نمایشگاه تحول صنعت خودرو رویدادی که سیاسی است

۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
نمایشگاه تحول صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»،نمایشگاه تحول در صنعت خودرو در حالی قرار است اواخر ماه جاری برگزار شود که به نظر می رسد وزارت صمت باز هم تصمیمی گرفته است که به هیچ وجه برای خودروسازان خوب نیست.یعنی فاطمی امین یا مغز متفکر خودرویی وی ،منطقی با استفاده از جایگاه وزارتی ( اعمال […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»،نمایشگاه تحول در صنعت خودرو در حالی قرار است اواخر ماه جاری برگزار شود که به نظر می رسد وزارت صمت باز هم تصمیمی گرفته است که به هیچ وجه برای خودروسازان خوب نیست.یعنی فاطمی امین یا مغز متفکر خودرویی وی ،منطقی با استفاده از جایگاه وزارتی ( اعمال قدرت ) آنها را  وادار به کاری کرده است که از نظر اقتصادی،صنعتی و اصول بازاریابی هیچ منطقی ندارد.در واقع با هر دیدگاه،منطق و نظری به این تحکم دولتی نگاه شود چیزی جز دهن کجی و چوب لای چرخ بخش خصوصی گذاشتن دیده نمی شود.البته این نوک کوه یخی تصمیمات فاطمی امین است.اگر کمی دقت کرده و تن به سرمای تفکر داده شود،این نوع تصمیمات نتیجه ای جز نافرمانی و بی توجهی به رئیس‌جمهور ندارد.

رئیس‌جمهوری که در آستانه سال نو پس از دیدارش از خودروسازان وضع را به حدی بغرنج دید که بلافاصله فرمانی ۸ ماده ای صادر کرد.اما نتیجه چه بود؛ کج فهمی و اصرار بیشتر و بیشتر بر دولتی کردن این صنعت.به عنوان مثال می توان از حذف قرعه کشی نام برد.طرحی که بر اساس شواهد و مدارک باید برای ایران خودرو و سایپا اجرایی می شد.چاره کار نیز فراهم کردن زیرساخت ها و شرایط افزایش تولید.ولی بر خلاف تصور و تاکید رئیسی و مردم سایر خودروسازان ملزم به حضور در این سامانه شدند.

سامانه ای که تا کنون دو مرحله قرعه کشی انجام داده و در هر دو مورد نیز مردو شده است.یعنی سامانه‌ ای را زیر بار برده اند که از نظر فنی و اجرایی قابلیت نداشته است.دستاورد اما لطمه زدندبه بخش خصوصی ‌ بازار بوده است .این سامانه و الزام به حضور در آن زمانی آغاز به کار کرد که خودروسازان در آستانه حضور در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب بودند.برای حضور در این رویداد بزرگ نیز اهداف و برنامه های خاصی برای معرفی محصول و فروش داشتند.اما یک نامه هرچه رشته بودند را پنبه کرد.چرا که وزیر صمت اینگونه تشخیص داده بود .به عبارت بهتر حذف قرعه کشی را اینچنین درک کرده بود.

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

با این حال خودروسازان بخش خصوصی که متوجه عدم درک وزیر از کار خود بوده و هستند،چاره ای جز تمکین نداشته و ندارند.با این حال به نظر می رسد که فاطمی امین همچنان از اثرات منفی تصمیمات خود درس نگرفته است.وگرنه هیچ دلیل دیگری برای ادامه حرکت در مسیر غلط وجود ندارد.ولی گویا وزارت صمت با بازوان مشورتی اش،خود را دانای کل این صنعت دانسته و می داند.در غیر این صورت با کدام منطق بر کاهش قیمت خودرو تاکید دارد.به نظر می رسد با همین منطق است که می خواهد در آستانه برگزاری نمایشگاه مهم و تاثیر گذار مشهد که از قضا با استقبال بخش خصوصی نیز همراه شده است، به حضور در رویدادی اجباری امر کرده است.

امری که بخش خصوصی این بار نیز چاره ای جز تمکین ندارد.با این حال این پرسش مطرح است که قرار است در این نمایشگاه کدام تحول نمایش داده شود.اگر وزیر صمت کمی دقت می کرد این رویداد تنها تاکیدی بر بی عملی و اشتباه زدن وی خواهد شد.ضمن اینکه باید پرسید چه دلیلی دارد که وزیر صمت به نمایشگاه شهر افتاب نیاید و تاکید بر حضور در نمایشگاه سئول داشته باشد.آیا چیزی غیر از استفاده ابزاری برای وی دارد.به خصوص اینکه قرار است یک روز اختصاصی برای نمایندگان مجلس باشد.گذشته از این این کار وزیر به نوعی نان قرض دادن به زیر مجموعه های وزارت صمت است.نمایشگاه سئول منعلق به سازمان توسعه تجارت است.

یعنی از یک سو وزیر می خواهد از طریق خودروسازان و نمایش آنان جایگاه خود را محکم کند و در عین حال از این ظلم اشکار برای زيرمجموعه خود درآمدزایی کند.حضور در این نمایشگاه برای خودروسازان حداقل ۲تا ۳ میلیارد هزینه دارد.ضمن اینکه هنوز مجری آن مشخص نیست.یعنی انها نمیدانند برای اینکار با که باید قرار داد بسته و در چه فضایی کار کنند.نمی دانند ایا کسی در این مدت کوتاه فضاسازی آنها را قبول خواهد کرد یا خیر.

اما آخرین ضربه وزیر در این میان به نمایشگاه مشهد و بخش خصوصی است.این رویداد مهم ۹ شهریور سال جاری برگزار خواهد شد،آیا آنها می توانند با فراغ بال در رویدادی که دوست دارند شرکت کنند؟ به بیان دیگر وزیر صمت مانند کودکی است که توپ و تیردروازه دارد،حالا که قرار است دیگر بازی نکند،نه تنها توپ و تیردروازه اش را می برد،بلکه زمین بازی را نیز خیس یا روغنی می کند که دیگران نیز بازی نکنند.با این حال بخش خصوصی نشان داده است که به رغم تمام مشکلات بازهم بهتر و یک سروگردن بالاتر از بخش دولتی بوده است.به نظر می رسد وزیر صمت از همین موضوع آزرده است در غیر این صورت برنامه‌ها و اهداف وی از هیچ اصول منطقی پیروی نمی کنند.

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟