سود ممنوعیت واردات خودرو به جیب چه کسانی میرود ؟

۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۱
سود ممنوعیت واردات خودرو به جیب چه کسانی میرود ؟

مجمع تشخیص جدی ترین مخالف به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، بر خلاف امیدواری ها ، تلاش ها و رایزنی های دولت و مجلس به منظور آزاد سازی واردات خودرو،مجمع تشخیص مصلحت، آب پاکی را روی دستان طرفداران این طرح ریخت و پرونده را بست.به بیان دیگر طرحی که مجلس بیش از یک سال […]

مجمع تشخیص جدی ترین مخالف

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودرو پلاس»، بر خلاف امیدواری ها ، تلاش ها و رایزنی های دولت و مجلس به منظور آزاد سازی واردات خودرو،مجمع تشخیص مصلحت، آب پاکی را روی دستان طرفداران این طرح ریخت و پرونده را بست.به بیان دیگر طرحی که مجلس بیش از یک سال روی ان کار کرده بود و بارها مسیر شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی را طی کرده بود،به بوته فراموشی سپرده شد.

تلاش بی ثمر مجلس و دولت

این در حالی است که دولت برای این موضوع در لایحه بودجه سال جاری ردیف بودجه نیز در نظر گرفته بود.
در این شرایط بازار نیز چشم انتظار تعیین تکلیف آن بود تا بتواند پس از نزدیک به ۴ سال،شاهد ورود خودروهای به روز باشد.ضمن اینکه برخی کارشناسان موافق معتقد بودند ،این طرح در صورت اجرایی شدن،موجب شکسته شدن حباب و کاهش قیمت خودرو های وارداتی خواهد شد.

دور زدن تکنولوژیک تحریم

از سوی دیگر طراحان این طرح نیز معتقد بودند که این طرح میتواند به سهم خود هم باعث تنظیم بازار و هم باعث افزایش رقابت شود.در همین حال طراحان این طرح می گفتند ورود خودروهای جدید می تواند در شرایط تحریم،در انتقال تکنولوژی و آشنایی با جدیدترین متدها نقش ارزنده ای ایفا کند.

ارسال پیام پیش از طراحی

اما بر خلاف این تصور،مجمع تشخیص مصلحت نظام از همان ابتدا مخالفت خود را به انحا‌‌ مختلف بیان کرده بود. البته پیش از این اعلام رسمی نیز می شد نظر مجمع تشخیص مصحلت به خصوص افرادی که در خودروسازی ها رفت و امد داشتند،رصد و بررسی کرد.جایی که یکی از اعضا که دستی هم بر تولید موتور داشته است در یک نشست رسمی رسما اعلام کرد که ماهله آلمان را به ما تحمیل کردند.
با این حال به نظر می رسید که با توجه به شرایط کشور،این بار جور دیگری به موضوع نگاه کنند.
چرا که نه میزان واردات و نه نوع محصولاتی که قرار بود وارد شود،به هیج وجه نمی توانستند خطر و خللی در تولید داخلی ایجاد نمی کرد.در همین حال همین ۷۰ هزار دستگاه می توانست بخشی از نیاز بازار را برطرف کند.
با این حال مجمع تشخیص مصلحت از عدم تشریک مساعی مجلس و شورای نکهبان کمال استفاده را برد و به آنچه که می خواست رسید.
اما در اینجا یک پرسش مطرح می شود؛ چه کسانی از ممنوعیت واردات خودرو سود می برند؟
آیا داخلی سازی ۲۰ درصد،که بیشتر روی تریم داخلی،لاستیک و این جور قطعات متمرکز است،با ممنوعیت واردات خودرو ،تولید داخلی رونق خواهد گرفت؟ آیا این مخالفت کاملا در راستای منافع قطعه سازان چینی نخواهد بود؟ آیا مافیای خودرو،که وزیر و وکیل وجود آن دم میزنند،الان خوشحال ترین افراد صنعن خودرو نخواهند بود؟

 

عباس مغاری

انتهای پیام/

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟