وظایف فراموش شده معاونت امور صنایع وزارت صمت

۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، وزیر محترم صمت در حالی تاکید بر افزایش 100 هزار دستگاهی خودرو در نیمه دوم سال دارد که به نظر می رسد با توجه به مسائل و مشکلات موجود سر راه تولید کنندگان، معاونت مربوطه شرح کاملی از وضعیت آنان را ارائه نداده و یا ندیده است. تاکید […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، وزیر محترم صمت در حالی تاکید بر افزایش 100 هزار دستگاهی خودرو در نیمه دوم سال دارد که به نظر می رسد با توجه به مسائل و مشکلات موجود سر راه تولید کنندگان، معاونت مربوطه شرح کاملی از وضعیت آنان را ارائه نداده و یا ندیده است.

تاکید بر افزایش تولید یا زیان

عصر روز شنبه هفته گذشته، فاطمی امین در مراسم افتتاح خط تولید انبوه تارا اتوماتیک با اشاره به دستاوردهای صنعت خودرو اشاره کرد که به رغم تمام این ها مردم حس خوبی از صنعت خودرو ندارند.این درحالی است که خودروسازان نیز حس و حال خوبی ندارند. هر چند پیرو تاکیدات حاکمیتی مبنی بر افزایش تولید به منظور تنظیم بازار و مهار قیمت ها، تمام توان و تلاش خود را به کار بسته اند.اما این توان و تاکید بر افزایش تولید منجر به افزایش میزان زیان تولید(به طور میانگین 40 میلیون تومان در هر خودرو)، زیان انباشته و همچنین افزایش تعداد خودرو ناقص در پارکینگ خودروسازان شده است.

غفلت معاونت امور صنایع

به نظر می رسد در این شرایط یکی از اصلی ترین وظایف معاونت امور صنایع وزارت صمت مغفول مانده یا به آن بی توجهی شده است.چرا که از یک سو بررسی دقیق و چرایی بروز این مشکلات و دامنه دار و ادامه دار شدن آن به عهده این معاونت است. از سوی دیگر ارائه این گزارش ها و تشریح شرایط و وضعیت تولید کنندگان نیز بخشی دیگر از این وظیفه را شامل می شود. بنابراین به نظر می رسد در این حالت نیز این معاونت باز هم در انجام وظیفه محوله و ذاتی خود کوتاهی و کم لطفی کرده است.

شاید این پرسش پیش بیاد که اتخاد تصمیم و درپیش گرفتن تدبیر به عهده نفر اول وزارتخانه است؛اما نباید از یاد برد که اصولا و عموما معاونت ها به دلیل وسعت کار و به منظور سرعت گرفتن و در عین حال شناسایی بهترین راه ایجاد شده اند. به بیان ساده معاونت امور صنایع یعنی خود وزیر در این بخش با همان اختیارات .بنابراین آنچه که انتظار می رود این است که این معاونت با شناسایی مشکلات ،گلوگاه های صنعت خودرو،بررسی چرایی زیان انباشته و زیان تولید ، بررسی چرایی آن، نیازهای برون رفت از آن، عوامل منجر به این وضعیت و راهکار های منطقی و مطالعه شده با قابلیت اجرا را به وزیر صمت ارائه و هر یک را تشریح کند.

زمانی برای چسبیدن به پست ها

اما به نظر می رسد در این شرایط برخی بیشتر به دنبال تثبیت جایگاه و مناصب خود هستند.چرا که در غیر این صورت حتی اگر باعث ناراحتی و نگرانی وزیر محترم صمت هم که می شد باید حقایق صنعت را آنگونه که هست نه آنگونه که می خواهند و باید باشد ارائه می کردند.در واقع وقتی وزیر صمت اعلام وتاکید می کند که برنامه افزایش 100 هزار دستگاهی برای نیمه دوم سال را دارد،نشان می دهد که معاونت مربوطه یا نظری نداده و یا اگر نظری داده است بر خلاف واقع بوده است.مگر می شود در حالی که تولید همراه با زیان است وزیر تاکید بر میزان افزایش تولید یا همان افزایش زیان کند؟ مگر می شود وزیر واقعیت ها صنعت خودروسازی کشور را ندیده انگارد و بر اساس آنچه تصور می کند نظر و رای صادر کند.

مشکلات وجود دارند؛دیدن یا ندیدن

این اتفاقات درحالی رخ می دهد که معاونت امور صنایع نسبت به وزیر صمت دولت سیزدهم مدت زمان بیشتری درگیر صنعت خودرو بوده است. پس می توان انتظار داشت که وی تمام مشکلات ریز و درشت را بشناسد و برای آنها راهکار ارائه کند.اما در این میان یکی از اصلی ترین مشکلات در این میان دیده نشده است؛قیمت گذاری دستوری . مساله ای که باعث متضرر شدن مردم و خودروساز شده است و تنها جیب دلالان را پر کرده است. در این میان پرسش دیگری مطرح می شود،طی سال های گذشته معاونت امور صنایع برای خروج از قیمت گذاری دستور چه کاری انجام داده است.حال در این شرایط بازار شایعات مبنی بر تغییر مدیران عامل خودروسازان بزرگ کشور داغ تر از همیشه است.حال پرسش دیگر؛وقتی تفکر همان تفکر و نگاه به میز ومعاونت همان باشد آیا تغییر مدیران می تواند دردی از دردهای صنعت خودرو دوا کند؟

در این شرایط بسیاری از کارشناسان،فعالان صنعت خودرو معتقد هستند که مسبب اصلی تمام این مشکلات قیمت گذاری دستور است، در این میان به نظر می رسد که این موضوع ، حاد و مهم بودن آن نیز آنچنان که باید و شاید به سمع و نظر وزیر صمت نرسیده است وگرنه با توجه به جمیع عوامل بعید بود که وی تاکیدی بر افزایش تولید به رغم زیان ده بودن تولید داشته باشد.

 

بیشتر بخوانید:بریدن روبان مهم تر است یا کوتاه کردن دست نیاز خودروسازان

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟