آرزوی محال کارون؛نشستن سر میز بزرگان آفرود

۲۹ تیر ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۱

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، زامیاد برای جا نماندن از قافله خودروسازان در حال تلاش است تا محصول جدید خود را به عنوان یک محصول آفرودی جدید معرفی کند.هر چند در مراسم رونمایی از این محصول برای این نکته نیز تاکید شد. آنها برای رسمیت دادن به این محصول و تاکید ویژه بر اینکه […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، زامیاد برای جا نماندن از قافله خودروسازان در حال تلاش است تا محصول جدید خود را به عنوان یک محصول آفرودی جدید معرفی کند.هر چند در مراسم رونمایی از این محصول برای این نکته نیز تاکید شد.

آنها برای رسمیت دادن به این محصول و تاکید ویژه بر اینکه کارون یک خودروی آفرود اقتصادی است،رونمایی را با حضور معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت ،منوچهر منطقی برگزار کردند.معاونتی که این روزها خودش به اندازه کافی با اصرار بر حضور خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش حسابی سر و صدا کرده است،شاهد رونمایی از خودرویی بود که جدید نیست.

اما به عنوان خودرویی جدید معرفی شد.در واقع کارون نه پلتفرم جدیدی دارد و نه از پیشرانه و امکانات خاصی بهره می برد. می توان گفت که زامیاد تلاش کرده است تا با عوض کردن لباس نیسان و پوشاندن لباس مهمانی بگوید من محصولی جدید تولید کرده ام.اما محصول جدید همان پادرا پلاس است.

همانطور که اشاره شد،پدر خانواده برای تغییر شخصیت فرزندش لباس نو خریده است و گرنه کارون همان پادر پلاس یا نیسان آبی خودمان است.

این پیکاپ دو کابین با پیشرانه قدیمی نیسان با کد M24 تولید شده است که البته استاندارد یورو ۵ داشته و مصرف ترکیبی سوخت آن به ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. نهایت قدرت کارون ۹۴ اسب بخار و نهایت گشتاور نیز ۱۸۷ نیوتن متر است.قدرت نیز از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های عقب می رسد.به بیان ساده با پیکاپی طرف هستیم پیشرانه و گیربکس قدیمی دارد و تک دیفرانسیل هم هست.

در واقع مشخص نیست با این مشخصات چرا زامیاد اصرار دارد که این خودرو را به عنوان یک خودروی آفرود معرفی کند.چرا که نه قدرت موتور و مشخصات دیگر به خودروهای آفرود می خورد و نه در برابر پیکاپ های حاضر در بازار حرفی برای گفتن دارد.

آنگونه که به نظر می رسید بسیاری در انتظار معرفی یک محصول به روز و جدید از سوی این خودروساز بودند.به خصوص که در دوره مدیریت قبلی سایپا اعلام می شود که کارون محصول ویژه و خاصی خواهد بود.حال اما پس از رونمایی و پرده برداری از کارون،مشخص شد که این خودرو با کم ترین تغییرات به عنوان یک خودروی جدید به سبد محصولات زامیاد اضافه شده است.

آرزوی محال کارون؛نشستن سر میز بزرگان آفرود
یعنی معلوم نیست چه مشخصه و چه نکته فنی جدیدی در این خودرو وجود دارد که به عنوان محصول جدید زامیاد مانور خاصی روی آن داده است. هر چند این خودرو توسط بسیاری از خودرونگاران از نزدیک دیده نشده است.با این حال نسخه تیونینگ شده کارون در نمایشگاه شیراز از همین حالا آب پاکی را روی دست همگان ریخته است.

امکانات این خودرو بسیارساده بوده و آپشن خاص و منحصر به فردی ندارد. در واقع آپشن های کارون حداقلی و در حد ترمز ABS، بالابر برقی شیشه، آینه های برقی، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اتصال بلوتوث و خروجی برقی ۱۰ آمپری هستند.

یعنی امکانات و آپشن های این خودرو در حد یک خودروساز تازه کار و نوپا هم نیست.این در حالی است که طی سال های اخیر تنوع و به روز بودن آپشن به یکی از اصلی ترین ملاک های انتخاب بدل شده است.ضمنا اینکه این زامیاد با توجه به اینکه به کار گیری ایربگ درخودروهای کار و تجاری الزام قانونی ندارد،کارون را بدون ایر بگ تولید کرده است.اما به نظر می رسید که با توجه به جدید بودن این خودرو و نوع کاربری ای که زامیاد برای آن متصور شده است، حداقل ایر بگ یا کیسه هوا داشته باشد.

آرزوی محال کارون؛نشستن سر میز بزرگان آفرود
البته به نظر می رسد که این خودرو با توجه به تاکید بر اقتصادی بودنش قیمتی زیر 700میلیون تومان داشته باشد اما با این حال برای رقابت با خودروهایی که بیش از 200 تا 300 میلیون نسبت به کارون بالاتر هستند رقابت سختی دارد.

چرا که از منظر بسیاری از افرادی که خودروهای آفرودی داشته و به اصطلاح آفرودر به شمار می آیند این خودرو فاقد توانایی و یا حتی صلاحیت ملقب شدن به یک خودروی آفرود است.به نظر می رسد که زامیاد خواسته است با این کارون پس از مدت سکوت و تکرار نیسان آبی خود را به عنوان یک خودروساز پیشرو نشان بدهد اما به نظر می رسد برای این کار فراموش کرده است که هم تاریخ را نگاه کند و هم سری به بازار و رقبا بزند.

آیا کارون می توان با پیکاپ های حاضر در بازار رقابت کند؟پاسخ این پرسش زمانی مشخص می شود که عرضه کارون آغاز شود.با این حال به نظر می رسد با توجه به سرعت تولید در زامیاد زمانی که این خودرو بخواهد عرضه شود،رقبا محصولات جدیدتری معرفی کرده اند و کارون را هم باید به کارنامه پر از زیان زامیاد اضافه کرد.

 

عکس:علیرضا پاداش

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟