آیا ترس تصادف بهبهان زبان صالحی نیا را بند آورده است؟

۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴
آیا ترس تصادف بهبان زبان صالحی نیا را بند آورده است؟

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودرو پلاس»، بیش از ۱۰ روز از حادثه بهبان و تصادف زنجیره ای آن گذشته است . در این مدت جهت گیری ها و اظهار نظرهای زیادی ابراز شده است.طبق روال مرسوم در این گونه قضایا خودروسازان مقصر اصلی قلمداد شده اند.هر نهاد و سازمانی مرتبط و غیر مرتبط خودروسازان را […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودرو پلاس»، بیش از ۱۰ روز از حادثه بهبان و تصادف زنجیره ای آن گذشته است . در این مدت جهت گیری ها و اظهار نظرهای زیادی ابراز شده است.طبق روال مرسوم در این گونه قضایا خودروسازان مقصر اصلی قلمداد شده اند.هر نهاد و سازمانی مرتبط و غیر مرتبط خودروسازان را مقصر اصلی این حادثه قلمداد کرده و به روش های گوناگون آنان را شماتت کرده و تاخته است. در این گونه مواقع به طور اصولی متولی اصلی این صنعت باید به دفاع برخیزد اماحتی پس از اولین اظهارات رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مبنی بازنشدن ایربگ ها و مقصر جلوه دادن خودروسازان روزه سکوت صالحی نیا شکسته نشده است.

زبان صالحی نیا در کام

در اولین واکنش پس از تصادف رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی،سردار سیدکمال هادیان فر با اشاره به حادثه رخ داده در محور بهبهان گفت: در همین حادثه بهبهان ایربک هیچ خودرویی باز نشد. این چه خودرویی است که ما داریم. چرا ارابه مرگ تولید می کنیم؟ دستگاه های مسئول باید بر کیفیت خودروها نظارت کنند. چرا استانداردها رعایت نمی شود؟وی در بخش دیگری از سخنانش گفته است: در این حادثه من تأکید کردم که حتما سهم دستگاه ها مشخص شود. نه اینکه فقط بگوییم راننده عامل حادثه بوده بلکه مشخص شود که تک تک دستگاه ها چه نقشی در این حادثه داشته اند.اما رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در این تصادفات برای اینکه تاکید بیشتری بر مقصر جلوه دادن خودروسازان داشته باشد تاکید کرده است که هیچ یک از ایربگ های این خودروها باز نشده است.

 

سکوت علامت رضا یا سرشار از ناگفته ها

البته نه پس از این اظهارات و نه پس از مشخص شدن نتایج کارشناسی نیز این زبان باز نشد. این درحالی است که تنها ۱۷ دستگاه خودرو دارای ایربگ بوده و فقط سیستم ۵ دستگاه فعال بوده است.اما مشخص نیست ریشه این بی عملی و بی تحرکی در دفاع از خودروسازان چیست؟ آیا این سکوت علامت رضاست و یا سرشار از ناگفته هاست؟
این در حالی است که حداقل تا الان ایدرو که صالحی نیا رئیس هیات عامل آن محسوب می شود، به نیابت و وکالت از وزارت صمت متولي صنعت خودرو به شمار می رود.ولی مشخص نیست که چرا وی حداقل در مقام دفاع از خود نیز حاضر به اظهار نظر نیست.آیا امر به سکوت شده است؟ آیا اصلا وی نقشی برای خود و جایگاهی که دارد قائل است؟ آیا در این برهه حساس برای خودروسازان نباید نقشی ایفا کند؟ به خصوص در این شرایط که انواع و اقسام اتهام ها متوجه خودروساز و قطعه ساز شده است.یعنی این آش را اینقدر شور کرده اند که گویا هیچ نهاد و سازمان دیگر و یا عوامل دیگر نقشی در این ماجرا نداشته اند.این در حالی است که غیر خودروساز، عامل انسانی و حتی عدم اثرگذاری به موقع راهور در این حادثه دخیل بوده اند.

 

مرد روزهای شادی

 

در واقع به نظر می رسد که صالحی نیا با توجه به اینکه طی سال های اخیر در رونمایی ها و معرفی محصول و کلا مجالس شادی حضور داشته است ترحیح می دهد تنها در حد بریدن ربان و تقدیر و تشکر حضور داشته باشد.گویا روحیه این مدیر ارشد و مسئول بلند پایه صنعت خودرو با این مناسبات سازگار نیست و روح حساسش با ورود به این مباحث اسیب می بیند.

 

صالحی نیا ؛تقلیل جایگاه ایدرو

اما گذشته از تعحب برانگیز بودن سکوت و عدم دخالت و دفاع حداقلي از خودروسازان، این سکوت و بی تحرکی به نوبه خود نه تنها با یک پرسش همگانی همراه شده است بلکه باعث تقلیل جایگاه ایدرو در سلسله مراتب این صنعت نزد دولت و جاده مخصوصی ها نیزخواهد شد.
به بیان ساده و روشن در چنین اوقات و ایامی یک مدیر باید از مجموعه و یا صنف و جایگاه خود دفاع کند .در شرایط صلح همه با هم دوست هستند،در دوران اضطراب و تشنج است که نیاز به همدلی و همکاری و پشتیانی وجود دارد.امری که صالحی نیا با سکوت بد موقع خود آن را ندید گرفته است و خودروسازان پشت کرده است.

عباس مغاری

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟