حواله داران معوق گم شده در اندیشه های وزارت صمت

۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، به نظر می رسد دولت آن قدر درگیر حل مساله قیمت خودرو،زیان انباشته،خودروهای ناقص کف پارکینگ،بدهی به قطعه سازان و مسایلی این چنینی شده است که فراموش کرده است بخش زیادی از مردم همچنان درگیر حواله های معوق خودروسازان هستند و چهار سال است بلاتکلیف مانده اند. در واقع […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، به نظر می رسد دولت آن قدر درگیر حل مساله قیمت خودرو،زیان انباشته،خودروهای ناقص کف پارکینگ،بدهی به قطعه سازان و مسایلی این چنینی شده است که فراموش کرده است بخش زیادی از مردم همچنان درگیر حواله های معوق خودروسازان هستند و چهار سال است بلاتکلیف مانده اند. در واقع حواله داران معوق گم شده در اندیشه های وزارت صمت شده اند.

 

شیرینی موقت برجام

در دولت دوم روحانی بازار و صنعت  خودرو در حالی به استقبال برجام رفته بود که بسیاری از تولید کنندگان بزرگ و کوچک برای افزایش تولید و سهم خود برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کرده بودند.

برخی با پیش فروش خودروی جدید خود همزمان مشغول رایزنی برای محصولات جدید بودند.قیمت های مناسب،افزایش تنوع و خدمات متنوع پس از فروش همراه با شرایط معطف فروش باعث شده بود که شرکت ها به شدت با اقبال مواجه شوند.هر یک نیز سعی داشتند که فضا را به گونه ای برای مشتریان ترسیم کنند که حس یک انتخاب درست و دقیق به انها منتقل شود.در این راه نیز موفق بودند. گوشه از این موفقیت در نمایشگاه خودرو سال ۹۶ و حضور پر شمار مردمقابل احساس بود.اما با آغاز سال ۹۷ و جهت گیری های ترامپ ورق برگشت. این بار سیاست روی خشن خود را با تحریم های صنعت خودرو به اقتصاد ایران نشان داد.

 

آغاز یک تلخی بی پایان

در این شرایط بسیاری از شرکای خودروسازان بار و بندیل بستند و بی توجه به تعهد و عهد پیمان به سرعت از ايران رفتند.خودروسازان ماندند و تعهدات معوق و حواله داران متحیر و مغموم.از یک سو آنان  با سرمایه‌گذاری ها و برنامه‌های تولید از دست رفته مواجه شدند و از سوی دیگر جوابی به حواله داران خود نداشتند.در این حالت چند ماه پس از تحریم به دلیل موجودی انبارها با تولید و نگرانی همراه شد و بخشی از مشتریان توانستند خودروهای خود را تحویل بگیرند.اما سال۹۸ که امد با خود سختی های بی شماری آورد.مسیرها مسدود شده بودند. تولید متوقف شده بود.نرخ ارز در حال رشد بود.مواد اولیه کمیاب شدند و تولید متوقف شد.در این شرایط حواله داران بیش از هر زمانی بلاتکلیف شده بودند.

 

شانس با همه یار نبود

در این شرایط برخی شرکت ها پیشنهاد انصراف را مطرح کردند.به عنوان مثال نیمی از ۶هزار متقاضی خرید خودرو از  آذویکو انصراف دادند و با کمی دیر وزود مبلغ واریزی پیش خرید را دریافت کردند.ولی بسیاری دیگر به دلایل مختلف موفق به انجام این کار نشدند.حالا بلاتکلیفی آنها در حال سپری کردن جهارمین سال خود است. در این گیر و دار برخی شرکت ها مانند رامک خودرو آرام آرام اقدام به ایفا تعهدات خود کردند.آنها به هر نحوی که بود تحریم ها دور زدند و تولید را هر چند مانند سابق نبود ولی ادامه دادند.با این برخی شرکت ها کار  را به جایی رساندند که مردم چاره ای جز شکایت و پناه بردن به قانون ندید.در این شرایط مراجع حکم به محکومیت خودروسازان دادند اما فایده ای نداشت.هم اکنون خط تولید شرکت هایی مانند کارمانیا،ریگان خودرو،شهرخودرو و آذویکو تعطیل شده اند.حواله داران معوق هم همچنان بلاتکلیف مانده اند.در واقع نه با پول آن موقع میتوانند خودرو خریداری کنند و نه حتی می توانند پول خود را پس بگیرند.همه جیز برای آنها قفل شده است.هر چندگاهی نیز خبری مبنی بر تسویه حساب از سوی این شرکت منتشر می‌شود که این راه نیز مانندقرعه کشی است.مانند کاری که کارمانیا در تابستان آغاز کرد.اما آن هم بی سرانجام ماند و تنها عده اندکی توانستند تکلیف خود را روشن کنند و مابقی همچنان در راه چاره مانده اند.

چشم امید به دولت سیزده

این شرایط همچنان پابرجا مانده است.یعنی دولت روحانی تمام شد و هم اکنون دولت سیزدهم آمده است و وزیری جدید سکاندار وزارت صمت شده است.طی مدت زمانی که از عمر صدارت وی گذشته فاطمی امین درباره تمام مسائل مرتبط با خودرو صحبت کرده است اما گویا حواله داران معوق و تعیین تکلیف آنان جایی در اندیشه دولت عدالت‌محور ندارد.این در حالی است که بسیاری از این افراد که کمتر از ۱۰ هزار نفر می شوند،عمدتا متعلق به دهک های پایین درآمدی هستند.با این حال این بخش مهم آسیب دیده از تحریم و بی برنامگی خودروسازان از یک سو با در بسته شرکت ها و از سوی دیگر با بی توجهی دولت مواجه هستند.مشخص نیست که ایا وزیر صمت آنها را اصلا به رسمیت می شناسد و برنامه ای برای رفع مشکل آنان دارد یا خیر؟

در هر صورت آنها نیز بخشی از مردم کشور هستند که وزیر صمت،وزیر انها نیز هست.بنابراین معلوم نیست به چه دلیل نه دیده می شوند و نه صدایشان شنیده میشود.

حواله داران معوق گم شده در اندیشه های وزارت صمت

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟