علی آبادی تکلیف وزارتخانه را روشن کند

۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸
علی آبادی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، امیدواری از این جهت که علی آبادی پیش از تصدی وزارت،مدیرعامل مپنا یک شرکت متعلق به بخش خصوصی بوده است. با مشکلات ،چالش ها،توانمندی و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور به خوبی آگاه و آشنا است.می داند که این بخش چگونه می تواند با تحرک و سرعت بیشتر […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، امیدواری از این جهت که علی آبادی پیش از تصدی وزارت،مدیرعامل مپنا یک شرکت متعلق به بخش خصوصی بوده است. با مشکلات ،چالش ها،توانمندی و نقش آن در صنعت خودروسازی کشور به خوبی آگاه و آشنا است.می داند که این بخش چگونه می تواند با تحرک و سرعت بیشتر علاوه بر توسعه و پیشرفت چگونه می تواند فشار را از روی دوش ودولت برداشته و بار آن را سبک کند.می داند که این بخش چه نقشی در ایجاد اشتغال،کارآفرینی ، صادرات،توسعه محصول و افزایش رقابت داشته باشد.ضمن اینکه مپنا یکی از شرکت های پیشگام در توسعه خودروهای برقی است.بنابراین از این جهت ایجاد امیدواری شده است.

اما از جهت دیگر حواشی و بلاتکلیفی های موجود می تواند یکی از اصلی ترین موانع در پیشرفت امور باشد.پیرو یک رسم مرسوم و معمول در بیشتر مواقع با رفت و آمد وزیر جدید،تغییر و تحول های زیادی ایجاد می شود.این تغییر سطوح گسترده و مختلفی دارد. معمولا معاونان یکی از اولین تغییراتی بوده است که وزرا انجام می دهند و در ادامه دامنه تودیع و معارفه ها به جاده مخصوص نیز کشیده می شود.

در حال حاضر برخی حواشی و گمانه زنی ها وجود دارد که در کنار مسائل و مشکلات صنعت خودروسازی،بازار در سرگردانی نگه داشته است. در اولین روزهای آمدن وزیر جدید صمت اولین حاشیه حول و حوش تغییر معاون صنایع حمل ونقل ایجاشده است.تا پیش از برکناری فاطمی امین،منطقی به عنوان معاون وزیر و توکلی به عنوان مدیرکل دفتر خودرویی وزارت صمت،مغز متفکر خودرویی این وزارتخانه به شمار می آمدند. اما طی مدت زمانی که از آمدن علی آبادی گذشته است، تغییر و تحول در این معاونت به عنوان یک حاشیه جدید مطرح شده است. در همین حال برخی اخبار غیر رسمی از قصد وی برای تودیع و معارفه مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور خبر می دهند.البته هنوز هیچ کدام از این اخبار با واکنش همراه نشده اند. هنوز تکذیب وتائید نشده اند.

البته برخی اخبار از بازگشت قناتی به وزارت صمت برای معاونت صنایع حمل و نقل خبر می دهند.با این وجود همانطور که اشاره شد،هنوز به این حواشی پاسخی داده نشده است. ضمن اینکه برخی از مشکلاتی که امروز فعلان صنعت خودروسازی کشور با آن مواجه هستند،در همین وزارتخانه و معاونت های و بخش های مختلف آن ریشه دارد. به عنوان مثال اختلافی که بین بعضی شرکت های واردکننده و تولید کننده به وجود آمده است به دلیل عدم هماهنگی در همین وزارتخانه است.یک شرکت مجوز مربوط به واردات را به صورت رسمی از وزارتخانه دریافت کرده است و دیگری مجوز تولید دارد.هر دو نیز محق هستند.اما پیش از آن به نظر می رسد که مسئولان مربوطه توانایی اخذ یک استعلام ساده را نداشته اند.این بی توجهی کوچک برای بسیاری از شرکت به مشکلی بزرگ بدل شده است.

بنابراین بیش و پیش از هر چیز وزیرصمت جدید باید تکلیف این حواشی را روشن و شفاف سازی کند.در شرایط فعلی بازار و حتی بسیاری از فعالان بلاتکلیف هستند.اما بیش ازهر چیز نیاز است که ابتدا وزارت صمت با وزیر جدید تکلیفش روشن شده و به ثبات برسد.

به بیان ساده، شرایط ارزی و اقتصادی و برخی تصمیم ها به اندازه کافی باعث عقب افتادن تولید و برنامه ها شده است.اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، ادامه کار برای وی سخت تر خواهد شد. بنابراین شفاف سازی و بستن مسیر حواشی و شایعه ها را می تواند به عنوان پیش نیازی اصلی برای سرعت گرفتن تولید ومشخص شدن وضعیت بازار به شمار آورد.بنابراین در شرایط فعلی روشن شدن تکلیف وزارتخانه،یک ضرورت است.

عباس مغاری

انتهای پیام

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟