اخبار عمومی خودرواخبار ویژهاسلایدر بالااسلایدر بزرگیاداشت روز

منظور، نیازمند درک وضعیت بازار خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه در تازه ترین اظهار نظر گفته است که تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست . دراین میان به نظر می رسد که از یک سو نیاز است تا وضعیت بازار برای وی تشریح شود و از سوی دیگر به نظر هنوز متوجه نشده است که دیگر وی مسئولیت مالیاتی ندارد.

به گزارش پایگاه خبری «خودرو پلاس» ، داود منظور با بیان به اینکه “تخصیص ارزهای کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست به ظرفیت های تولید داخل اشاره کرده است.

وی اظهار کرد: فرض می کنیم که سال ۱۴۰۳ حدود دو – سه میلیارد دلار واردات خودرو انجام شود. می دانیم به صلاح کشور نیست منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم در حالیکه داخل کشور ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون خودرو را داریم.

وی همچنین افزود:معادل ۱۵ میلیارد دلار یا ۱۳.۶ میلیارد یورو برای تامین ۱۰ قلم کالاهای اساسی مردم با نرخ حمایتی اختصاص دادیم.”

البته این اولین بار نیست که رئیس سازمان برنامه در اموری به اظهار نظر پرداخته است که ارتباطی به وی پیدا نمی کند. در واقع وظیفه ای که برای این سازمان تعریف شده است به طور کلی راه را برای این گونه نظرات بسته است.

وی تنها باید به تخصیص بهینه بپردازد و اگر هم چیزی را به صلاح می داند و یا نمی داند،باید پیش از اظهار نظر به طور کامل از وضعیت آن حوزه اطلاع پیدا کند.

درحال حاضر با توجه به ناتوانی دولت در واردات و تنظیم بازار،قیمت ها بیش از آنچه که باید باشد ، بالا و غیر منطقی است. اصلی ترین دلیل عدم تناسب و تعادل عرضه و تقاضا است. بنابراین ساده ترین اصل برای تنظیم بازار این است که عرضه ها افزایش یافته و باعث خروج تعداد بیشتری تقاضا از بازار شود. اما پیرو وضعیتی که بازار دارد و رانتی که قیمت گذاری دستوری به همراه آورده است ، تقاضاهای دلالی همچنان در این بازار وجود دارد.عرضه های قطره چکانی وزارت صمت که نفت روی آتش شد و اجازه عقب نشینی قیمت ها را نداد.

با توجه به شرایط بازارواردات می تواند علاوه بر شکستن قیمت ها مواهب دیگری را نیز به همراه بیاورد که از جمله آنها می تواند به افزایش رقابت و کیفیت اشاره کرد.

در این میان مشخص نیست که منظور به چه علت هرازچندگاهی علم مخالفت با واردات را بلند می کند و بر تولید داخل تکیه می کند. البته ظرفیت تولید داخل بیش از ۱.۵ میلیون دستگاهی است که عنوان شده است.اما خودروسازان داخل بنا به دلایل متعدد موفق به تحقق همین هدف هم نشدند.

ضمن اینکه تقاضای بازار خودرو بیش از۱.۵ میلیون دستگاه در سال است. همچنین باید به تقاضای انباشته نیز توجه شود. بنابراین چاره ای جز واردات برای تنظیم بازار نیست.

در همین حال گذشته ازدرآمدی که از این طریق دولت کسب می کند،نکته اصلی بحث تمرکز بر فعالیت و حوزه کاری ای است که از سوی دولت به وی تفویض شده است.

به نظر می رسد که منظور همچنان در تفکیک سازمان امور مالیاتی و سازمان برنامه بودجه دچار مشکل است. سازمان برنامه وظیفه دیگری دارد .

منظور باید بداند که در صنعت خودروسازی برخلاف مالیات ستانی با پول مردم سروکار ندارد ، بلکه جان و سلامت و سرمایه و آینده مردم مطرح است.

در این شرایط پرسش دیگری نیز وجود دارد که آیا برای واردات قطعاتی که تولید داخل ندارند ارز از کشور خارج نمی شود؟ آیا برای توسعه بازار تولید کنندگان قطعات های تک ارز وجود دارد؟ آیا قصد فربه تر کردن این شرکت ها است؟ آیا با جلوگیری از خروج ۲ تا ۳ میلیارد ارز برای واردات مشکلات کشور حل می شود ؟ آیا خرید خودروهای داخلی آن هم با قیمت هایی بیش از ارزش واقعی و خروج پول مردم برای واردات قطعات چینی ها خروج ارز محسوب نمی شود؟ آیا منظور از خودروسازی و وضعیت بازار و قیمت ها چیزی می داند یا صرفا از اظهار نظرهای خودرویی منظور دیگری دارد؟

عباس مغاری/

انتهای پیام

 

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا