باجنسیس G90؛ خودروی 2020 شرکت هیوندا آشنا شوید

۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵

هر چند وقت یکبار، خودرویی بیرون می‌آید که به حدی در انجام وظیفه‌اش خوب است که هر منطقی را به چالش می‌کشد. جنسیس G90 از این دست خودروها است

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری خودروپلاس، هر چند وقت یکبار، خودرویی بیرون می‌آید که به حدی در انجام وظیفه‌اش خوب است که هر منطقی را به چالش می‌کشد. جنسیس G90 از این دست خودروها است. G90 می‌داند که باید چه جور اتومبیلی باشد -خودرویی با انتهای پهن، لوکس و باشکوه- و به همین تعریف از خودش نیز پایبند می‌ماند. خودروی جدید جنسیس نرم و بی‌نقص سطح جاده‌ها را به سلطه خودش درمی‌آورد. در جاده‌های پیچ در پیچ هم اگر چه عملکرد هیجان‌انگیزی ندارد، اما به خوبی از پس آن‌ها برمی‌آید. دو موتوری که روی این جنسیس می‌توانند قرار گیرند -یک موتور توربوی دوقلو 6 سیلندر یا یک موتور بدون توربوی 8 سیلندر- هر دو وظیفه‌شان را به خوبی انجام می‌دهد و نه سروصدایی دارند و و نه تکانی که اتاق اتومبیل را بلرزاند. این واقعیت که قیمت این جنسیس از حدود 20 هزار دلار کمتر از رقبای اصلی‌اش مثل مرسدس بنز S-Class و یا سری 7 BMW شروع می‌شود، در حکم توت فرنگی روی یک کیک خوشمزه است.

 

در مدل 2020 چه چیزی جدید است؟

جنسیس برای 2020، تغییرات عمده‌ای در سدان لوکس پرچمدارش ایجاد کرده است. اولین تغییری که به چشم می‌خورد، ظاهر جدیدی در طراحی خارجی خودرو است. طبق ادعای هیوندای، تمام پنل‌های بیرونی این اتومبیل به جز درها و سقف تغییر کرده است. ما اولین بار ظاهر جدید G90 را وقتی جنسیس مدل مخصوص بازار کره این خودرو را نوامبر 2018 رونمایی کرد، دیدیم و متوجه ظاهر کاملاً جذاب آن شدیم. با این که مدل 2019 کمی معمولی و کسل‌کننده به نظر می‌رسید، مدل 2020 اما چشم‌گیر است. تغییراتی که در فضای داخلی انجام شده، کمتر به چشم می‌آید؛ اما جنسیس هم یک مانیتور جدید به سیستم صوتی-تصویری‌اش اضافه کرده و هم بالاخره برنامه CarPlay اپل و Android Auto را با خودرویش هماهنگ کرده است. به لیست مشخصات جنسیس، حالا چند گزینه کمک راننده جدید هم اضافه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به امکانی اشاره کرد که کمک می‌کند G90 در خطی قرار گیرد که در بزرگراه در حال رانندگی در آن است.

کلاس قیمت
G90 3.3T Premium $73,195
G90 5.0 Ultimate $76,695

کلاس‌های مختلف این خودرو و قیمت هر کدام

موتور، سیستم انتقال نیرو و عملکرد خودروی جدید هیوندای

نسخه اصلی این خودرو از موتور توربو 3.3 لیتری 6 سیلندر این بهره می‌برد که 365 اسب بخار قدرت دارد؛ موتوری که بیش از این عددها قدرت دارد و در تست‌ 0 تا 100 کیلومتر ما، شتاب آن با موتور 5 لیتری 8 سیلندری که 420 اسب بخار قدرت دارد برابری می‌کرد. هر دو موتوری که روی کلاس‌های مختلف این خودرو نصب شده‌اند، با یک سیستم انتقال قدرت هشت دنده واکنشی همراه شده‌اند که در کنار خود یک سیستم دیفرانسیل عقب و یا تمام چرخ متحرک (AWD) نیز دارد. به نظر ما هیچ دلیلی ندارد که پول اضافه‌ای برای موتور هشت سیلندر که بازدهی کمتری دارد پرداخت کنید؛ مگر اینکه راحتی و شخصیت کلاسیک و صدای متفاوت آن را دوست داشته باشید. با اینکه G90 به همان سرعت رقبایش شتاب نمی‌گیرد، نه موتور 6 سیلندر و نه موتور هشت سیلندر آن هیچکدام باعث نمی‌شوند فکر کنید اتومبیل‌تان به قدرت بیشتری نیاز دارد. آرامش و راحتی در این خودرو حرف اول را می‌زنند و اگر G90 با سرعت وارد پیچ و خم جاده‌ها شود، ممکن است کمی شل و ول به نظر برسد. رانندگی نرم و روانی که این خودروی جنسیس دارد ممکن است یادآور خودروهای بیوک دهه 70 میلادی باشد؛ اما این لزوماً چیز بدی نیست. حتی روی جاده‌های ناهموار، G90 بی هیچ کم و کاستی پیش می‌رود و در بزرگراه‌ها احساس آرامش و راحتی را به راننده منتقل می‌کند. ، تکان خوردن بدنه بر سر پیچ‌ها ممکن است یک نقص باشد؛ اما فرمان‌پذیری آسان و دقیق باعث می‌شود این خودروی سنگین وزن جنسیس به یک قایق کامل شبیه نشود. پدال ترمز G90 اگر چه به اندازه مطلوب سفت نیست، اما نمی‌توان گفت که بیش از حد نرم است.

جنسیس G90؛ پرمصرف یا اقتصادی؟

بعضی از خودروهای ته‌پهن لاکچری مدرن امروزه از نظر مصرف سوخت به کارایی خیره‌کننده‌ای رسیده‌اند؛ G90 اما جایی در میانه‌ها می‌ایستد. موتور هشت سیلندر که به صورت یک آپشن بر روی این خودرو قابل نصب است، به شدت تشنه مصرف هر چه بیشتر بنزین است.  در تست‌های ما موتور شش سیلندر اما توانست به عملکردی بهتر از نمرات آژانس حفاظت از محیط زیست آمریکا (EPA) دست پیدا کند. ما در تست جاده‌ای200 مایلی‌مان به عدد 8.7 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیدیم؛ یعنی 10 درصد بهتر از اعدادی که پیش‌تر EPA اعلام کرده بود. البته این را هم باید گفت که این عدد از نتیجه‌ای که در تست بزرگراه‌های واقعی برای کادیلاک CT6 و سری 7 BMW بدست آمد، تا حد قابل ملاحظه‌ای بدتر است.

 

فضای داخلی G90 چطور است؟

فضای داخلی G90 که از چرم ناپا، جیر، چوب و فلز برس خورده ساخته شده است، حتی اگر طراحی آن را رضایت‌بخش ندانیم، زیبا و لوکس است. جنسیس با قرار دادن امکاناتی مثل گرمادهی و سرمادهی صندلی‌های جلو، مانیتور روبرو راننده و آفتابگیر برقی عقب به صورت پیش‌فرض (و نه یک آپشن گران‌قیمت)، بسیاری از رقبایش را که قیمت بالاتری هم دارند، شرمنده می‌کند. همانطور که از یک سدان لوکس بزرگ انتظار داریم، صندلی‌های عقب پلاش G90 بسیار دوست‌داشتنی هستند. برخلاف چیزی که به نظر می‌رسد، فضای پاها در این خودرو بسیار بزرگ است. از آن جایی که نه این خودرو و نه هیچکدام از رقبای آن آپشن تا شدن صندلی‌های عقب را ندارند، صندوق عقب تنها فضایی است که برای حمل بار در دسترس شما است. دریچه‌ای در محل جا دستی‌های صندلی عقب تعبیه شده است تا در آن بتوان اشیای بلندی مثل چوب اسکی را در صندوق عقب جا داد. کنسول مرکزی از بزرگترین‌ها در این کلاس است؛ با این حال در و جیب‌های آن کوچک هستند. یک محفظه بدردبخور در مقابل دنده جاسازی شده است که با خیال راحت می‌توانید گوشی هوشمند خود را در آن بگذارید.

سیستم صوتی-تصویری و اپلیکیشن‌های ارتباطی

صفحه لمسی 12.3 اینچی جذاب و شفاف است و دسته مرکزی که برای کنترل آن به کار می‌رود، با دکمه‌ها و دسته‌هایی روی داشبورد همراه شده تا استفاده از منوها به آسانی انجام شود. در حالی که مدل سال گذشته چندان امکاناتی برای ارتباط با سیتم صوتی-تصویری نداشت، در مدل 2020 هم به توانایی برقراری ارتباط با برنامه CarPlay اپل و هم ارتباط با Android Auto مجهز است.

ایمنی و امکانات کمک راننده

سازمان ملی امنیت ترافیک بزرگراهی (NHTSA) تاکنون تست تصادف را روی این خودروی جدید هیوندای انجام نداده است. G90 اما موفق شده از موسسه بیمه امنیت بزرگراهی (IIHS) رده Top Safety Pick + را دریافت کند. کلاس‌های مختلف این جنسیس به صورت پیش‌فرض‌ از چند تکنولوژی کمک راننده برخوردار هستند که رقبای این خودرو مثل مرسدس بنز و BMW تنها به صورت آپشن‌هایی گران‌قیمت بر روی خودروهایشان قرار می‌دهند:

  • هشدار تصادف از جلو ترمز اضطراری خودکار (به صورت پیش‌فرض)
  • هشداد خروج از خط و کمک رانندگی بین خطوط (به صورت پیش‌فرض)
  • کنترل رانندگی انعطاف‌پذیر (به صورت پیش‌فرض)

فرزین احمدی

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟