برای نمایندگی های این شرکت برگزار می کند.به عنوان مثال خودروی پاژ.در شرایطی که این روزها حتی خودروهای اقتصادی،غیر اقتصادی هستند این خبر می توانست بسیاری از نگاه ها را به سوی سایپا خیره کرده و آن ها را برای خودرو دار شدن امید وار کند.یعنی می توانست مانع از ورود بخشی از این تقاضاها در این کلاس به بازار شود.
به بیان دیگر این روزها با توجه به رفتاری که در دور جدید ارتباطات سایپا به وجود آمده است به نظر می رسد که این خودروساز بزرگ خود را بی نیاز از رسانه ها می بیند.چرا که عموما آنها به دنبال خبر هستند.پس نیازی نیست که با آنها در ارتباط باشد.اما نکته ای که سایپا فراموش کرده است از یک سو تعامل با رسانه ها و از سوی دیگر وضعیتی است که برای فروش شرکت ایجاد کرده اند.آیا روابط عمومی که بخشی از بار معرفی محصولات و اخبار را بر عهده دارد از خود پرسیده است که چرا شاهین در آخرین فروش در بورس کالا نتوانست موفق عمل کند؟آیا این مساله ارتباطی به عدم اطلاع رسانی صحیح و اصولی ندارد؟ آیا به اینکه سایپا رسانه ها را نیازمند اخبار خود می بیند،ارتباطی ندارد؟ آیا همین که رسانه ها پیگر اخبار این حوزه هستند برای آنان کفایت می کند؟ آیا تاثیر عدم ارتباط گیری صحیح با رسانه ها را حتی در سایر زیر مجموعه های خود ندیده است؟
این در حالی است که بازار خودروی کشور به شدت تشنه محصول است.حتی اگر آن محصول چندان ارزش افزوده ایجاد نکند. ولی با توجه به نوسان نرخ ارز و تغییر کارکرد و ماهیت خودرو بازار بسیار مستعد است.بنابراین در اولین گام ارتباطات سایپا باید از خود بپرسد که چرا شاهین در بورس کالا موفق عمل نکرده است؟آیا بازار اشباع شده است؟آیا جایگاه شاهین به عنوان پیشتاز محصولات جدید سایپا دستخوش تغییر شده است؟ آیا بازاری که قصد خرید محصولات نیامده را دارد،تعمدی سراغ شاهین نرفته است؟در واقع اگر به دقت این موضوع برسی شود نقش روابط عمومی سایپا در این مساله کاملا قابل رویت است.
البته ادامه این مسیر و حرکت بر همین سبک و سیاق و یا تغییر دیدگاه در اختیار خودشان است.اما نه وضعیت صنعت خودروسازی کشور تا ابد این گونه خواهد ماند و نه رسانه ها،بیش از اندازه و ظرفیت به شرکتی بها خواهند داد.در واقع جذابیت خبری سایپا به دلیل همزمانی ورود محصولات جدید است.در غیر این صورت این شرکت با توجه به رویکردی که در پیش گرفته است،چندان برای رسانه ها جذاب نیست.به بیان دیگر یکی از دلایلی که برای ۲۰ هزار دستگاه خودرو بیش از ۹ میلیون نفر ثبت نام می کنند،ریشه در عملکرد روابط عمومی و ارتباط با رسانه شرکت مذکور دارد.یعنی توانسته اند دستاوردها،اخبار،زمان عرصه در بورس،زمان فروش و … به درستی و در زمان مقر اطلاع رسانی کنند.آیا روابط عمومی و ارتباط با رسانه های نارنجی پوشان از این موضوعات اطلاعی داشته و نیازی احساس می کند؟

عباس مغاری

انتهای پیام /

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا