رژه خودروهای تاریخی در تهران برای نخستین بار

۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۷

به گزارش پایگاه خبری خودورپلاس،بهترین خودروهای بازسازی شده که از نظر جهانی ارزش فوق العاده ای دارند در این رژه، یک مسیر ۶۰ کیلومتری را از کاخ موزه سعد آباد به سمت سازمان میراث فرهنگی، سپس موزه ملی و در نهایت کاخ موزه نیاوران طی کردند. آیدین آرام یکی از شرکت کنندگان که با خودروهای GTO، […]

به گزارش پایگاه خبری خودورپلاس،بهترین خودروهای بازسازی شده که از نظر جهانی ارزش فوق العاده ای دارند در این رژه، یک مسیر ۶۰ کیلومتری را از کاخ موزه سعد آباد به سمت سازمان میراث فرهنگی، سپس موزه ملی و در نهایت کاخ موزه نیاوران طی کردند.

خودروهای تاریخی در تهران رژه رفتند+ عکس ها

آیدین آرام یکی از شرکت کنندگان که با خودروهای GTO، کودا، کوروت در این رژه در در این رژه شرکت کرده است درگفت وگو با می گوید: زیادترین ماشین های حاضر در این رژه مربوط به قبل از انقلاب هستند که بازسازی شده اند.

وی ادامه می دهد: قطعات این خودروها به راحتی از کمپانی های خارجی قابل خرید هستند اما قیمت های بالایی دارند.

خودروهای تاریخی در تهران رژه رفتند+ عکس ها

این دارنده خودروی تاریخی با بیان اینکه این ماشین های آمریکایی بعضی حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار حتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارند، می گوید: به تبع این قیمت بالا قطعات آنها هم گران است که امیدواریم با کمک کانون اتومبیلرانی برای تهیه قطعات این خودروها به ما کمک کند تا بتوانیم این ماشین ها را سالم نگه داریم.

آخرهفته ها آنهم تنها در فصل بهار، آخر تابستان و گاهی پائیز زمانی است کهاین دارنده خودروی تاریخی از خودروی گرانقیمتش استفاده می کند و رانندگی و شرایط ب ترافیکی را باعث استهلاک خودرویش می داند.

آرام معتقد است: پلاک کردن این خودروها با اصلاح قوانینی که صورت گرفته کار سختی نیست و ۵ هزار کیلومتر امکان استفاده سالیانه دارند اما چون کمی خاص هستند ممکن است برخی از ماموران راهنمایی و رانندگی آن را نشناسند و در هنگام عبور و مرور دچار مشکل شوند.

خودروهای تاریخی در تهران رژه رفتند+ عکس ها

رامین افشاری مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران نیز همزمان با شروع این رژه تاریخی ، می گوید: این کانون درواقع دبیرخانه خودروهای تاریخی است و توانسته است خودروهای تاریخی را به عنوان میراث فرهنگی و تاریخی با یک اصلاح قانونی ماندگار کند. بر اساس قوانین خودروهای بالای ۲۵ سال باید از رده خارج می شدند اما با اصلاح این قوانین، این میراث ارزشمند حفظ شدند.

کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در راستای انجام وظایفش و برای آشنایی مردم با خودروهای تاریخی، خودروهایی که تا بالای ۶۰ سال سن شان است را شناسایی و به عنوان خودروهای تاریخی معرفی می کند.

رئیس این کانون معتقد است: مردم با دیدن این خودروها به یاد گذشته ها می افتند و فضای جامعه شاد می شود.

افشاری با بیان اینکه این خودروهای باارزش در انبارهای مردم خاک می خورند، می گوید: چنین مراسم هایی می تواند به دیده شدن این آثار ارزشمند تاریخی کمک کند.

خودروهای تاریخی در تهران رژه رفتند+ عکس ها

ترتیب دادن موزه های خودرو نیز پیشنهادی است که وی برای حفظ و نمایش بهتر این خودروهای تاریخی می دهد و وجود چند موزه خصوصی  مثل موزه موجود در تبریز و یزد وحتی کاخ موزه سعدآباد یک موزه با ۵ خودروی را کافی نمی داند و می گوید: افزایش تعداد و جذب سرمایه گذار در این زمینه می تواند با استقبال مردم مواجه شود.

خودروهای موجود در این رژه برخی با پلاک تاریخی و برخی با پلاک معمولی حاضر شده اند، افشاری در خصوص تفاوت این دو پلاک توضیح می دهد: پلاک تاریخی ارزش ماشین را زیاد می کند اما اینکه هر خودروی سن داری ارزشمند تلقی شود، اشتباه است. نحوه نگهداری و استفاده از قطعات با اصالت در ارزشمند شدن آن تاثیرگذار است.

رئیس هیأت مدیره کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نحوه تشخیص خودروهای تاریخی نیز تصریح می کند: یک کارگروه کارشناسی روی الزامات موجود نظر می دهد، چرا که خودروها با گرفتن پلاک تاریخی ارزش بسیاری پیدا می کند. شاید قیمت برخی از این خودروها به بالای ۲ میلیارد تومان هم برسد.

همزمان با پروع رژه این خودروهای ارزشمند از سوی پلیس راهور و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران اسکورت شدند.

محمدرضا تفته که یک پونتیاک ۴۰ ساله دارد در جریان این رژه تاریخی می گوید: این خودرو یک بار بازسازی شده و در اولین دوره مسابقه شتاب قهرمان شد و به همین دلیل در نوبت دریافتی پلاک تاریخی است.

تفته اظهار می دارد: دریافت این پلاک هزینه آنچنانی ندارد و هزینه آن زیر ۱ میلیون تومان است که شامل هزینه کارشناسی، اوراق و کارهای اداری آن می شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حول و حوش ۵ هزار خودروی تاریخی در شرایط مناسب در ایران وجود دارد، می گوید: خودروهای آمریکایی که تاریخی محسوب می شوند می توانند با مراجعه به سایت های کمپانی های تولید کننده قطعات اصل را برای بازسازی خریداری کنند.

تفته ادامه می دهد: این کمپانی ها حتی برای خودروهای دهه ۴۰ هم همچنان قطعات مورد نیاز را تولید می کنند اما مشکل ما این است که این قطعات به صورت مستقیم وارد ایران نمی شود اما باید هزینه چند برابری برای وارد کردن آن بپردازیم.

وی یادآورمی شود: با همتایانش در دیگر کشورها از طریق شبکه های مجازی در ارتباط است.

منبع:نوداد

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟