فناوری

نزدیک شدن یک رؤیا به حقیقت / عبور ارزش استارت آپ تاکسی پرنده از ۱ میلیارد دلار

به گزارش پایگاه خبری خودرو پلاس،یکی از سرمایه گذاران اصلی در تسلا، روی تاکسی های پرنده آینده حساب باز کرده و در استارت آپ  مرتبط به آن سرمایه گذاری کرده است. تاکسی ۵ نفره هوایی لیلیوم، سال گذشته گام مهم در رونق تاکسی پرنده را محکم برداشت. حالا با سرمایه گذاری های تازه ، ارزش این استارت آپ در این صنعت جدید از رقم ۱ میلیارد دلار گذشت. مقر اصلی لیلیوم در مونیخ آلمان است.

بایلی گیفورد، بزرگترین سرمایه گذار بیرونی شرکت تسلا، ۳۵ میلیون دلار برای استارت آپ لیلیوم، تاکسی پرنده، اختصاص داد که ۵ درصد از سهام این استارت آپ را تشکیل می دهد.

این تاکسی پرنده، مثل بالگرد، عمودی از روز زمین بلند می شود و عمودی می نشیند. و این کار را با ۳۶ موتور جت برقی انجام می دهد که روی دو بال نصب شده اند.

با ۲۴۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۲۰ در این استارت آپ سرمایه گذاری شد، و تا به امروز میزان سرمایه گذاری در این شرکت به ۳۷۵ میلیون دلار رسیده، حالا ارزش آن از ۱ میلیارد دلار بالاتر رفته است و در بین شرکت های اروپایی، عنوان «اسب تک شاخ» [یونیکورن] را نصیب خود کرده است.

معاون بازرگانی لیلیوم، رِمو گِربِر، می گوید، دو سال پیش با بایلی گیفورد ملاقات داشته، اما در آن زمان احساس آنها این بود که هنوز برای تاکسی ها پرنده زود است. اما امسال گیفورد متقاعد شده که رشد لیلیوم خیره کننده خواهد بود.

لیلیوم در ماه اکتبر اولین فاز آزمایشی نمونه های اولیه خود را با موفقیت به اجرا گذاشت، به زودی فاز تولید نهایی آن کامل خواهد شد.

گربر در مصاحبه با سی ان بی سی گفته است: «در پشت صحنه، ۴۰۰ مهندس روز و شب در حال کار کردن روی این وسیله نقلیه هوایی هستند. آنها باید به همه چیز فکر کنند، و همه چیز از نو و با هدف خاص در حال طراحی است.»

بایلی گیفورد که در ادینبرو زندگی می کند و با ۶.۵ درصد از تسلا، مقام دوم سهامداران تسلا را به خود اختصاص داده، یکی از کسانی است که به آینده تاکسی ها پرنده ایمان دارد. در حال حاضر آمازون، اسپاتیفای، ایربی اند بی و اسپس ایکس هم از تاکسی های پرنده پشتیبانی می کنند.

الون ماسک که ۱۸.۵ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد، به جای آسمان زیرزمین را هدف قرار داده و «کمپانی بورینگ» وی در حال احداث تونل های زیرزمینی در شهر لس انجلس برای نقل و انتقال خودروها است. این تونل ها را «هایپرلوپ» یا حلقه های عظیم نام گذاری کرده اند که با سرعت سرسام آور مثل مترو، به جای آدم ها، خودروها را جابه جا می کند. الون ماسک برعکس همه کسانی که در بالا به آنها اشاره شد، اعتقادی به تاکسی پرنده ندارد. از نظر او اندازه و صدای تاکسی های پرنده هزار برابر پهپادها است.

لیلیوم تنها شرکتی نیست که به تاکسی های پرنده و تحقق رؤیای فیلم های علمی-تخیلی فکر می کند. چند رقیب قدرقدرت دیگر هم سر راه لیلیوم قرار دارند. از جمله بزرگترین تاکسی اینترنتی آمریکا اوبر Uber و شرکت ولوکاپتر به طور جداگانه روی این رؤیا کار می کنند.

اما مثل خیلی از سازندگان دیگر، شیوع جهانی کرونا، چالش هایی را برای لیلیوم ۵ ساله ایجاد کرده است.

گربر می گوید: «در کارخانه ها، سرعت کار پایین آمده، اما در آلمان تلاش خوبی برای فائق آمدن بر مشکلات صورت گرفته است.»

از محاسن طرح تاکسی های پرنده لیلیوم این است که به صورت عمودی بلند می شود و به صورت عمودی می نشیند. سرعت آ‹ ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. برای آن که هزینه استفاده از این تاکسی دستتان بیاید، لیلیوم می گوید هر ۶ دقیقه برای هر مسافر ۷۰ دلار آب می خورد برای مثال کسی که در منهتن زندگی می کند و می خواهد به فرودگاه جان اف کندی برود، از زمان نشستن در این تاکسی تا رسیدن به فرودگاه باید ۷۰ دلار در نظر بگیرد. رؤیای طراحان و بنیانگذاران لیلیوم این است که همچون اوبر با استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری، موبایلی و اینترنتی به مسافران زیادی دست پیدا کنند.

حتماً این سؤال هم در ذهن شما شکل گرفته که این تاکسی ها از چه زمانی شروع به کار می کنند. پاسخ مسئولان در لیلیوم سال ۲۰۲۵ است.

یکی از دلایل آن که تا به حال این رؤیا به حقیقت نپیوسته این است که زیرساخت های آن فراهم نیست و قانونگذاری در این زمینه نیاز به یک سری قوانین شبیه به راهنمایی و رانندگی، شبیه آن چه در خیابان ها و جاده ها حاکم است، اما برای آسمان دارد. برای آن که تاکسی های پرنده جنبه بازرگانی و تجاری پیدا کنند، باید مکان فرود و صعود این تاکسی ها در شهر مشخص شوند. البته ساخت و احداث فرودگاه های این تاکسی ها مثل هواپیما نیاز به چند سال وقت ندارد و ظرف چند ماه امکان پذیر است. البته در شهرهایی مثل نیویورک و لس انجلس بسیاری از آسمان خراش ها هلی پورت یا مکان برای صعود و فرود وسایل پرنده از جمله بالگرد و تاکسی پرنده دارند./سایپا نیوز

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا