مازیار بیگلو،استاد استتار پشت بهانه های مختلف

۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
مازیار بیگلو،استاد استتار پشت بهانه های مختلف

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، همانطور که رصد اخبار نشان می دهد،بسیار رابطه خوبی با برخی رسانه ها دارد و خوب صحبت می کند.همیشه و همواره از کلید واژه هایی استفاده می کند که می داند برای مردم بسیار حساس و با اهمیت است.می داند چطور بازی را به نفع مجموعه تابع خود برگرداند. […]

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «خودروپلاس»، همانطور که رصد اخبار نشان می دهد،بسیار رابطه خوبی با برخی رسانه ها دارد و خوب صحبت می کند.همیشه و همواره از کلید واژه هایی استفاده می کند که می داند برای مردم بسیار حساس و با اهمیت است.می داند چطور بازی را به نفع مجموعه تابع خود برگرداند.

اگر بحث کیفیت باشد،با یک چرخش نرم و آرام،توپ را در زمین خودروسازان می اندازد.چرا که آنها پیش از خرید و سفارش قطعه از کیفیت مطلوب و مد نظر مطمئن می شوند.یعنی اگر خودرویی بی کیفیت است مقصر قطعه سازان نیستند و خودروسازان باید عهده دار آن باشند.چون می توانستند نخرند.

مهارت در تغییر زمین بازی

اما نکته جالبی که در این میان وجود دارد،مهارت در تغییر زمین بازی است.مانند سال گذشته که گرانی خودرو را به طور مستقیم به فولاد سازان ربط داد.جایی که دیگر خبری از خرید مستقیم نبود و باید بر اساس سهمیه ای که سامانه بهین یاب ثبت کرده بود فولاد می خریدند.اینجا بود که بسیاری از قطعه سازان فریاد سردادند و آدرس گرانی خودرو را متوجه فولاد سازان می کردند.هر چند فولاد سازان نیز رفتار و بازی خاص خود را دارند اما آیا واقع آنها تنها عامل گرانی خودرو بودند.

در یکی از همین وا اسفا گفتن های حق به جانب و برای رو در رو کردن مردم با فولادسازان ماریاربیگلو طی مصاحبه ای در سال گذشته زمانی که هنوز حسن روحانی رئیس جمهور بود اعلام کرد: “مدتها این بحث مطرح بود که اگر زنجیره صنعت خودرو مشمول قیمت گذاری شود، ابتدای زنجیره نیز باید مشمول این قیمت گذاری باشد.

طی هفته های گذشته بحث هایی در مورد قیمت گذاری دستوری فولاد به عنوان ماده اولیه تولید خودرو و لوازم خانگی مطرح شد ولی این بحث ها به یکباره کنار رفت و فولادی ها گفتند که این طرح را قبول نداریم. اگر رئیس جمهور می گوید منشأ گرانی ها، کاخ سفید است ما نیز می گوییم گرانی خودرو به فولادسازان مربوط می شود. به طوری که فولادسازان هر صبح 10 درصد افزایش قیمت می دهند و شب هم 10 درصد دیگر به نرخ هایشان اضافه می کنند.اگر خودرو و قطعه به وجود مافیا محکوم است، فولاد را به چه چیزی می توان محکوم کرد؟

فولادی ها آنقدر پول و قدرت دارند که تمام زنجیره تأمین و تولید کشور را تحت تأثیر قرار می دهند.قیمت فولاد هر ماه 10 تا 30 درصد افزایش می یابد اما هیچ کس سراغ آنها نمی رود، عرضه قطره چکانی دارند اما هیچ کس ایرادی نمی گیرد، صادرات می کنند و ارز نمی آورند، روی قیمت ساختمان، لوازم خانگی و خودرو تأثیر می گذارند و با پول و رانت و لابی و نفوذ، امور خود را پیش می برند اما هیچ کس سراغ آنها نمی رود.”

فرار از مناظره

این در حالی بود که عملا هیچ سخنی از افزایش لحظه به لحظه قیمت خودرو نبود و التهاب بازار خودرو در اوج دوران کرونا و تحریم ها به فولادسازان ارتباط داده می شد.با این وجود یک عضو انجمن فولادسازان در پاسخ گفته بود با توجه به قیمتی که فولاد در ایران دارد، دوستان تمایل شان این است که یک رانتی به آنان داده شود. با این حال شهرستانی در این خصوص خواستار مناظره با بیگلو در یکی از رسانه های خودرویی نیز شد،اما مازیار قطعه سازان ترجیح داد که در این برنامه حضور پیدا نکند.

مازیار بیگلو،استاد استتار پشت بهانه های مختلف

موج سواری با جریان غالب روز

یکی دیگر از ویژگی های این فعال قطعه ساز توان بازی با ادبیات و جریان حاکم است.در واقع درست در زمانی که از نظر اقتصادی وضعیت چندان مناسب نیست و از سوی دیگر کیفیت و قیمت همچنان دغدغه اصلی مردم هستند. وی با زبانی گویا و ادبیاتی رسا می گوید:تلاش و هدف ما جلب رضایت مشتریان و تناسب، کیفیت، قیمت و امنیت و مهمتر از همه، تناسب قیمت و درآمد مردم است؛ اظهار کرد: صنعت قطعه‌سازی مخالف جدی افزایش قیمت خودرو است و تمایل دارد که قیمت موادلیه با توجه به اینکه تناسب قیمت همه کالاها از جمله خودرو و درآمد در کشور از بین رفته است و این همان موضوعی است که مردم را ناراضی کرده است.

این در حالی است که وی پیش از این بارها و بارها از قیمت گذاری دستوری اظهار گلایه کرده بود و ریشه تمام مشکلات قطعه سازان و خودروسازان را به آن گره می زد.در واقع بیگلو یکی از افرادی است که معقد به فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار است.بازاری که در شرایط فعلی اگر فروش به آن واگذار شود با توجه به حضور پر قدرت دلالان می تواند موج جدیدی از گرانی ها ایجاد کند.

با این حال وی که پیش از این  به نیابت از انجمن قطعه سازان معتقد بود که خودروساز به دلیل قیمت گذاری دستور نمی تواند مطالبات قطعه سازان را پرداخت کند،درست چند روز پس از افزایش 10 درصدی قیمت خودرو طی نشستی که با برخی رسانه های دوست برگزار کرده بودند،از افزایش قیمت خودرو اعلام نارضایتی کرده است.

در واقع مشخص نیست که وی بر چه اساس و اصولی می خواهد همچنان پشت جریان های غالب روز ،نقص های ممکن را پنهان کند. این در حالی است که وی هنگام فوران دلارهای نفتی در دولت مهرورز،همان زمان که شایعات بسیار زیادی در خصوص واردات قطعه به جای تولید توسط قطعه سازان پر رنگ شده بود،هیچ واکنشی نشان نمی داد. آن زمان اصلا گویا منابع ملی و منافع مردم برایش اهمیت نداشت.اما همین که سوبسید از روی فولاد و سایر مواد اولیه برداشته شدند وی زبان گویای مردم شده است.مانند اظهار نظر که با هم می خوانیم:آهن، فولاد و  بطور کلی معادن ما، ثروت ملی هستند اما اتفاقی که در حال رخ دادن است، این است که سود این معدن به سمت دولت حرکت می‌کند و مردم هیچ عایدی از این سود ندارند؛ در صورتی که این سود می‌تواند به صورت غیرمستقیم در کاهش قیمت خودرو یا قیمت سایر کالاها همچون لوازم خانگی موثر باشد.

اگر بتوان قیمت خودرو را مدیریت کنیم و به نحوی عرضه کنیم که مردم توان خرید داشته باشند یا حداقل شرایط عرضه در خودروسازی‌ها به سمتی رود که مردم توان خرید داشته باشند؛ انجمن قطعه‌سازان آمادگی کامل دارد تا در صورت تعدیل قیمت مواداولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد. حرف ما این است که رویه واحدی وجود داشته باشد.

یعنی در اینجا هم وی باز هم توپ را در زمین دیگران حتی دولت می اندازد و به نوعی با زبان تهدید نیز صحبت می کند.البته تهدید وی از جنس نرم است.اما در صورت ادامه دار شدن می تواند سخت و سنگین شود.چرا که در شرایط اقتصاد فعلی و همراه شدن زندگی مردم با تورم و گرانی می گوید: اگر قرار است قیمت‌ کالاها دلاری باشد، دستمزد مردم هم به دلار باشد.به بیان ساده وی برای انجام بازی جدید بازهم پشت مردم پنهان شد و با اسم رمز دستمزد دلاری ،بار جدید بر ذهن و فکر مردم ایجاد کرد.

مازیار بیگلو،استاد استتار پشت بهانه های مختلف

عباس مغاری

انتهای پیام/

 

اولین نفر امتیاز دهید

نظر شما چیست؟