بقای خودرویی شورای رقابت در گرو سامانه یکپارچه

۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۳
شورای رقابت

به گزارش پایگاه خبرنگار خبری «خودروپلاس» ، حواشی پیرامون افزایش مجدد قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ ایران در بازار خودرو دوباره دلشوره و نگرانی ایجاد کرده است.جاده مخصوصی ها نسبت به زیان ده بودن قیمت گذاری توسط شورای رقابت معترض هستند. این موضوع جدیدی نیست و دست کم یک دهه قدمت دارد. آنها زیان انباشته […]

به گزارش پایگاه خبرنگار خبری «خودروپلاس» ، حواشی پیرامون افزایش مجدد قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ ایران در بازار خودرو دوباره دلشوره و نگرانی ایجاد کرده است.جاده مخصوصی ها نسبت به زیان ده بودن قیمت گذاری توسط شورای رقابت معترض هستند.

این موضوع جدیدی نیست و دست کم یک دهه قدمت دارد. آنها زیان انباشته خود را متوجه این نهاد و در کل نهادهای قیمت گذار می دانند. طی ماه های اخیر نیز این موضوع به قوت خود باقی بوده است. اخیرا نیز با توجه به دخالت معاون اول و تجدید نظر در میزان افزایش قیمت ابتدای سال ، مجدد درخواست افزایش قیمت داده اند.

این خبر را دبیر انجمن خودروسازان اواسط ماه پیش اعلام کرد.به گفته نعمت بخش آنها معطل شورای رقابت هستند و نمی دانند چرا تا کنون این نهاد قیمت های جدید را اعلام نمی کند. شورای رقابت هم پاسخ قاطع و واضحی نداده و تنها به اینکه نمی شود هر سه ماه یکبار قیمت ها را تغییر داد ، بسنده کرده است.با این وجود افزایش مجدد یا بدون تغییر ماندن قیمت ها روشن نیست و بازار ، خودروساز و مردم منتظر مانده اند.

در همین شرایط شورای رقابت نگاه ها را به خود خیره کرده است. از یک سو می داند قیمت هایی که در اردیبهشت اعلام کرده است با دخالت مخبر تعدیل شده و بر اساس نظر نهایی آنان نیست. از سوی دیگر شرایط اقتصادی و بازار اجازه افزایش قیمت مجدد را نمی دهد.به خصوص اینکه قیمت ها در مقاطعی نوسان نزولی داشته و همجنین شرایط بعد از تغییر قیمت دوباره خودروهای مونتاژی چندان برای آنان مساعد نیست.

در ابن میان آنان به احتمال زیاد به نکته دیگری هم فکر می کنند. اگر قیمت ها به همین وضع باقی بماند زیان خودروسازان و در اصل مردم بیش از گذشته می شود. فاصله بازار بیشتر می شود.رانت خود باقی می ماند. انحصار هم که یگانه بهانه بقا به شمار می آید. از این ها مهمتر اگر قیمت ها مطابق خواست و انتظار خودروسازان افزایش پیدا کند و قیمت بازار و کارخانه نزدیک شود در عمل دیگر نیازی به حضور و دخالت آنان نخواهد بود.

به عبارت بهتر به احتمال زیاد خروج خودرو از قیمت گذاری دستوری کلید می خورد. در این حالت آیا سیستم رانتی اجازه چنین کاری را خواهد داد؟ آیا تفکر اقتصاد دولتی برای اجازه حرکت به سمت آزادسازی قیمت ها را صادر خواهد کرد؟ این مساله باعث شده است که شورای رقابت در موقعیت و شرایط نامطلوبی قرار بگیرد. اگر قیمت ها را افزایش دهد حضور خودش بی دلیل می شود و اگر این اقدام را صورت ندهد ، حکایت ضرر و زیان مردم تکرار می شود.

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟