اعتراض میر سلیم به شهردار برای واردات اتوبوس دست دوم

۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۹
تهران

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، طی ماه های اخیر و پس از انتشار نامه شهردار تهران،علیرضا زاکانی به رئیس حمهور مبنی بر اخذ محوز خاص واردات اتوبوس های دست دوم،تولید کنندگان داخلی به روش های مختلف آمادگی خود برای تامین ناوگان مورد نیاز را اعلام کردند. در آن نامه زاکانی با توجه به نیاز […]

به‌گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، طی ماه های اخیر و پس از انتشار نامه شهردار تهران،علیرضا زاکانی به رئیس حمهور مبنی بر اخذ محوز خاص واردات اتوبوس های دست دوم،تولید کنندگان داخلی به روش های مختلف آمادگی خود برای تامین ناوگان مورد نیاز را اعلام کردند.

در آن نامه زاکانی با توجه به نیاز ۵هزار دستگاهی ناوگان حمل و نقل شهری از رئیسی خواسته بود که اجازه واردات با تعرفه صفر را صادر کند.این در خواست در کمال تعجب برای واردات خودروهای دست دوم بیان شده بود.

این در حالی است که هم اکنون تولید کنندگان داخلی اتوبوس علاوه بر تولید بر پایه سوخت های فسیلی به توانایی ساخت اتوبوس برقی نیز رسیده اند.اما مشخص نیست که شهردار تهران چرا و به چه علت اصرار بر واردات دارد.

در واقع گذشته از مسائل فنی و مستعمل بودن این اتوبوس ها،همچنان چرایی اصرار زاکانی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مشاهده به روزترین قیمت خودرو داخلی ، قیمت خودرو خارجی و قیمت موتور سیکلت را از رسانه خبری خودروپلاس دنبال کنید “

از سوی دیگر معاون شهردار در حالی از واردات ۵۰ دستکاهی اتوبوس دست دوم خبر داده است که ایران خودرو دیزل ۵۶ دستگاه آماده تحویل دارد.اما گویا شهردار تهران بر خلاف آنچه ظاهر می کند نه توجهی بر تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از تولیدات داخل دارد و نه عملا گوشی برای شنیدن.

به نظر می رسد که وی مسئولیت را با جبهه ای برای زورآزمایی اشتباه گرفته است و نمی خواهد از خواسته خود عقب نشینی کند.شاید فکر می کند پذیرش یک حرف منطقی ابهت ،درایت و مدیریت وی را زیر سوال می برد.

به بیان ساده این نوع تفکر نشان از زیاده خواهی و عدم صلاحيت مدیریت بر کلان شهری مانند تهران دارد.از سوی دیگر این اتفاق در حالی رخ داده است که هم اکنون شرکت هایی مانند ایران خودرو دیزل،سایپا دیزل،شتاب تک،آسنا،مایان و عقاب افشان از آمادگی کاملی برای تولید و تامین ناوگان اتوبوسرانی دارند.

طی ماه های اخیر و همچنین در خلال نمایشگاه تهران نیز از برخی محصولات رونمایی شد.اتفاقا شهردار تهران از این نمایشگاه بازدید سحرگاهی نیز داشته و در خلوتی زمان حضور در نمایشگاه بی تردید توانسته است به طور کامل اتوبوس هایی که در هر دو سالن بوده اند را مشاهده کند.

با این حال همچنان مشخص نیست که چرا وی از خرید محصولات داخلی رویگردان است و اصرار عجیبی بر واردات دارد.در همین حال مشخص نیست که اتوبوس های وارداتی از ترکیه که به دلیل سالخوردگی از ناوگان شهری خارج شده اند چه مزیت هایی نسبت به تولیدات داخل دارند که زاکانی نمی خواهد دست از واردات بکشد.

در این شرایط به نظر می رسد که این وظیفه نمایندگان مجلس است که با استفاده از ظرفیت های قانونی،در برابر این زیاده خواهی بایستد.چون ادامه این روند باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده و گذشته از از بین رفتن سرمایه گذاری های صورت گرفته،باعث شکل گیری موج جدید بیکاری نیز خواهد شد.

” جدیدترین اخبار خودرو داخلی و اخبار خودرو خارجی را در رسانه خودرو پلاس دنبال کنید “

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟