۲ هزار و ۷۸۳ خودرو در گمرک باقی مانده

۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰

سخنگوی گمرک با بیان اینکه ۲ هزار و ۷۸۳ خودرو در گمرک باقی مانده است، گفت: از این تعداد تنها ۸۴۰ خودرو اظهار گمرکی شده اند. مبدا ۴۶۷ خودرو نیز کشور امارات است.

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، سید روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران گفت: پس از ترخیص ۲۳۲۵ خودرو از ۵۱۰۸ خودرو موجود در گمرک، تا اواخر ۲۶ شهریور امسال، دوهزار و ۷۸۳ خودرو در گمرک باقی ماند که از بین این‌ها ۸۴۰ خودرو به مرحله اظهارگمرکی رسیده اند.

وی ادامه داد: بخشی از مابقی خودرو‌ها ثبت سفارش ندارند و وزارت صمت با اخذ یا عدم پیگیری مصوبه ثبت سفارش، می‌تواند در مسیر ورود یا متروکه و یا مرجوع شدن این خودرو‌ها که ارز آن نیز در گذشته پرداخت شده و چندین سال در مبادی ورودی کشور خاک می‌خورند تصمیم بگیرد (حدود ۱۱۰۰ خودرو)، بخشی از این خودرو‌ها نیز تشریفات گمرکی را طی کرده اند وبیش از هزار و ۱۶۰ خودرو نیز دارای پرونده قضائی است که بر اساس مصوبه هیئت دولت به محض تبرئه در محاکم امکان طی تشریفات ترخیص را خواهند داشت که بخشی از ۸۴۰ خودروی اظهار شده نیز در این مسیر بوده اند.

لطیفی در خصوص خودرو‌های اظهار شده به گمرک، توضیح داد: در بین این خودروها، ۵۵۱ دستگاه در سال ۹۷، ۱۱۱ دستگاه در سال ۹۸ و ۱۷۸ دستگاه در سال ۹۹ در مهلت‌هایی که برای اظهار کالا داده شد اظهار شدند، اما هنوز ترخیص نشده اند.

سخنگوی گمرک ایران پیرامون مبدا خرید این خودرو‌ها نیز بیان کرد: مبدا خرید ۴۶۷ دستگاه از این خودرو‌ها کشور امارات، ۱۶۱ دستگاه کشور چین، ۱۰۵ دستگاه، کشور ترکیه، ۴۹ دستگاه کشور عمان، ۴۶ دستگاه کشور آلمان (عمدتاً خودرو‌های شرکت بنز)، ۶ دستگاه کشور هند، ۲ دستگاه کشور ژاپن، یک خودرو کشور قطر و یک خودرو نیز کشور گرجستان است.


بیشتربخوانید: ممنوعیت فروش خودروهای دیزلی و بنزینی در انگلیس تا ۱۰ سال دیگر


لطیفی تشریح کرد: بر اساس مصوبات دولت ترخیص خودرو‌هایی که حجم موتور آن‌ها بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده و یا خودرو‌های آمریکایی یا خودرو‌هایی که به سفارش آمریکا ساخته شدند ممنوع است. بخشی از خودرو‌هایی که نتوانستند از گمرک پروانه ترخیص بگیرند به خصوص در منطقه آزاد اروند یکی از این دو موضوع را نقض کرده بودند (۸۳ دستگاه) در حال حاضر ترانزیت خودرو بین مناطق آزاد نیز اگر آمریکایی باشد قابل انجام نیست.

وی بیان داشت: واردات خودرو از کشور چین معمولاً خودرو‌های چینی است. این کشور شریک اول کشور ما در حوزه صادرات و واردات اولین مقصد و مبدا است. آلمان نیز چهارمین کشور وارداتی ما است که بر خلاف دیگر کشور‌های برجام تجارت بهتری با کشورمان داشته است.

امارات نیز در صادرات سومین مقصد و در واردات دومین مبدا برای تأمین کالا‌های کشور است و جنبه واسطه‌ای دارد به همین دلیل سفارشات بیشتری از آنجا بوده است. کشور عمان نیز به ایران نزدیک شده است و آن هم جنبه واسطه‌ای دارد و در دوره کرونا بخشی از تجارتی که در گذشته با امارات انجام می‌شد، بابروز محدودیت‌ها توسط کشور عمان انجام شد./مهر

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟