عرضه خودرو در بورس کالا تنها مسیر امن برای کاهش قیمت ها

۲۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۰

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، طی ماه های اخیر بازار خودرو بر خلاف تصور برخی نهادها و سازمان ها نه تنها با کاهش قیمت ها و کنترل تقاضا همراه نشده است،بلکه با توجه به برخی تصمیم ها و عوامل از یک سو زیان و ابهام پیش روی خودروسازان قرار گرفته است و از سوی دیگر […]

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری «خودروپلاس»، طی ماه های اخیر بازار خودرو بر خلاف تصور برخی نهادها و سازمان ها نه تنها با کاهش قیمت ها و کنترل تقاضا همراه نشده است،بلکه با توجه به برخی تصمیم ها و عوامل از یک سو زیان و ابهام پیش روی خودروسازان قرار گرفته است و از سوی دیگر مصرف کنندگان گیج و سردرگم شده اند.وضعیت امروز بخشی از تلاش مخالفان بورس کالا است.این بخش از منتقدان درست زمانی اقدام به جو سازی علیه این فرایند فروش کردند که از یک جهت مکانیزم عرضه و تقاضا از توزیع رانت جلوگیری می کرد و از جهت دیگر مابه التفاوت به تولید باز می گشت.اما با توجه به وضعیت اقتصادی کشور ،افزایش نرخ ارز و عدم تعادل عرضه و تقاضا،این مخالفان گرانی را به بورس کالا نسبت دادند.آنها با حجم عظیم انتقاد از این مسیر هم در ظاهر حرف مردم را می زدند و هم نقش خود در وضعیت به وجود آمده را پنهان می کردند.

تداوم عرضه،کاهش قیمت

اما بررسی قیمت های معاملاتی نشان می دهدکه قیمت خودروهاي معامله شده در بورس کالا به مراتب از بازار آزاد پایین تربوده و هست .پیش بینی ها نیز بر این اصل استوار بود که بورس کالا به رغم اوج گیری قیمت ها با استمرار در عرضه ها خود به خود منجر به شکست قیمت ها خواهد شد.در حال حاضر نیز چنانچه عرضه ها از سوی تولیدکنندگان در بورس تداوم و افزایش یابد به دلیل قرار گیری خودروها در مکانیسم عرضه و تقاضا و کشف واقعی قیمت ها، شاهد روند تعادلی قیمت در بازار خودرو خواهیم بود.

شفافیت در عرضه و تقاضا

در همین بورس کالا به مکانی برای شکل گیری عرضه و تقاضای شفاف تبدیل خواهد شد .ضمن اینکه ضمانت اجرایی معاملات در بورس کالا بالاست و این موضوع کمک خواهد کرد تولیدکنندگان به موقع مبلغ معاملات را دریافت و خریداران نیز در موقع سررسید، محصول خریداری شده خود را بدون دغدغه دریافت کنند.

حضور بیشتر خودروسازان

در ادامه این فرآیند،با توجه به افزایش فروش،حاشیه سود ،جلوگیری از توزیع رانت های کور و افزایش توان تولید،به مرور شاهدحضور و عرضه محصولات سایر تولیدکنندگان در بورس کالا خواهیم بود . از این طریق کی توان امیدوار بود که از یک سو تقاضاهای مصرفی در این مکانیزم حضور پیدا کنند و از سوی دیگر قیمت ها در بازار خودرو متعادل خواهد شد.در واقع با افزایش عرضه ها، روند تخصیص خودرو به مصرف کنندگان نیز بهبود می یابد.

شفافیت داد ستد به نفع اقتصاد کشور

گذشته از دستاوردهای عرضه خودرو در بورس کالا،شفافیت را می توان یکی دیگر از مزیت های کلان مزیت عرضه خودرو در بورس دانست. زمانی که شفافیت به معاملات بر می گردد، وزارت امور اقتصادی و دارایی دسترسی آسان تری به همه اطلاعات و مالیات معاملات خودرو خواهد داشت. همچنین خودرو به مصرف کننده واقعی می رسد و دیگرشاهد انباشت خودرو در دست عده ای دلال نخواهیم بود .ضمن اینکه از بخش تولید به دلیل کشف قیمت های تعادلی حمایت می شود .در این شرایط با خروج سیستم دلالی،کاهش شدید تقاضای کاذب و جلوگیری از اتلاف سرمایه خودرو ساز تولید بیشتر و قیمت ها کمتر خواهد شد و خودروسازی میتواند در ریل اصلی قرار گرفته و مسیر توسعه را بر سرعت بالا طی کند.

انتهای پیام/
اولین نفر امتیاز دهید