توان تولید سه هزار دستگاه ون درصورت حمایت و سفارش گذاری

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
توان تولید سه هزار دستگاه ون درصورت حمایت و سفارش گذاری

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، شهردار تهران طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای به رئیس جمهور برای واردات 1000 دستگاه اتوبوس دست دوم و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری ،درخواست اخذ مجوز با شرایط ویژه را کرده است.اگر با دید مثبت به قضیه نگاه کنیم ،به نظر می رسد یکی از دلایل […]

به گزارش پایگاه خبری «خودروپلاس»، شهردار تهران طی روزهای اخیر با ارسال نامه ای به رئیس جمهور برای واردات 1000 دستگاه اتوبوس دست دوم و نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری ،درخواست اخذ مجوز با شرایط ویژه را کرده است.اگر با دید مثبت به قضیه نگاه کنیم ،به نظر می رسد یکی از دلایل ارسال این نامه عدم آشنایی با پتانسیل تولید کنندگان داخلی باشد. ضمن اینکه غیراز اتوبوس ون و تاکسی های فرسوده نیز شامل طرح نوسازی بوده.از سوی دیگر برخی معتقد هستند که در صفحه دیگری از نامه زاکانی درخواست هایی مبنی بر دریافت مجوز واردات ون نیز مطرح بوده است.هر چند این نامه و صفحه مربوط دیده نشده است.اما موضوعی شد که با رضا اخباریه، مدیرعامل آرین دیزل به عنوان یکی از تولید کنندگان ون در ایران گفت وگویی داشته باشیم:

مدیرعامل آرین دیزل پایا با اشاره به این نکته آغاز نمود که ون تا چه میزان می تواند در حمل و نقل شهری،کاهش ترافیک، آلودگی، مصرف سوخت و ایجاد اشتغال ایفا نقش کند.

رضا اخباریه اضافه کرد: بنابراین باید پرسید که چرا طی 40 ساله گذشته به رغم تاثیرات بالایی که ون می تواند در روند بهبود زندگی شهری ایجاد کند،توسعه برای تولید این نوع محصول ایجاد نشده است. لذا محتمل است در این راه مانع کاری ایجاد شده که از آن غافل هستیم.

به گفته وی وقتی سرعت رفت و آمد زياد مي‌شود، پرشدن خودرو در زمان كوتاه، اهميت دارد. لذا نیازمندی سفر درون شهری از اتوبوس به مینی بوس و بعد به ون منتقل می گردد.

حال چرا با وجود شتاب گیری سرعت جابه جایی ها درون جامعه ون ها جای خود را باز نمی کنند؟ چون در ایران به ون همانند مینی بوس یا اتوبوس نگاه شده است این در حالی است که تسهیلاتی که برای تولید آنها وجود دارد در اختیار تولید کنندگان ون قرار ندارد.

مدیرعامل آرین دیزل تصریح کرد: در واقع آن قدر تولید ون در ایران را سخت کرده اند که قیمت تمام شده آن بالا می رود. مصرف کننده نیز به راحتی این پرسش را مطرح می کند. چرا ون با این قیمت ؟ کمی بیشتر هزینه می کنم و کامیون یا مینی بوس (بسته به کاربری مورد انتظار) می خرم چرا که  ظرفيت بیشتری دارد یا با هزینه کمتر اقدام به خرید وانت یا تاکسی می کند.

اخباریه اضافه کرد: این در حالی است که ون به‌عنوان يك وسيله حمل و نقل مسقف می توان در باران، برف، سرما و گرما خيلي راحت خدمت رسانی کند. اما برعکس اروپا و کشورها توسعه یافته که کاربرد بسیار زیادی در حمل و نقل دارد تا کنون بهایی به این نوع خودرو داده نشده است.

وی اضافه کرد:یکی از اصلی ترین دلایلی که قیمت تمام شده ون بالا است، بحث تعرفه است. یعنی تا زمانی که میزان داخلی سازی آن به 30 درصد نرسد مشمول 26 درصد تعرفه است. این در حالی است که نوع تولید این نوع خودرو با خودروهای تجاری که در ایران متاسفانه در یک سگمنت دیده می شوند، بسیار متفاوت است. به عنوان مثال تعرفه پایه کامیون با صفر درصد داخلی سازی 20 دردصد است.اما در ون 6 درصد اضافه است. در مرحله بعد وقتی کامیون یا کشنده به داخلی سازی20 درصدی می رسد، تعرفه آن به 10 درصد کاهش پیدا می کند. در حالیکه در ون تعرفه داخلی سازی آنها وقتی به 30 درصد می رسد به 15 درصد کاهش می یابد. با توجه به تیراژ پایین ون امکان رسیدن به داخلی سازی 30 درصدی نیست لذا این خودروها مشمول چند صد میلیون تومان گمرکی در حین ورود می شوند.

این تولید کننده بخش خصوصی تصریح می کند: بر خلاف نقش و تاثیری که ون می تواند در شهرها ایفا کند،این تخفیفات تعرفه ای در نظر گرفته نشده است.یعنی فرقی نمی کند که داخلی سازی ون 15 یا 20 یا حتی 29.5درصد باشد،تا میزان داخلی سازی به 30 درصد نرسد، تعرفه کاهش پیدا نمی کند.به همین دلیل تولید ون همیشه گران تمام می شود.

مدیرعامل آرین دیزل ادامه می دهد: اما در مقابل در بسیاری از کشورها دولت ها برای خودروهایی که جنبه استفاده عمومی دارند شرایط ویژه ای قائل شده و به آنها سوبسیدهای مختلف ارائه می کنند. در ایران نیز برای کاهش قیمت این نوع خودروها می توانند در صورت واگذاری برای حمل و نقل عمومی تخفیفات تعرفه ای در نظر بگیرند. دراین شرایط قیمت ون 30 الی 40 درصد کاهش پیدا خواهد کرد و به طور طبیعی تقاضای بیشتری برای آن ایجاد خواهد شد.

اخباریه همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر ظرفیت تولید ون آرین دیزل تاکید می کند:با توجه به زیرساخت هایی که در سایت تولیدی خمین فراهم شده است در صورت حمایت و سفارش گذاری،گروه آرین توان تامین 3 هزار دستگاه ون با پایه سوخت های متفاوت را دارد.

توان تولید سه هزار دستگاه ون درصورت حمایت و سفارش گذاری

وی ادامه می دهد:از سوی دیگر تولید ون می توان به شدت در کاهش مصرف سوخت، هدر رفت زمان، ترافیک و افزایش سرعت حمل و نقل تاثیر داشته باشد.به بیان ساده هر ون با توجه به ظرفیت مسافر حداقل می تواند جای 5 خودروی سواری را پر کند. در واقع از یک سو این خودرو با توجه به اندازه و ارتفاعی که دارد (190 سانتیمتر در داخل کابین) می تواند خدمات بهتری از ون های موجود ارائه کند و از سوی دیگر نسبت به تهیه سواری مقرون به صرف تر است.اگر پایه قیمتی یک دستگاه سواری که در حمل و نقل عمومی خدمت می کند را 300 تا 350 میلیون تومان درنظر بگیریم، یک دستگاه ون با قیمت فعلی نیز بسیار مقرون به صرفه تر از 5 دستگاه سواری خواهد بود.

مدیرعامل آرین دیزل ادامه می دهد:با این حال متاسفانه حمایتی از تولید ون نمی شود و تا زمانی که میزان داخلی سازی به 30 درصد نرسد نیز تعرفه ها کاهش پیدا نمی کنند.این در حالی است که با توجه به حجم تولید برای داخلی سازی نمی توان سراغ داخلی سازی تعداد زیادی از قطعات رفت. یا در سایر قطعات مانند رینگ که تولید آن مقرون به صرفه نیست سرمایه گذاری نمود. اما اگر حمایت می شد به گونه ای که حاکمیت نیاز خود را از خودروسازان داخلی فراهم می نمود و تولید ون افزایش پیدا می کرد ، تیراژ در مقیاس اقتصادی قرار می گرفت، و ساخت قطعات عمومی مانند رینگ و لاستیک به پایه ای برای سایر تولید کنندگان تبدیل می شد که آنها نیز برای تولید از این قطعات داخلی سازی شده استفاده کنند.

اخباریه همچنین بار دیگر با اشاره به تاثیر گذاری در مصرف سوخت در صورت استفاده از ون تصریح کرد: با توجه به اینکه نوع مصرف سوخت آنها گازوئیل است،به شدت از نظر کاهش هزینه ها نیز موثر است. چرا که باک یک دستگاه ون با یک دهم قیمت پایه بنزین پر می شود. البته شاید در حال حاضر از نظرگستردگی جایگاه هایی که گازوئیل ارائه می هند مانند جایگاه های سوخت بنزین نباشد، اما در صورت توسعه بازار مصرف این نوع خودرو به طور طبیعی شرایط سوخت رسانی بهتر نیز فراهم می شود. ضمن اینکه دیزل نسبت به بنزین سوخت پاک تر هم به شمار می آید.

این فعال بخش خصوصی در ادامه با اشاره به اینکه کاهش تعرفه غیر از جنبه های اقتصادی می تواند اثرات دیگری داشته باشد توضیح می دهد: در حال حاضر شرکت های دیگری نیز در زمینه تولید ون فعال هستند. آنها نیز همانند آرین دیزل با مشکلات مشابهی مواجه هستند.اما اگر حمایت صورت بگیرد و تیراژ افزایش پیدا کند،علاوه بر تحریک قطعه سازان برای حضور بیشتر در این زمینه قدرت چانه زنی نیز برای واردات قطعاتی که ساخت داخل ندارند بالاتر می رود.چون سفارش ها در مقیاس بیشتری انجام می شود و هزینه های مختلف تولید به مراتب کاهش خواهد یافت.

مدیرعامل آرین دیزل در ادامه توضیح می دهد: در حال حاضر آرین دیزل برای ون هایی که تولید می کند دو سال یا پیمایش 200 هزار کیلومتر گارانتی در نظر گرفته است. ضمن اینکه شبکه خدمات آرین دیزل در سراسر کشور گسترده است و از سوی دیگر تامین قطعات مورد نیاز به راحتی امکان پذیر است. موضوع وجود خدمات و قطعات گسترده و سراسری با هزینه منطقی برای رانندگان حمل و نقل عمومی که از این طریق امرار معاش می نمایند بسیار مهم است.

مدیرعامل آرین دیزل در پایان در پاسخ به اینکه واردات خودروی ون دست دوم را چگونه می بینید تصریح کرد: بايد فضاي جامعه را يك فضاي به‌هم‌پيوسته‌ نگاه كنيم. بايد بدانيم كه اگر امروز مساله‌ را با واردات خودروهاي دست دوم حل كنیم، يك مساله‌اي به نام مساله بيكاري حاصل از عدم تولید و صدمه به سرمایه گذار به وجود مي‌آيد و بیکاری معضلات اجتماعی دیگری ایجاد می نماید. نمي‌شود بدون داشتن نگاه جامع اقدام نمود چون جای دیگر اثر خود را نشان می دهد. متاسفانه این کاری است که سالیان سال در كشور با سعي و خطا در حال انجام است.

اخباریه ادامه داد: به عنوان مثال سعی می کنند که با دادن وام کمتر تورم مهار شود. شاید مقطعی جواب بدهد ولی با باز شدن وام ها، تورم مجدد جهش می کند و ظرف خود را پر می کند. در واقع اگر قرار است حمایت از تولید ملی صورت بگیرد کل فضای جامعه باید این قضیه را درک کند. گاها نیاز در این حد است که مشکلات دست و پا گیر صنعت حل شود. حل مشکلات ، تولید می آفریند و تولید اشتغال و رونق که همه اینها برای جامعه امنیت می آورد.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تا به حال از سوی نهادها و سازمان های دولتی و حاکمیتی آرین دیزل پیشنهادی داشته است یا خیر گفت: بله شهردار قبلی تهران،اقای حناچی برای استفاده از ون ابزار علاقه کرده بود و به وزارت صمت برای تامین 20000 دستگاه ون جهت نوسازی حمل و نقل شهری .گروه ما نیز به استعلام وزارت خانه در خصوص امکان مشارکت جواب مثبت داد اما متاسفانه اتفاقی رخ نداد. این درحالی است که ما طرح نوسازی ناوگان در ایران داریم و سازمان راهداری در خصوص حمل و نقل برون شهری و شهرداری در حمل و نقل درون شهری برای این امر بودجه دارند.

این فعال بخش خصوصی اضافه می کند: مشکل عموما در ایران اینجاست که ما زود به اعداد بزرگ می رسیم در حالیکه به عنوان مثال اگر شهردار سابق تهران با همان سالی 200 یا 300 دستگاه کار را آغاز کرده بود،در چند سال صدارت ایشان شاید تا کنون بیش از هزاردستگاه ون نوسازی شده بود.

مدیرعامل آرین دیزل بیان کرد: در همین حال معتقد هستم که برای این کار شهرداری با توجه به گردش بالای حساب های بانکی خود می تواند از بانك‌ها بخواهد که به مشتریان شهرداري (رانندگان حمل و نقل عمومی) تسهيلات بدهد. چون شهرداري سازماني با گردش مالی بسیار بالایی است و بسیاری از بانک ها برای نگهداری از پول های این نهاد حاضر هستند به آنها خدمات ارائه کنند.

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟