اخبار ویژهاخباربرگزیدهاسلایدر بالااسلایدر بزرگمعرفی خودرویاداشت روز

فیات تیپو ۲۰۲۳ مهمان ایتالیایی بازار خودروی ایران

فیات تیپو ۲۰۲۳ قرار است به وسیله پارسیان خودرو وارد بازار ایران شود. فیات تیپو یکی از محصولات اقتصادی غول خودروسازی ایتالیا است که طی سال‌های گذشته فروش بالایی را در کشورها زیادی تجربه کرده است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس» فیات تیپو ۲۰۲۳ قرار است به وسیله پارسیان موتور وارد بازار ایران شود. فیات تیپو یکی از محصولات اقتصادی غول خودروسازی ایتالیا است که طی سال‌های گذشته فروش بالایی را در کشورها زیادی تجربه کرده است. این خودروی اقتصادی با توجه به مشخصاتی که دارد یکی از مناسب‌ترین ماشین‌های تولید شده در اروپا برای بازار خودروی ایران است که نظر خیلی‌ها را از قبل به خود جلب کرده است.

معرفی فیات تیپو ۲۰۲۳

شرکت فیات برای اولین بار در سال ۱۹۸۸ تیپو را به بازار عرضه کرد. نسل اول این خودرو تا سال ۱۹۹۵ بر روی خط تولید فیات در ایتالیا بود. بعد از آن فیات تولید این خودرو را متوقف کرد، هرچند که تا ۱۹۹۷ در برزیل و تا ۲۰۰۰ هم در ترکیه این محصول تولید شد. در سال ۲۰۱۵ فیات تیپو با نام فیات Egea دوباره اما در کشور ترکیه بر روی خط تولید رفت. پروژه‌ای مشترک بین فیات و ترکیه که نتیجه‌ بسیار موفقی را هم در بازار اروپا و سایر نقاط دنیا تجربه کرد.

شکل ظاهری فیات تیپو ۲۰۲۳

با وجود اقتصادی بودن این خودرو طراحی آن بی‌نظیر است و زیبایی خاصی را دارد. چراغ‌های کشیده و زیبا در کنار یک جلو پنجره نسبتا کوچک زیبایی جذابی را به فیات تیپو ۲۰۲۳ داده است.

در زیر چراغ‌های اصلی و بر روی جلوبندی چراغ‌های مه‌شکن قرار گرفته است. در بخش کناری تیپو جلوه خاصی دیده نمی‌شود اما سادگی جذاب و یک دستی را در طراحی این خودرو می‌بینیم.

چراغ‌های عقب دو تکه هستند که یک بخش آن روی بنده و یک بخش آن روی صندوق عقب قرار گرفته است. اما بخش روی صندوق عقب بسیار کوچک و در حد یک زائده برای دادن جلوه‌ای بهتر به چراغ‌ها است. چراغ‌های عقب فرمی مانند نصف یک بیضی دارند که به زیبایی طراحی شده است. فضای روی صندوق عقب جای نصب پلاک اتومبیل است و مورد خاص دیگری مشاهده نمی‌شود. برای این اتومبیل رینگ‌های ۱۷ اینچی در نظر گرفته شده است.

طراحی داخلی کابین در عین سادگی و اقتصادی بودن بسیار زیبا و شیک است. در بخش بالای میانی یک نمایشگر کوچک به همراه سایر دکمه‌های مدیا قرار دارد. زیر نمایشگر کانال کولرها قرار دارد. زیر کولر یک نوار نقره‌ای که روی آن دکمه‌های مختلف برای استفاده از آپشن‌های اتومبیل تعبیه شده قرار گرفته است. باز هم در زیر این بخش یک قسمت برای کنترل تهویه و سایر موارد در نظر گرفته شده که فاصله چندانی با دنده ندارد و راننده به سادگی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند. فرمان فیات تیپو ۲۰۲۳ بسیار زیبا و جذاب است و دارای دور فرمان چرم است.  بر روی فرمان دکمه‌هایی برای کنترل بخش مدیا و کروز کنترل قرار گرفته است.

مشخصات فنی فیات تیپو ۲۰۲۳

فیات برای این خودرو چهار موتور مختلف در نظر گرفته است. موتورهای ۴ سیلندر ۱.۴ و ۱.۶ لیتر با تنفس طبیعی و توربوشارژ که هر کدام از آن‌ها قدرت‌های مختلفی را تولید می‌کنند.

اما برای بازار ایران مدل ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی در نظر گرفته شده است که توان تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت را دارد. همچنین حداکثر گشتاور این اتومبیل به ۱۵۲ نیوتون متر می‌رسد. انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ها در تیپو ۲۰۲۳ با محور جلو صورت می‌گیرد و جعبه دنده آن هم ۶ سرعته اتوماتیک است. فیات تیپو ۲۰۲۳ در هر ۱۰۰ کیلومتر چیزی حدود ۶.۵ لیتر بنزین را مصرف می‌کند که برای این خودرو بسیار پایین است. شتاب صفر تا ۱۰۰ تیپو چیزی حدود ۱۱ ثانیه است. همچنین حداکثر سرعت این اتومبیل ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

ابعاد فیات تیپو ۲۰۲۳

طول تیپو چیزی حدود ۴۵۳۲ میلی‌متر است. عرض این اتومبیل هم ۱۷۹۲ میلی‌متر و ارتفاع آن هم ۱۴۹۵ میلی‌متر است. فاصله بین دو محور ۲۶۳۶ میلی‌متر در نظر گرفته شده است. ابعاد این اتومبیل خبر از فضای عالی داخلی این کابین آن می‌دهد. طراحی بی‌نظیر داخلی این خودرو باعث شده تا ۵ سرنشین بتوانند بدون مشکل و کمبود فضا سوار آن شوند. همچنین صندوق عقب آن فضای کافی را به سرنشینان برای حمل بار می‌دهد. با این توضیحات می‌توانید متوجه شوید که فیات تیپو ۲۰۲۳ یک سدان مناسب برای استفاده در شهر و مسافرت است که می‌تواند به گزینه اول خانواده‌ها تبدیل شود.

آپشن و امکانات رفاهی فیات تیپو ۲۰۲۳

در بخش بیرونی این اتومبیل آینه‌های تاشو برقی به همراه گرم‌کن وجود دارند که باعث می‌شود در زمستان آینه‌ها بخار نگیرند. این آینه‌ها ضد بازتاب نور هم هستند که موجب می‌شود راننده در زمان رانندگی با مشکلی مواجه نشود. همچنین چراغ‌های روز برای رانندگی ایمن در هوای روشن بر روی تیپو ۲۰۲۳ نصب شده‌اند. فرمان برقی فیات تیپو ۲۰۲۳ رانندگی راحت‌تر در مسیرهای شلوغ را برای راننده به ارمغان می‌آورد. فیات برای تیپو ۲۰۲۳ یک دوربین عقب در نظر گرفته که تصاویر پشت ماشین را بر روی نمایشگر ۵.۵ اینچی داخل کابین نشان می‌دهد. وجود تهویه دوگانه اتوماتیک باعث شده هوای داخل کابین همیشه مطبوع باشد.

فیات برای تیپو ۲۰۲۳ یک سری امکانات رفاهی جدید را هم در نظر گرفته است. سنسور نور و سنسور باران دو آپشن جدید تیپو در سال ۲۰۲۳ هستند که برای یک خودرو اقتصادی گزینه‌های بسیار کاربردی محسوب می‌شوند. البته این دو گزینه علاوه بر رفاهی بودن جزئی از امکانات ایمنی هم به حساب می‌آیند. اما آپشن اضافه شده دیگر سیستم نمایش فشار باد لاستیک‌ها است که کمک زیادی رفاه و ایمنی راننده می‌کند. سنسور پارک جلو و عقب به راننده در زمان پارک اتومبیل در فضاهای کم بسیار کمک می‌کند.

امکانات ایمنی فیات تیپو ۲۰۲۳

سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه دستیار ترمز BA باعث می‌شود توقف اتومبیل در سرعت‌های بالا با ایمنی بیشتری صورت گیرد. سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD کمک بزرگی به توقف ایمن اتومبیل می‌کند. وجود ترمز کمکی و ترمز اضطراری، سیستم ترمز و توقف ماشین را کامل کرده است. کنترل پایداری و کنترل کشش به همراه سیستم ضد لغزش و سیستم نگهدارنده در سربالایی قدرت هندلینگ اتومبیل در جاده‌های خارج از شهر را بالا برده است. با این امکانات راننده به سادگی می‌تواند در جاده‌های پر پیچ و خم و سربالایی ماشین را کنترل کند. کروز کنترل هوشمند مانند یک دستیار به راننده در رانندگی و هدایت اتومبیل در مسیرهای طولانی کمک می‌کند. رادار نقطه کور از دیگر امکانات ایمنی در این اتومبیل است که باعث می‌شود راننده بتواند از وقوع تصادفات ناگهانی جلوگیری کند.

مزایا و معایب فیات تیپو ۲۰۲۳

مصرف بنزین پایین و اسهلاک کم اولین مزیت این خودرو است. طراحی زیبای و اعتبار یک برند اروپایی مزیت دیگر فیات تیپو ۲۰۲۳ است. فیات تیپو با توجه به اقتصادی بودن از آپشن‌های خوبی برخوردار است. اما شتاب و سرعت کم اولین عیب این اتومبیل است. این اتومبیل توانسته تنها ۳ ستاره ایمنی یورو انکپ را کسب کند که در بین خودروهای اروپایی به نسب پایین است.

 

خبرنگار: نارد شاه نشین

انتهای پیام/

عباس مغاری

من عباس مغاری هستم، خبرنگار حوزه خودرو و سردبیر پایگاه خبری خودروپلاس

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا