خاموشی نیارکی در هیاهوی صنعت خودرو

۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
خاموشی نیارکی در هیاهوی صنعت خودرو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، ، تقریبا نزدیک به دوماه از انتصاب مهدی صادقی نیارکی به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه ایدور می گذرد.پنجم دی ماه بود که رسانه خبر این انتصاب را مخابره کردند. بر اساس ان خبر، معاون وزیر صمت  و رئیس  سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حکمی  مهدی […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، ، تقریبا نزدیک به دوماه از انتصاب مهدی صادقی نیارکی به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه ایدور می گذرد.پنجم دی ماه بود که رسانه خبر این انتصاب را مخابره کردند.
بر اساس ان خبر،
معاون وزیر صمت  و رئیس  سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در حکمی  مهدی صادقی نیارکی را به عنوان معاون برنامه ریزی و توسعه ایدرو منصوب کرد.
در حکم محسن صالحی نیا بر مطالعه، بررسی و بازنگری برنامه ها و استراتژی های کلان سازمان، نیاز سنجی، مطالعه دقیق و نظارت اثر بخش بر طرح ها و پروژه های سازمان ، بازنگری و بهبود نظام ها و فرایند های سازمانی ، بازنگری در روش های جذب، نگهداشت و توسعه سرمایه انسانی و اشاعه فرهنگ تعالی سازمانی تاکید شده است.
محسن صالحی نیا در مراسم معارفه صادقی نیارکی با قدردانی از زحمات مرتضی واسعی در مدت تصدی سرپرستی معاونت برنامه ریزی و توسعه سازمان گفت : حضور صادقی نیارکی در ایدرو را با توجه به تجارب ارزنده شان غنمیت می دانیم.
صادقی نیارکی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رویکردش تفویضی و مشارکت جویانه است ، تصریح کرد: ایدرو از پتانسیل های خوبی برخوردار است که بهبود فعالیت ها می تواند در دوره ای کوتاه نتایج ملموسی را بدنبال داشته باشد .
با این حال به نظر می رسد که بر خلاف دولت قبل که مهدی صادقی نیارکی حداقل ظاهر فعالی در صنعت خودرو داشت،در دولت سیزدهم روش دیگری در پیش گرفته است.
گویا معاون سابق امور صنایع وزارت صمت و معاون فعلی برنامه ریزی و توسعه ایدرو همچنان قرار نیست به نقش و اهمیت حایگاه که در ان قرار گرفته واقف شده و تحرکی داشته باشد.
در واقع بررسی و رصد رفتار وی طی ماه های اخیر تنها نشان از سکوت و خاموشی دارد. آن هم در شرایطی که صنعت خودروسازی کشور شرایط متفاوتی را پشت سر گذاشته است . طی این مدت اتفاقاتی در این صنعت رخ داده است که اکثر انها به معاونت وی مرتبط می شده است.به عنوان مثال در بحث احضار مدیران اسبق سایپا و ایران خودرو برای خودروهای ناقص،از هر گوشه و کنار صدایی برخواست اما از نیارکی بازهم نشانی یافت نشد.در خصوص محصولات جدید،اتفاقات در راه مانند مذاکرات و نقش آن در صنعت خودروسازی،بسیاری از کارشناسان دولتی و غیر دولتی نظر خود را بیان کردند.اما نیارکی بازهم سکوت کرده بود و کرده است.
در این میان مشخص نیست که صالحی نیا در مراسم معارفه،به کدام تجربه ارزنده اشاره کرده است.ایا میتوان در کارنامه وی نقطه ای اثر گذار بر خودروسازی مشاهده کرد.ایا می توان یکی از مدیرانی دانست که طی دوران تصدی معاونت در وزارت صمت کارنامه ای پر بار از خود بر جای گذاشته است.این در حالی است که از وی و جایگاه دولتی اش توقع های بیشتری می رفت.یعنی جایی که نیارکی با حضورش باید با تمام وجود برای تسهیل در امور تولید تلاش می کرد،برای خل مشکل خودروسازان تلاش می کرد اما در آن دوران هم بیشتر شاهد حضور فیزیکی وی در برخی مراسم های دو خودروساز یزرگ بودیم.
حالا نیز در سازمانی نشسته است که به نیابت از وزارت صمت،متولی رسیدکی به امور صنایع خودروسازی است.معاونت برنامه ریزی و توسعه ایدرو.
با این طی دو ماه گذشته هیچ خبر و اثری از این معاونت منتشر نشده است.یعنی مشخص نیست که وی با همان رویه کاری در دولت سیزدهم به ایدرو امده است یا واقعا قرار است‌کاری انجام بدهد.با این حال هنوز خط و خبری از وی دیده نشده است.به بیان دیگر حداقل نیارکی توضيحی در خصوص برنامه های مد نظرش نیز ارایه نداده است.به بیان ساده معلوم نیست منظور وی از رویکرد تفویضی جیست؟ آیا قرار است سهام دو خودروساز واگذار شود؟ قرار است چه رویکرد ملموسی در کوتاه مدت بر اساس پتانسیل های ایدرو دیده شود؟ در واقع هنوز مشخص نیست که نیارکی می خواهد برای صنعت خودرو سازی کشور چه برنامه‌ای در نظر بگیرد تا رویکرد توسعه محور آغاز شود.
آنچه تا کنون دیده شده است سکوت و بی اثری و فرصت سوزی بوده است اکر قرار است معاونتی فقط برای اینکه کاری نکند وجود داشته باشد،بود و نبودش به چه کار خواهد آمد؟

بیشتر بخوانید:آیا قیمت خودرو برای صالحی نیا بی اهمیت است؟

صادقی نیارکی جانشین صالحی نیا در ایدرو؛صندلی بازی مدیریت بی حاصل؟

آیا ترس تصادف بهبهان زبان صالحی نیا را بند آورده است؟

 

خاموشی نیارکی در هیاهوی صنعت خودرو

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟