قبولی شورای رقابت با تک ماده آپشن فروشی

۲۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲
شورای رقابت

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، اصرار و درخواست های مکرر خودروسازان برای افزایش قیمت ها و عدم پذیرش این درخواست از سوی نهاد قیمت گذاری ماجرا را وارد بعد جدیدی کرد. شورای رقابت وقتی دید که خودروسازان با استفاده از ابزارهای مختلف در تلاش هستند تا بتوانند مجوزهای لازم افزایش قیمت ها اخذ کنند به […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، اصرار و درخواست های مکرر خودروسازان برای افزایش قیمت ها و عدم پذیرش این درخواست از سوی نهاد قیمت گذاری ماجرا را وارد بعد جدیدی کرد.

شورای رقابت وقتی دید که خودروسازان با استفاده از ابزارهای مختلف در تلاش هستند تا بتوانند مجوزهای لازم افزایش قیمت ها اخذ کنند به یکباره با اتهام احتکار آنها را وادار به عقب نشینی کرد.

این اتهام موج جدیدی در رویارویی این دو طرف ایجاد و پای برخی نهادهای و سازمان های دیگر را نیز به ماجرا بازکرد.

این نهاد مدعی بود که خودروسازان به بهانه های مختلف عرضه را متوقف کرده اند و خودروسازان نیز دلایل خاصی برای این موضوع مطرح می کردند.

اما به نظر می رسد جایی دور از چشم مردم آنها به توافق رسیده و بهانه ای برای افزایش قیمت ها پیدا کردند.بهانه ای که چند ماه پیش نیز با انتقادهای زیادی همرا شد.

همان موقع نیز بعضی کارشناسان اعلام کردند که افزایش قیمت به دلیل استانداردهای اجباری ، برای جبران دخالت مخبر در قیمت گذاری است.

با این حال در دور جدید افزایش قیمت ها نیز باز هم پای آپشن فروشی و استانداردهای جدید مطرح است.

بنابراین گزارش ،با مصوبه شورای رقابت 25  مهر ماه ، خودروهای دنا پلاس حدود ۸۰ میلیون تومان، سورن ۱۰۰میلیون تومان، پژو ۲۰۷ حدود ۸۰ میلیون تومان، رانا پلاس ۹۰ میلیون تومان، تارا دستی ۱۶۰ میلیون تومان و تارا اتوماتیک ۱۷۰میلیون تومان گران شدند.

“شورای رقابت در جلسه ششصد و یازده خود اعلام کرد که این شورا قیمت هشت خودرو شرکت ایران خودرو را طبق محاسبه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که دوم مهر ۱۴۰۲ اعلام شده بود، با لحاظ ۲.۵ درصد سود به تصویب رساند.

خودرو دنا پلاس‌دستی با موتور EF۷P با گیربکس MT۶ با قیمت ۴۶۸ میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال با ۵۸۹ میلیون تومان، سورن پلاس با موتور PYXU با قیمت ۳۸۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دستی سقف شیشه‌ای ارتقا یافته با قیمت ۴۲۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای ارتقا یافته با قیمت ۵۱۲ میلیون تومان، رانا پلاس ارتقا یافته با قیمت ۳۸۲ میلیون تومان، تارا دستی P۱V با گیربکس ۶MT با قیمت ۴۹۳ میلیون تومان و تارا اتوماتیک V۴LX نیز با قیمت ۵۸۰ میلیون تومانی مصوب شده است. قیمت‌های عنوان شده از سوی شورای رقابت است و باید حدود 15 درصد به اعداد یاد شده در قالب مالیات و سایر هزینه‌های جانبی افزوده شود. به عنوان مثال دنا پلاس 6‌ دنده دستی 537 میلیون تومان، سورن پلاس با موتور XU7P حدود 448 میلیون تومان، دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال 678 میلیون تومان، پژو 207 سقف شیشه‌ای دنده‌ای بهینه 487 میلیون تومان، تارا اتوماتیک V4 حدود 667 میلیون تومان و تارا دستی V1 پلاس 568 میلیون تومان و در نهایت رانا پلاس ارتقایافته 440 میلیون تومان می‌شود. البته این ارقام حدودی است و احتمال دارد که بین یک تا 3 میلیون تومان تغییر داشته باشد.”

البته در این شرایط نمی توان به خودروسازان خرده گرفت. آنها نیزبه اجبار ماهیتی که دارند مجبور به تمکین هستند. اما مساله این است که یک بخش از هزینه این تصمیم ها از جیب سهامداران برداشته می شود و بخش دیگر به حساب  تمام جامعه نوشته می شود.

اینکه چرا باید برای افزایش قیمت بهانه ای پیدا کرد را باید از متولیان و مسئولان امر پرسید و در عین حال چرا با توجه به اینکه مشخص است خودروسازان بر اساس چه تصمیماتی زیان ده می شوند بازهم باید آن تصمیم گیران محکم سرجای خود بمانند. آیا اتلاف منابع ملی و از بین بردن سرمایه ، آینده و امید مردم جرم محسوب نمی شود؟ همچنین اگر قرار بود این نوع اقدامات جواب بدهد تا به امروز جواب می داد،آیا خودشان از این نوع اقدامات شرم نمی کنند؟ آیا متوجه عملکرد زیان بارشان نیستند؟ آیا شب ها راحت می خوابند؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید