اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگ

فاطمی امین ؛ترس از خبرنگاران یا پر کردن کارنامه برای استیضاح

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، اواسط دیروز(یک شنبه ۵ تیرماه جاری) حضور سرزده وزیر در ایران خودرو و رونمایی شتاب زده و با عجله از خودرویی که قرار است تازه سال آینده وارد بازار شود، از یک سو باعث شد که تمام برنامه های آبی پوشان برای رونمایی و معرفی اولین کراس اوور ملی بر هم خورده و هر چه در این زمینه رشته بودند پنبه شود و از سوی دیگر عدم حضور خبرنگاران در یکی از مهم ترین رویدادهای خبری این حوزه باعث جاری شدن سیل سنگین انتقادها به ارتباطات این شرکت شد.

چرا که به طور معمول و طبیعی نه تنها به هیچ وجه رونمایی ها بدون اطلاع و حضور خبرنگاران تخصصی خودرو و حتی رسانه های عمومی که اقتصادی هم کار می کنند،مرسوم نیست، بلکه بسیاری از شرکت ها با استفاده از ابزار رسانه و تحلیل ها و برداشت های مختلف و سطح متفاوت و متنوع مخاطبانی که دارند به معرفی محصول جدید می پردازند.

به بیان ساده در اولین گام این رسانه ها هستند که با قلم و دوربین و پرسش های خود،اطلاعات اصلی ،مزیت ها و نقاط ضعف و مشخصات فنی و همچنین زمان تولید،عرضه ،میزان تولید ،قیمت و گارانتی محصول را به مخاطبان منتقل کرده و بار اصلی معرفی محصول را بر عهده دارند.

در عین حال شرکت های خودروساز نیز با استفاده از همین مزیت هایی که رسانه های تخصصی دارند،سعی می کنند که محصول جدید و عضو جدید خانواده خود را با بهترین شکل ممکن و در بهترین حالت در فضایی کاملا باز و مهیا( البته نه همیشه) معرفی کنند. معمولا این گونه مراسم نیز با حضور مقامات رسمی و ارشد کشور اعم از وزیر صمت، معاونان وی ، مسئولان صنعتی کشور،نمایندگان مجلس و گاهی سایر قوا و نهادهای حکومتی ،قطعه سازان و فعالان این صنعت برگزار می شود.

اما حرکت شتابزده و عجولانه وزیر صمت نه تنها تمام این برنامه ها برهم ریخت و باعث غافلگیری تمام افراد مرتبط به این حوزه شد بلکه این پرسش را ایجاد کرد که چرا فاطمی امین به یکباره پس از بازدید از نمایشگاه فن آوری،در راه بازگشت به وزارتخانه مسیر را کج کرده و به ایران خودرو آمده است. چه اتفاقی افتاده است که وزیر صمت به یکباره پر تحرک شده است.

“مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

 

آیا این مساله ارتباطی به استیضاح وی دارد؟آیا حضور در برنامه فصل اول سیمای ملی در شب همان روزی که خبر استیضاح وی اعلام وصول شد با هم ارتباطی دارند؟ آیا اینکه طی این تقریبا ۱۰ روز حضور وزیر در برنامه های مختلف صرفا برای بیان دستاوردها و عملکرد وزارت صمت است یا می خواهد با ارائه آمار و ارقام به طور مرتب کارنامه خود را پر رنگ جلوه داده و خود را فردی اثر گذار و موثر و کاری معرفی کند؟

آیا این طبیعی است که وزیر صمت پس از نشستی خبری که نزدیک به ۴ ساعت طول کشید و بیشتر پرسش های در حوزه خودرو بود،خود را از رسانه های این حوزه پنهان کرده و تنها با حضور دوربین های صدا و سیما و خبرنگار “ایرنا” به ایران خودرو برود؟

در واقع به نظر می رسید فاطمی امین که تا کنون نشستی با خبرنگاران تخصصی خودرو نداشته است با شخصا با غلبه پرسش های خودرویی در نشست خبری خود مواجه شده است نباید فکر می کرد که این حوزه پر از پرسش های بی جواب خودرویی است.

هرچند شاید وی با زعم خود با ارائه آمار تکراری که هفته پیش تا کنون تکرار شده است فکر می کند که کار را جمع کرده و گفتی ها را گفته است،با این حال این نظر وی است و شاید برای خود و اطرافیانش محترم است.اما هنگامی که بیشتر اخبار حوزه تحت مدیریت وی را خودرو و مسائل مربوط به آن پر کرده است،نباید فکری در این زمینه داشته باشد.

در عین حال به رغم سهم کم خودرو در حوزه مدیریت کلان وزارت صمت همچنان بیشتر دغدغه عموم جامعه در این مساله است.اما مشخص نیست که چرا وزیر صمت هنوز نشستی با خبرنگاران خودرویی نداشته است؟البته به طور طبیعی تنظیم این گونه نشست ها به عهده و یا وظیفه وزیر نباشد و این گونه مسائل به طور مشخص جزء حیطه کاری ارتباطات وزاتخانه تعریف شده است.

بنابراین پرسش دیگری که مطرح می شود این است که حسین زاده قشمی چرا تا کنون در این زمینه درست رفتار نکرده است؟چرا در نشست خبری وزیر صمت به غیر یک مورد استثنا،جای خالی رسانه های تخصصی خودرو به وضوح قابل مشاهده بود؟در همین حال وقتی که بیشترین انتقادهای خودرویی از سوی رسانه های خودرویی مطرح شده است نباید به فکر و ذهن این شخص و یا مسئول ارتباط با رسانه خطور کند که باید با این رسانه ها ارتباط گرفته با بتوانند برای ادای وظیفه و ایفای نقش خود به تعامل برسند؟ آیا کسی که پشت میز ریاست روابط عمومی وزارت صمت نشسته است نمی داند که وظیفه وی تنها همراهی با وزیر نیست و باید نقش مشاور وی را نیز به خوبی ایفا کند؟آیا حتی اگر وزیر صمت اصرار بر رونمایی بی موقع و بد موقع از ” ری را” را داشت،حسین زاده قشمی نباید فاطمی امین را به ارائه دلایل درست و منطقی از این عمل منصرف می کرد؟آیا وی فکر نکرده است که همین عدم توان متقاعد کرده وزیر صمت مبنی بر جلوگیری از رونمایی ” ری را” باعث شده است که موجی جدید انتقادها شکل بگیرد؟ این انتقادها به قدری زیاد شده اند که در شرایط فعلی برخی این رونمایی و حضور سرزده را وجه المعامله قرار دادن وزیر در خصوص استیضاح قلمداد می کنند؟

دراین شرایط باز هم این پرسش مطرح است که آیا وزیر از خبرنگاران خودرویی می ترسد؟آنگونه که اعلام شده است تا کنون هجده نشست خبری برگزار کرده اند،اما چرا رسانه های خودرویی حضور نداشته اند؟ آیا وزیر صمت پاسخی به آنها ندارد؟آیا آنها را به رسمیت نمی شناسد و یا اینکه می داند جواب های قانع کننده و منطقی به پرسش های آنان ندارد؟ در هر صورت آنگونه که به نظر می رسد وزیر صمت هم از استیضاح و هم از خودرونویسان می ترسد که این گونه شتابزده عمل می کند.اما آیا فرار وی از هر دو ممکن است؟

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

عباس مغاری

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا