شاهکار جدید شواری رقابت ،”دنا”ی ایران خودرو

۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
دنا پلاس

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، بنا بر انتشار لیست قیمت های جدید محصولات ایران خودرو از سوی شورای رقابت به نظر می رسید برخی خودروهای با کاهش قیمت همراه شوند.اما فاکتورهای جدید بر خلاف این تصور بود.ایسنا نیز درگزارشی به این ماجرا پرداخت ونوشت:” بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس […]

به گزارش  خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، بنا بر انتشار لیست قیمت های جدید محصولات ایران خودرو از سوی شورای رقابت به نظر می رسید برخی خودروهای با کاهش قیمت همراه شوند.اما فاکتورهای جدید بر خلاف این تصور بود.ایسنا نیز درگزارشی به این ماجرا پرداخت ونوشت:” بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، قیمت خودروی دناپلاس ۲۸۱ میلیون و ۴۳۷ هزار و ۴۳۸ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان از قیمت این خودرو کاسته شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان فاکتور شود.از سوی دیگر قیمت دناپلاس توربو بر اساس مصوبه فروردین ماه شورای رقابت، ۳۹۰ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۸۶۵ تومان تعیین شده بود که پس از مصوبه دوم (پس از اصلاح قیمت‌ها/مصوبه ۱۶ خرداد ماه) مقرر شد که ۱۷ میلیون و ۹۸۲ هزار و ۶۱۷ تومان به قیمت این خودرو افزوده شود. بنابراین قیمت نهایی این خودرو ۴۰۸ میلیون و ۹۶۷ هزار و ۴۸۲ تومان نهایی می‌شود.نکته اصلی موضوع اینجاست که ایران‌خودرو برای مشتریان دناپلاس (معمولی) دعوتنامه برای تکمیل وجه ارسال کرده است اما به‌جای آنکه ۴۳ و اندی میلیون تومان را کاسته و مابه‌التفاوت قیمت نهایی با مبلغ پرداختی اولیه (۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان) را مطالبه کند؛ از قیمت دناپلاس توربو که ۳۹۰ و اندی میلیون تومان است، ۴۳ میلیون و ۸۶۱ هزار و ۳۹۴ تومان را کاسته و به جای قیمت دناپلاس برای مشتری فاکتور کرده است.

بدین ترتیب با یک حساب ساده می‌توان گفت: پس از اصلاح قیمت خودروی دناپلاس توسط شورای رقابت، قیمت این محصول ۲۳۷ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۴۴ تومان خواهد بود و با توجه به ۱۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان پرداختی مشتریان، اکنون بایستی حدوداً ۱۰۴ میلیون و ۲۷۶ هزار و ۴۴ تومان دیگر واریز کنند؛ اما در دعوتنامه ارسالی، قیمت نهایی فاکتور ۳۷۳ میلیون و ۷۵۹ هزار و ۳۰۰ و مبلغ پرداختی (مابه‌التفاوت برای تکمیل وجه) ۲۴۰ میلیون و ۴۵۹ هزار و ۳۰۰ اعلام شده است.”نمی‌خواهید واریز نکنیداین مساله اما با واکنش خریداران همراه شد که در پاسخ یک جمله ساده همه را شوکه کرد، نمی‌خواهید واریز نکنید.

حالا این پاسخ منجر به تجمع اعتراض آمیز مردم در مقابل شورای رقابت شده است.معترضان امروز (27-3-1402 ) خواستار تجدید نظر در قیمت ها شده اند.البته سپهردادجوی توکلی ،مدیر روابط عمومی شورای ملی رقابت گفته است: با اعلام نارضایتی مردم قرار است قیمت دنا پلاس در جلسه شورای رقابت مطرح شود .امیدواریم بتوانیم با بررسی این موضوع رضایت مصرف کننده را به دست آوریم. از آن طرف نماینده شرکت خودروساز نیز در این جلسه حضور دارد و توضیحات خود را اعلام خواهد کرد.با این حال همین تجمع در کنار نحوه قیمت گذاری محصولات خودروهای مونتاژی نشان می دهد که یا این شورا توان تحلیل ،بررسی و آنالیز دقیق قیمت ها را ندارد یا اینکه این شوار کار خود را درست و اصولی انجام می دهد .اما دستی پنهان مانع از تحقق و اجرایی شدن آنها می شود. به بیان دیگر این شورا یا نهادی قانونی بوده و دستورالعمل هایش لازم الاجرا هستند و یا اینکه صرفا یک دست انداز در برابر تولید است.

اگر گزینه اول صحیح باشد،بنابراین دیگر جایی برای تجدید نظر و اعمال نظر دیگران وجود نخواهد داشت. اگر گزینه دوم درست است باید دید چرا باید این نهاد در برابر تولید کننده قرار داده شود؟در همین حال این تجمع نشان می دهد که در نهایت این شورا و سایر نهادهایی که در مسیر تولید و قیمت گذاری قرار دارند،به طور اصولی و کلی نه تنها تسهیل کننده امور نیستند بلکه مانعی در برابر سرعت گرفتن تولید هستند.سامانه یکپارچه،قرعه کشی ،بلاتکلیفی بازار و خودروساز، چند نرخی بودن بازار و افزایش زیان انباشته بخشی از مشکلاتی هستند که نهادهای مداخله گر به وجود آورده اند.شاید این اول ماجرا باشد و با صدور فاکتورهای بعدی بازهم شاهد اعتراضات وتجمعات دیگری باشیم.با این حال به نظر می رسد که همچنان این دیدگاه نسبت به تولید و تولید کنندگان وجود دارد و به این زودی ها کسی نمی تواند این شورا را از تخت پادشاهی پائین بکشد.حتی اگر نتیجه ویرانی صنعت خودروسازی باشد.مهم رانتی است که حاصل می شود.

 

عباس مغاری

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید